Undrar om det är någon erfaren som kan dela med sig av lite visdomar. Kommer bygga ett nytt fritidshus från grunden nu i sommar och har bra koll på det mesta..utom en massa detaljer givetvis, som tex avloppsdragningen i badrummet. Tänker primärt på avloppsrören för handfat och toalett...när det gäller golvbrunnen så är det ju monteringsplatta och klämring och hela baletten, men när det gäller avloppsrören...?? Finns det några avloppsrör speciellt ämnade för infästning i golvet (keramikgolv) och hur får man det tätt? Och hur fästa rören i bjälklaget så det blir stabilt, med montageband eller vad?
En av många frågor..men man får ju börja någonstans
En av många frågor..men man får ju börja någonstans
Produkter som diskuteras: "montageband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Dr.L:100 mm det var nåt nytt det 
Ang toaletten så låter du bara röret (110mm) sticka upp ur golvet så kör man en muff på det och kapar till rätt längd. Gör det säg 5-7 cm över färdigt golv så är det lugnt sen. Tätskikta en bit upp på röret enl. tätskiktsfabrikantens anvisningar.
Ang toaletten så låter du bara röret (110mm) sticka upp ur golvet så kör man en muff på det och kapar till rätt längd. Gör det säg 5-7 cm över färdigt golv så är det lugnt sen. Tätskikta en bit upp på röret enl. tätskiktsfabrikantens anvisningar.
Du menar alltså att låta slätändan på 110-röret komma upp ur golvet där du sedan sätter en vanlig standardmuff som kapas så dess totala höjd över färdigt golv blir ca 5-7 cm? Sedan tätningsring och wc-stolen? Eller menar du en sk klosettanslutningsmuff?v-g skrev:
Beror ju på vilken muff man vill använda (finns några olika) men jag menar att avloppsröret får gå upp genom golvet sen kapar man det när man vet hur golvnivån blir. Det är även enklare (tycker jag) att ansluta tätskikt om man inte har kanten så lågt.
Sätt inte avloppet för nära väggen heller då måste man ha en ROT-stol och det är dyrare i onödan. 125mm ut från vägg till centrum på röret.
Sätt inte avloppet för nära väggen heller då måste man ha en ROT-stol och det är dyrare i onödan. 125mm ut från vägg till centrum på röret.
Tack för svaret!v-g skrev:Beror ju på vilken muff man vill använda (finns några olika) men jag menar att avloppsröret får gå upp genom golvet sen kapar man det när man vet hur golvnivån blir. Det är även enklare (tycker jag) att ansluta tätskikt om man inte har kanten så lågt.
Jo, har märkt att det finns några olika muffar.. Tänkte mest så man inte gör någon större miss när man dragit avloppsrören och man är i färd att fixa golvet. 110-röret får då komma upp ca 70 mm ovan golvet, 125 mm från vägg och ca 400 mm (mätt centrum från röret) från sidovägg. Visst är 400 mm från sidovägg ett minimummått men ändå acceptabelt?
Jag min åsna glömde ju nämna toastosen sätt dit en sån så blir allt ännu rättare. Muff brukar medfölja på dessa: http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=934
Borde ju tänka på hur jag själv gjorde
Men annars så vare rätt, sätt dem så de sticker ut lagom +extra för din toastol (min tex har 60mm ) sen kapar du till rätt längd när golvet är fogat och klart.
Borde ju tänka på hur jag själv gjorde
Men annars så vare rätt, sätt dem så de sticker ut lagom +extra för din toastol (min tex har 60mm ) sen kapar du till rätt längd när golvet är fogat och klart.
Är det inte denna wc-stos (nr 4795) man bör ha? Där står det att den passar i 110-rörets slätända och även muffända?
Klosettanslutning 110

Rak klosettanslutning för golvansluten WC-stol.
Med gummitätning mot WC-stolen.
Egenskaper
» Passar i slätända/muff 110 mm rör
» Vit
Den wc-stos (nr 4778) som visas nedan och i den tidigare länken passar väl bara i en muffända? Och då kan man väl inte komma med 110-rörets slätända upp genom golvet?? Fått lite huvudbry nu så jag skulle skulle vara tacksam om någon tydligt kunde förklara vad som blir bäst och vilken av wc-stosarna man bör ta?
HTP klosettanslutning 110, inomhusavlopp

Klosettansl. med gummi 261 mm lång. För inomhusavlopp. Alla delar har monterad tätningsring. Dimensionen = utvändigt mått i mm.
Klosettanslutning 110

Rak klosettanslutning för golvansluten WC-stol.
Med gummitätning mot WC-stolen.
Egenskaper
» Passar i slätända/muff 110 mm rör
» Vit
Den wc-stos (nr 4778) som visas nedan och i den tidigare länken passar väl bara i en muffända? Och då kan man väl inte komma med 110-rörets slätända upp genom golvet?? Fått lite huvudbry nu så jag skulle skulle vara tacksam om någon tydligt kunde förklara vad som blir bäst och vilken av wc-stosarna man bör ta?
HTP klosettanslutning 110, inomhusavlopp

Klosettansl. med gummi 261 mm lång. För inomhusavlopp. Alla delar har monterad tätningsring. Dimensionen = utvändigt mått i mm.
Redigerat:
.. Det gråa 110-avloppsröret ska överhuvudtaget inte sticka upp genom golvet utan det ska HTP klosettanslutning (nr 4778) göra.. Som sedan renkapas i grovändan när golvbeklädnaden är klar.. Dvs klosettanslutning nr 4778 ska skarvas mot en standardmuff på det gråa 110-avloppsröret strax under eller jäms med golvet..??
Favorit i repris här, det blir så många kockar i soppan så jag undrar om någon kan förklara på riktig idiotnivå... Jag har alltså ett golvbjälklag med golvspån där jag ska förbereda för toastolen...och jag har ordnat en klosettanslutning (Nr 4778)...jag ska alltså såga hål för den smala delen av röret, sticka ner och fästa röret med montageband...hur mycket ska sticka upp av röret sen och vad ska jag göra med "gummiringen"? Har aldrig monterat en wc-stol förut så jag vet knappt vad en muff är