Håller på med ett badrum och en gästtoalett där det ska installeras paxfläktar så småningom. Dom som ska göra genomföringen för röret vill göra det efter kaklingen är gjord.

Det jag undrar är innan nu när skivor och gips ska sättas är, ska man bara ta ut ett vanligt hål för elen i skivorna? Hur blir det då när dom ska såga igenom efteråt med elen? Vill att elen ska vara inbyggd och dold så den inte syns på sidan av fläkten.

Är detta rätt ordning att göra detta? Min tanke är att om elen kommer ut ungefär som till en vägglampa hur undviker dom att såga genom elen isf?

Bifogar bild på hur elen ser ut just nu. Någon som har erfarenhet av detta?

• Isolering i vägg med synlig elkabel som sticker ut från ett hål i ramen, förberett för installation i ett badrum eller en gästtoalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med träreglar och isolering, där elledningar hänger ut från en öppning i väggen inför installation av paxfläkt i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde precis sådär i torpet, elen fram där fläkten skulle sitta och måttat fram var kanalen ska gå när alla ytskikt är färdiga. Lät elen gå precis under nedre kant på framtida genomföring med marginal på elen. Sen borrade jag med lång och smal borr genom hela väggen till utsidan, därefter såga med hålborr inifrån och utifrån och skar bort isolering/ångbroms med en kniv. Sen montera jag allt för fläkten men lät elektrikern koppla in det. Hoppas det hjälper!

• Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Bara nyfiken..varför vill man göra hela hålet efter kaklingen? Är det inte enklare att göra det nu eller vill man sätta hålet mitt i en kakelplatta?

• Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Obs mitt var inte i badrum så för egen del var det lättare att göra så än försöka kapa allt material perfekt runt kanalen. Kan tänka mig samma resonemang i badrum så länge man får till tätskikt korrekt.

• Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Jag skulle utan minsta lilla tvekan göra hålet nu direkt medan väggen är öppen. Montera rör etc. För mig är det mycket enklare än att borra genom hela väggen och olika material.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svar. Vet faktiskt inte varför de ville vänta tills de var klart de var de jag tyckte verkade onödigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.