Stefan H Stefan H skrev:
Har spanat på geringssågar och sågbord för totalt ca 6000-8000 kr.

Ändamålet kommer vara varierat, spaljéer, förråd, även mindre saker som bänk med låda osv. Målet är att sågen ska hålla en längre tid, iaf 15-20 år utan överdrivet slitage.

Står och väljer mellan
Bosch GCM 8 SJL Professional med bord GTA 3800
och
Metabo KGSV 72 XACT SYM med nåt bord motsvarande GTA 3800.

Får Bosh-kittet för runt 6000 kr medan kittet med Metabo landar runt 8000 kr.

Är sågarna jämförbara? Nån som har erfarenhet av Metabon (verkar lite unik konstruktion)? Nån annan modell som är bättre/mer prisvärd?

Bosch
[länk]
Metabo
[länk]

Tackar för input! (y)
Kan varmt rekommendera metabos grejer, köpte denna för ett tag sedan och är väldigt nöjd
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/verktyg/sagmaskiner/metabo-kgs-254-m-v2/210470.9450/

• Gilla
Stefan H och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag är fundersam till hur den där Metabon fungerar med bord/bänk. Jag tror att den blir rätt svårjobbad och tar mycket plats om man betraktar hur anhållet fungerar. Hur gör man om man vill lägga ett gerat snitt mitt på ett ämne? Det är säkert bra när man sågar lister, men förlorar i mångsidighet.

För den summa du är beredd att lägga får man en Festool Kapex 60. Jag har inte sett den i verkligheten, men jag skulle titta på den om jag var i din situation med din budget.
Här är en bra och utförlig jämförelse mellan Metabon och Festoolen (på tyska, men man förstår det det mesta då han tydligt visar vad han pratar om).

Min egen slutsats av videon är att Metabon håller en snäppet bättre klass här.

• Gilla
Stefan H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.