Jag behöver lägga på en till sådan här slipers och undrar hur man får till en sån här gering/snesågning på bästa sätt.
Jag har sänksåg, tigersåg, sticksåg och fogsvans. Men ingen är ju riktigt lämpad eller? Vill gärna få det minst lika snyggt som dessa snitt. Några idéer?
Jag har sänksåg, tigersåg, sticksåg och fogsvans. Men ingen är ju riktigt lämpad eller? Vill gärna få det minst lika snyggt som dessa snitt. Några idéer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, rita lär jag få göra.JOW skrev:
Jag går ju inte på gymmet så ofta så det är väl dags för lite handarbete.
Jag gissar att byggarna som fixade detta och alla andra snitten inte körde för hand men nu är det ju bara två stycken så det får jag väl orka med.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag skulle tagit cirkelsåg/sänksåg och sågat så djupt det gick, fogsvansen sköter resten.
En bra fogsvans kan man såga väldigt rakt med, speciellt om man har snittet från klingan att börja i
En bra fogsvans kan man såga väldigt rakt med, speciellt om man har snittet från klingan att börja i
Ska det inte bli snett ;-)torbeno skrev:
Inte en sliper. Men plankvägg på 90mm som kapades med klart godkänt resultat. Tar man det lugnt och låter sågen jobba och inte pressar så håller sig bladet rakt.
Dock så är nog fogsvansen smidigare vid närmare eftertanke. Borde inte ta många minuter att såga.
Grejjen är att tigersågen kan såga rakt, men det kräver att den som håller i sågen är exakt som en maskin.
Ungefär som när man svänger på fel sätt med en sticksåg (bryter istället för vrida runt sågbladet), då böjer sig bladet och snittet är inte längre vinkelrätt.
Det blir lika med en tigersåg (som ju är typ en stor sticksåg)...
Om man gör en liten vinkelförändring är det risk att bladet böjer iväg och då blir det inte bra.
Detta var då en liten fördjupad motivering till mitt tidigare inlägg.
Ungefär som när man svänger på fel sätt med en sticksåg (bryter istället för vrida runt sågbladet), då böjer sig bladet och snittet är inte längre vinkelrätt.
Det blir lika med en tigersåg (som ju är typ en stor sticksåg)...
Om man gör en liten vinkelförändring är det risk att bladet böjer iväg och då blir det inte bra.
Detta var då en liten fördjupad motivering till mitt tidigare inlägg.
https://assets.festool.com/SiteColl...l_kompetenz/pkom_hks_is330eb_767998_p_01a.png
En sån här löser problemet
En sån här löser problemet
Tack för alla svar hittills
Nu hittade jag inte något ställe som sålde i denna dimension 150*150 så jag får vänta nån dag till med detta.
Nån som vet var i Göteborg jag kan köpa en slipers i denna dim?
Nu hittade jag inte något ställe som sålde i denna dimension 150*150 så jag får vänta nån dag till med detta.
Nån som vet var i Göteborg jag kan köpa en slipers i denna dim?
Klicka här för att svara