Nu har jag pratat med en säljare som vill få mig att köpa GCM 10sd (ny modell) istället för GCM 10s. Priskillnaden verkar vara ca 1000kr. Jag får den för 5800kr med 2st klingor till (60-tand och 80-tand).

Skillnaden mellan 10s och 10sd verkar vara att alla inställningar sitter fram och att den går att vinkla åt båda hållen.

Vad tycker ni? Är det värt 1000-lappen för att köra på 10Sd istället för 10S??

EDIT: Pratade med Bosch Kista och kampanjen dom har på 10sd inkluderar även ett helt nytt bord till denna Kap/gersåg som kostar ca 1400kr separat. Detta bord följer med gratis!!,men det finns inte i butikerna ännu utan det kommer i början eller mitten av maj. Kanske blir att slå till ändå trots att jag får bordet senare.

Ja! 1000:- verkar vara för liten skillnad. 10s är prissänkt 2000:- mot 10SD från leverantören.

Titta bara hur vacker hon är ;)

gcm10sd.jpg

Har du prövat att kapa 95x95 stolpar med 10sd? Det går med 10s har jag läst trots att specen säger annorlunda. Undrar om det går med 10sd? Det skiljer 2mm i kaphöjd enligt specen till 10s favör. 10s = 87mm och 10sd = 85mm.

Johan Gunverth skrev:
Ja! 1000:- verkar vara för liten skillnad. 10s är prissänkt 2000:- mot 10SD från leverantören.

Hej

5800kr är ett mycket bra pris, vart säljer dom den så billigt?
Talade med Bygg&Trä i Åkersberga och Bosch kampanjpris är 7995 inkl. moms.

Haha! Det där var banne mig bättre än ****-film! ;D ;D

Zozo skrev:
Video
[länk]

bowdown.gif

mattiasx skrev:
Hej

5800kr är ett mycket bra pris, vart säljer dom den så billigt?
Talade med Bygg&Trä i Åkersberga och Bosch kampanjpris är 7995 inkl. moms.
5395 ink moms på DUAB
http://www.drift-underhall.se/

Drift och underhålls teknik har ju allt en händig karl behöver  ;D T.ex :
gml_24_v_erb.jpg

Nu börjar det likna nått  ;D ;D ;D

Angående filmen. Är det innifrån och ut som är det riktiga sättet att såga. Jag har alltid trott det var tvärtom? ???

JA!
inifrån och ut är det riktiga sättet. Det står också i instruktionsböckerna. Om man betraktar hur klingans tänder vill trycka arbetsstycket, så förstår man varför. Det tycks emellertid som om snickare, inte minst de man ser på TV:s Bygglov, varken har betraktat klingans påverkan på arbetsstycket, eller läst manualen.

Edit: Svaret är alltså att om man sågar inifrån och ut, så trycker man arbetsstycket nedåtmot bordet, inåt mot anhållet. Om man sågar utifrån och in, kommer man att få en kraft som vill lyfta arbetsstycket från bordet.

Jag köpte den igår!!  ;D  ;D  ;D

Jag kommer från en Alpha Tools Ger/kap såg för 399kr kan jag säga. Vilken maskin!! (inte Alphan alltså :))Prövade lite lätt med 45x145 pch gerade m.m. Vilka snitt! Ytan känns så otroligt slät och det är kirurg-snitt vi pratar! 80-tands klingan jag fick med på köpet har jag inte ens prövat ännu men hur snitten blir med den kan man ju tänka sig.

Otroligt smidigt med alla reglage på framsidan och otroligt lätt-åtkomliga. En sak som kanske kan anses vara jobbig är vikten. Den är riktigt tung, 28kg.

Hursomhelst så är jag supernöjd! 5869kr ink moms på Bygma Trollbäckens trä i Tyresö.

Återkommer med en utförligare rapport efter helgens altanbygge har startat.

Sådärja - välkommen till Sekten.

8)

mattiasp skrev:
5395 ink moms på DUAB
[länk]
Då skulle jag kolla vem som lämnar garantin på maskinen. Risken är att det är DUAB själva som står för den och inte Bosch. Oftast inga problem eftersom en blå Bosch aldrig går sönder men servicestället kan bli grinigt och din maskin blir liggande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.