mattiasp mattiasp skrev:
Jag är inte överdrivet imponerad av byggkvaliteten i Boschs nyare modeller. Kolla min test av GCM 8 SDE här i forumet.

För den summa du är beredd att lägga får man en Festool Kapex 60. Jag har inte sett den i verkligheten, men jag skulle titta på den om jag var i din situation med din budget.
Har du länk till det testet?
Nån som har erfarenhet av Festool sågen? Jag har typ noll erfarenhet av Festool oavsett verktyg, har liksom ingen känsla för det varumärket - budget, consumer, proffs?
 
  • Gilla
am_hed
  • Laddar…
Festool är proffsmaskiner. High end.
Jag har själv tänkt slå till på en Kapex 60 E-set så fort jag har klart med finanserna. Den ska ersätta min gamla Metabo.

Jag har också kikat på samma Metabo du har, men kommit fram till att Festool ger mig lite mer av allt, utom kanske just mångsidigheten.
 
OK, ser ju riktigt bra ut. Får undersöka dom lite mer. Dock snäppet dyrare.
 
C chrille-gäddan skrev:
den har vanlig kap/ger funktion. Så mer mångsidig många andra sågar.
Du har dubbelsidig ger, dubbelsidig tilt (47gr) och sedan symmetri funktionen. så göra ett snett snitt mitt på en regel är inga problem.
Symetrifunktionen. Vad innebär det? Har en KGS 254 M (kanske bara finns på 305:an?)
 
Symmetrifunktionen finns bara på en modell vad jag vet om. Möjligheten att ställa in exakta vinklar på flera sätt.

 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Symmetrifunktionen finns bara på en modell vad jag vet om. Möjligheten att ställa in exakta vinklar på flera sätt.

[media]
Finns även på Festool Sym 70, men då pratar vi en högre prislapp och 1100-1200w motor
 
Stefan H Stefan H skrev:
Har du länk till det testet?
Nån som har erfarenhet av Festool sågen? Jag har typ noll erfarenhet av Festool oavsett verktyg, har liksom ingen känsla för det varumärket - budget, consumer, proffs?
Hej!
Länk till testet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/testrapport-kap-och-gersagen-bosch-gcm-8-sde.266594/

Priser på Kapex 60:
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/5239719_-ks-60-festool.html

Festool är som sagt i high-end klassen. Kostar en del, men är inte dyra på lång sikt.
 
  • Gilla
Stefan H
  • Laddar…
Go big or go home!
Mitt förslag är att höja din budget och köpa denna:
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...er/bosch-professional-gcm-12-gdl/246898.9450/
https://www.hornbach.se/shop/BOSCH-Kap-och-gersag-GCM-12-GDL/6348695/artikel-detaljer.html

Och med det menar jga inte att inte respekter adin budget. Budgetar är bra. hade fler en budget över sina liv hade vi haft ett mer välmående samhälle.
Men! Har lärt mig av erfarenhet att det är bättre att köpa en top-modell direkt istället för att köpa en mellanmodell och sedan uppgradera.
 
  • Gilla
Stefan H
  • Laddar…
Trots att jag har en KS120 har jag svårt att föreslå en Kapex till en privatperson som inte redan snöat in på Festool. Det går inte på något sätt att motivera en Kapex, speciellt inte för sin fru/make.
 
  • Gilla
Stefan H och 1 till
  • Laddar…
Den kostnaden är glömd efter en månad, sedan återstår glädjen
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Föreslår Metabo KGS 216 M med bord för 4.000 och det man sparar lägger man på en sänksåg eller bordssåg istället
 
  • Gilla
Stefan H
  • Laddar…
Har Bosch GCM 8 SJL med bord GTA 2500 och kan inte säga annat än att jag är supernöjd.
Köpte den för ca 6 år sedan och det har alltid varit en positiv upplevelse när den används.

Det enda som begränsar skulle vara en större klinga så att man kan kapa 4-tum på höjden. Men de tillfällena är ju samtidigt väldigt ovanliga.

Det var min första "riktiga" Bosch och efter de köpet har alla verktyg blivit av den blå sorten.
 
  • Gilla
Stefan H
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Hej!
Länk till testet:
[länk]

Priser på Kapex 60:
[länk]

Festool är som sagt i high-end klassen. Kostar en del, men är inte dyra på lång sikt.
Riktigt bra och genomgående test! Hade man ett sånt test på flera sågar så hade det varit mycket enklare att välja vilken man skulle köpa. (y)
 
F*n, trodde det skulle bli lättare att ta beslut efter att ha frågat här, men det är så många bra poänger och bra tips att man inte vet vad man ska göra igen :rofl:

Köpa lagom dyrt och satsa på några andra sågar är ju smart.

Köpa nån av de sågar jag tidigare "fallit för" låter bra eftersom folk verkar gilla dom. Eller klättra upp ett snäpp i Bosch-skalan.

Köpa Festool är ju riktigt lockande även om den är klart dyrare... Å andra sidan, kanske glömt efter en månad... Men är det helt motiverbart med tanke på prestandan.

Men jäkligt bra feedback och input hursomhelst! (y)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Stefan H Stefan H skrev:
F*n, trodde det skulle bli lättare att ta beslut efter att ha frågat här, men det är så många bra poänger och bra tips att man inte vet vad man ska göra igen :rofl:

Köpa lagom dyrt och satsa på några andra sågar är ju smart.

Köpa nån av de sågar jag tidigare "fallit för" låter bra eftersom folk verkar gilla dom. Eller klättra upp ett snäpp i Bosch-skalan.

Köpa Festool är ju riktigt lockande även om den är klart dyrare... Å andra sidan, kanske glömt efter en månad... Men är det helt motiverbart med tanke på prestandan.

Men jäkligt bra feedback och input hursomhelst! (y)
Glöm dock inte bort att Festool är som Parkslide... Högarna med systainers tenderar att växa runt väggarna i garaget som murgröna. :)
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.