Hur byggs genomföring för avlopp i badrumsgolv?

Vi kommer att ha en toalett av typen extremt snålspolande, vakuumtoalett. Avloppet för denna är en 50 mm slang, så jag tänkte göra en 75 mm genomföring och låta slangen gå genom den.

Men hur? Bäst skulle ju vara någon slags färdig genomföring som är avsedd för just detta ändamål... Men jag hittar inte några sådana produkter.

Annars kan jag ju sätta ett 75 mm avloppsrör i golvet bara... Men hur ska man göra med tätskiktet då? Och röret bör ju fixeras på något vis, men jag ser inte riktigt hur man löser det på ett bra sätt heller.

Golvkonstruktionen ser ut såhär nu:

Spånskiva 22 mm
Golvbalkar trä, 220 mm, samt lösull cellulosa
XPS-skiva 50mm (Frigolit)

Sen tillkommer ovanpå detta:
Primer
Golvvärme + armering
Flytspackel
Tätskikt
Klinker

tommib
Om det inte är extremt speciella förhållanden skulle jag satt ett helt vanligt 110mm avloppsrör och en reduceringsstos för toaletten, men det kanske inte låter sig göras?
Röret måste fixeras så att rörelser inte kan uppstå som skulle kunna skada tätskiktet. Jag förstår inte riktigt din golvkonstruktion, är det spånskiva längst ner eller längst upp?

Borra ett 75 hål i en regel typ i typ 170 x170 storlek, stoppa i röret i regeln, skruva från insidan 2 - 3 skruv genom rör och in i regeln, skruvlimma regel underifrån mot golvspånet, prima nät och spackel

Spånskiva högst upp, ett helt vanligt bjälklag i trä. Kanske skrev det lite otydligt. =)

Ja precis, hur fixeras röret? Måste ju finnas en standardlösning tycker jag.

Ja, det borde ju definitivt fixera röret ordentligt. Tack! Då återstår bara hur tätskiktet anläggs mot röret. Hittar inga standardlösningar vare sig på tätskiktsleverantörens hemsida, eller i branschreglerna...

Mot 75 röret använder du en vanlig manschett som hör till tätskikts systemet, eller halsar mattan över om du ska ha plastmatta som ytskikt.

Hur du får det tätt sen mellan slangen och röret var en annan 5a

Ska 75 röret vara avlopp? Isåfall måste du prova att limma fast röret i regeln med hål då går det inte att skruva där..

Ahh just det, manschett. Det är så svårt att hitta innan man har ordet att googla på. Tack!

Nej, det kommer inte vara någon vätska i 75mm-röret, bara en genomföring. Slangen går sedan i detta rör. Det behöver ju inte vara tätt mellan slangen och röret, slangen kommer gå 1-1 från toan till tanken, så det blir inga skarvar eller liknande. Slangen borde man kunna klämma in i någon förminskning tror jag, det är ju inte så kritiskt.

Då är det inga problem, rörmanschetter till tätskiktet finns i alla vanlig rörstorlekar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.