12 685 läst ·
31 svar
13k läst
31 svar
Geringssåg välja Bosch eller Metabo?
Har du länk till det testet?mattiasp skrev:
Nån som har erfarenhet av Festool sågen? Jag har typ noll erfarenhet av Festool oavsett verktyg, har liksom ingen känsla för det varumärket - budget, consumer, proffs?
Festool är proffsmaskiner. High end.
Jag har själv tänkt slå till på en Kapex 60 E-set så fort jag har klart med finanserna. Den ska ersätta min gamla Metabo.
Jag har också kikat på samma Metabo du har, men kommit fram till att Festool ger mig lite mer av allt, utom kanske just mångsidigheten.
Jag har själv tänkt slå till på en Kapex 60 E-set så fort jag har klart med finanserna. Den ska ersätta min gamla Metabo.
Jag har också kikat på samma Metabo du har, men kommit fram till att Festool ger mig lite mer av allt, utom kanske just mångsidigheten.
Symetrifunktionen. Vad innebär det? Har en KGS 254 M (kanske bara finns på 305:an?)C chrille-gäddan skrev:
Hej!Stefan H skrev:
Länk till testet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/testrapport-kap-och-gersagen-bosch-gcm-8-sde.266594/
Priser på Kapex 60:
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/5239719_-ks-60-festool.html
Festool är som sagt i high-end klassen. Kostar en del, men är inte dyra på lång sikt.
Go big or go home!
Mitt förslag är att höja din budget och köpa denna:
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...er/bosch-professional-gcm-12-gdl/246898.9450/
https://www.hornbach.se/shop/BOSCH-Kap-och-gersag-GCM-12-GDL/6348695/artikel-detaljer.html
Och med det menar jga inte att inte respekter adin budget. Budgetar är bra. hade fler en budget över sina liv hade vi haft ett mer välmående samhälle.
Men! Har lärt mig av erfarenhet att det är bättre att köpa en top-modell direkt istället för att köpa en mellanmodell och sedan uppgradera.
Mitt förslag är att höja din budget och köpa denna:
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...er/bosch-professional-gcm-12-gdl/246898.9450/
https://www.hornbach.se/shop/BOSCH-Kap-och-gersag-GCM-12-GDL/6348695/artikel-detaljer.html
Och med det menar jga inte att inte respekter adin budget. Budgetar är bra. hade fler en budget över sina liv hade vi haft ett mer välmående samhälle.
Men! Har lärt mig av erfarenhet att det är bättre att köpa en top-modell direkt istället för att köpa en mellanmodell och sedan uppgradera.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Trots att jag har en KS120 har jag svårt att föreslå en Kapex till en privatperson som inte redan snöat in på Festool. Det går inte på något sätt att motivera en Kapex, speciellt inte för sin fru/make.
Den kostnaden är glömd efter en månad, sedan återstår glädjen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Föreslår Metabo KGS 216 M med bord för 4.000 och det man sparar lägger man på en sänksåg eller bordssåg istället
Har Bosch GCM 8 SJL med bord GTA 2500 och kan inte säga annat än att jag är supernöjd.
Köpte den för ca 6 år sedan och det har alltid varit en positiv upplevelse när den används.
Det enda som begränsar skulle vara en större klinga så att man kan kapa 4-tum på höjden. Men de tillfällena är ju samtidigt väldigt ovanliga.
Det var min första "riktiga" Bosch och efter de köpet har alla verktyg blivit av den blå sorten.
Köpte den för ca 6 år sedan och det har alltid varit en positiv upplevelse när den används.
Det enda som begränsar skulle vara en större klinga så att man kan kapa 4-tum på höjden. Men de tillfällena är ju samtidigt väldigt ovanliga.
Det var min första "riktiga" Bosch och efter de köpet har alla verktyg blivit av den blå sorten.
F*n, trodde det skulle bli lättare att ta beslut efter att ha frågat här, men det är så många bra poänger och bra tips att man inte vet vad man ska göra igen 
Köpa lagom dyrt och satsa på några andra sågar är ju smart.
Köpa nån av de sågar jag tidigare "fallit för" låter bra eftersom folk verkar gilla dom. Eller klättra upp ett snäpp i Bosch-skalan.
Köpa Festool är ju riktigt lockande även om den är klart dyrare... Å andra sidan, kanske glömt efter en månad... Men är det helt motiverbart med tanke på prestandan.
Men jäkligt bra feedback och input hursomhelst!
Köpa lagom dyrt och satsa på några andra sågar är ju smart.
Köpa nån av de sågar jag tidigare "fallit för" låter bra eftersom folk verkar gilla dom. Eller klättra upp ett snäpp i Bosch-skalan.
Köpa Festool är ju riktigt lockande även om den är klart dyrare... Å andra sidan, kanske glömt efter en månad... Men är det helt motiverbart med tanke på prestandan.
Men jäkligt bra feedback och input hursomhelst!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Glöm dock inte bort att Festool är som Parkslide... Högarna med systainers tenderar att växa runt väggarna i garaget som murgröna.Stefan H skrev:
F*n, trodde det skulle bli lättare att ta beslut efter att ha frågat här, men det är så många bra poänger och bra tips att man inte vet vad man ska göra igen
Köpa lagom dyrt och satsa på några andra sågar är ju smart.
Köpa nån av de sågar jag tidigare "fallit för" låter bra eftersom folk verkar gilla dom. Eller klättra upp ett snäpp i Bosch-skalan.
Köpa Festool är ju riktigt lockande även om den är klart dyrare... Å andra sidan, kanske glömt efter en månad... Men är det helt motiverbart med tanke på prestandan.
Men jäkligt bra feedback och input hursomhelst!![]()