Hej,
Efter ett byte av badrumsskåp visade det sig att det nya skåpet inte var lika högt som det gamla. Nu finns en öppen rörgenomföring ovanför det nya badrumsskåpet.
Frågan är hur bäst isolera hålet (och kablarna)? Räcker det med att fylla på med silikon i hålet och runt kablarna? I ett senare skede får vi fundera på att byta badrumsskåp eller finna annan lösning för att göra det bättre kosmetiskt.
Vore mycket tacksam för förslag kring hur lämpligast och på säkert sätt hålet isoleras.
Efter ett byte av badrumsskåp visade det sig att det nya skåpet inte var lika högt som det gamla. Nu finns en öppen rörgenomföring ovanför det nya badrumsskåpet.
Frågan är hur bäst isolera hålet (och kablarna)? Räcker det med att fylla på med silikon i hålet och runt kablarna? I ett senare skede får vi fundera på att byta badrumsskåp eller finna annan lösning för att göra det bättre kosmetiskt.
Vore mycket tacksam för förslag kring hur lämpligast och på säkert sätt hålet isoleras.
K _Fredrik_ skrev:
Hej, tack för det. Jag är inte duktig på detta... dessa kabelkanaler med ändavslut bör kanske finnas på de större byggvaruhusen?K _Fredrik_ skrev:
Väldigt tacksam för hjälpen, jag behöver ca 12 cm hög och 5 cm bred för att täcka hela hålet och då hålet där kablarna kommer upp ur själva badrumsskåpet är försjkutet något till höger och ligger inte rakt under hålet ovan där elen kommer ur badrumsväggen..K _Fredrik_ skrev:
En fråga till- visst måste väl öppningen till väggen där kablarna kommer ut tätas med silikon? Eller sker tätningen med silkon runt själva kabelkanalen?
S snaess73 skrev:Väldigt tacksam för hjälpen, jag behöver ca 12 cm hög och 5 cm bred för att täcka hela hålet och då hålet där kablarna kommer upp ur själva badrumsskåpet är försjkutet något till höger och ligger inte rakt under hålet ovan där elen kommer ur badrumsväggen..
En fråga till- visst måste väl öppningen till väggen där kablarna kommer ut tätas med silikon? Eller sker tätningen med silkon runt själva kabelkanalen?
Hej,useless skrev:
Genomföringen av el är ca 1.9m högt upp och ca 1.6m från duschen. Till att börja med behöver jag säkra tätskiktet då genomföringen är öppen samt om de tre kablarna kanske måste inneslutas i lämplig kabel. Det kosmetiska har prio 2 i detta läge då jag har bråttom inför avflyttningsbesiktningen. Sen kan jag fundera på kabelkanaler eller rent av hitta ett högre badrumsskåp.
Tacksam för alla tips
Mvh/Stein
Det behöver inte tätas mer för att skåpet inte täcker hålet. Men sladdarna får inte ligga exponerat.
Tack för det. Hade det starkt på känn att kablarna är exponerade. Så själva rörgenomföringen behöver inte täckas av kopplingsdosa eller liknande?D Daniel 109 skrev:
Det blir till att kalla på elektriker ASAP...
Jo, genomföringen behöver täckas. Annars är ju ledningarna exponerade. Men det behövs inte silikon.S snaess73 skrev: