Vet inte vad du menar med livlig bäck men utanför Karlstad har 3 familjer tvångsflyttats från deras hus och tvingats sova i husvagnar på tomten pga rasrisk ned mot älven (tror iofs att 2 fått flytta tillbaks men..).

Så, ja jag skulle definitivt ta reda på markens bärighet.

Vi har själva gjort en geoundersökning, bra eller dåligt - vet inte riktigt 8)

http://www.vfb.se/vfb/visa_arkiv.asp?textID=813600
 
Nog heter det väl GEOTEKNISK? ::)

mvh Ingvar
 
Geoteknisk!

Om vi hoppar över själva beteckningen så är det oftast ingen "vanlig" husgrund som behöver en dylik undersökning. Det brukar dessutom vara hyfsat kostsamt också, vi fick prisförslag mellan 7.000-35.000 för att leta efter berg samt föreslå en lämplig grundläggning. Dessa pengar är oftast bättre att lägga direkt på spräng/grund -entreprenören m.m.

I detta fall med huset nära en slänt/bäck skulle jag definitivt rekommendera en dylik undersökning. Frågan är också om inte kommunen kommer att kräva en sådan innan bygglov beviljas!
 
Där vi bygger (göteborg) måste man ha en geoteknisk undersökning för att få bygglov! men det kanske beror på att vi har fått en tomt genom kommunen???
Maria
 
Om vi hade börjat med grundläggningen utan att ha gjort en geoteknisk undersökning först hade vi nog riskerat att göra flera missar när vi byggde vårt hus. Undersökningen kom fram till att marken bestod av silt som är ett synnerligen tjälfarligt material. Vi blev tvungna att lägga geoduk i schaktgropen och frigolitplattor en halvmeter ut från hela huset. Dessutom fick vi rådet att gräva med slät skopa för att inte röra upp silten, och att den blottade schaktbottnen inte fick utsättas för vatten för då förlorar den all bärighet. Vi avråddes från att gräva vid tjäle.

I vårt fall var geoundersökningen ovärderlig och de som vågar gräva utan att ha en aning om vilken jord det är borde köpa en trisslott i stället... En enklare geoundersökning för runt femtusen är fickpengar i sammanhanget. Det finns också andra vägar, kommunen brukar känna till lite om marken och fråga ut grannarna om vad de vet.

Våra geoundersökare berättade om ägaren till ett nybyggt hus som undrade varför hans öppna spis sjönk ner genom golvet och lät göra en markundersökning. Det visade sig att hela huset stod på lera, och spisen med sin höga vikt sjönk helt enkelt ner i leran snabbare än huset. Huset hade byggts utan att ta hänsyn till lerans dåliga bärighet och det kostade en förmögenhet att rätta till det. Geoundersökarna sa att de ställde ut ett spett på marken och det sjönk ner av egenvikten...
 
BoD skrev:
Våra geoundersökare berättade om ägaren till ett nybyggt hus som undrade varför hans öppna spis sjönk ner genom golvet och lät göra en markundersökning. Det visade sig att hela huset stod på lera, och spisen med sin höga vikt sjönk helt enkelt ner i leran snabbare än huset. Huset hade byggts utan att ta hänsyn till lerans dåliga bärighet och det kostade en förmögenhet att rätta till det. Geoundersökarna sa att de ställde ut ett spett på marken och det sjönk ner av egenvikten...
Hehe, det där kunde ha varit vi om 1 år om vi skippat geoundersökningen 8)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.