2 280 läst ·
42 svar
2k läst
42 svar
Generell besiktningklausul/villkor i säljkontrakt hus - vad bör stå?
Ja. Du kan kräva precis vad du vill. Men köparen behöver inte acceptera någonting. Precis som att du inte behöver acceptera detta.Annn555 skrev:
Ni får komma överens om någonting. Så att ni båda känner att avtalet är rättvist/acceptabelt/bra när ni skriver på.
Förslag acceptera, men med tillägg att
det skall ha framkommit någon brist i fastigheten för att kunna häva.
Samt
Inga brister som kan åtgärdas för under (exvis) 200000kr skall ge rätt att häva.
och/eller
Säljaren skall ha rätt att åtgärda bristen istället för att köpet hävs oavsett kostnad
och/eller
Vid hävning skall handpenning inte betalas tillbaka
Det finns rimligen en anledning att köparen vill kunna häva. Be att få en förklaring vad det är som är anledningen. Det blir lättare att komma överens om man förstår varandra.
Annn555 skrev:
- Det finns ingen ångervecka vid bostadsköp.
- Det finns ingen som helst rätt att häva ett köp utan mycket starka skäl
- Fel ger ingen rätt till hävning. Men köparen kan kräva att de åtgärdas. Fixas felen är läget precis som om de aldrig funnits. Dvs köpet kan inte hävas.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Med en öppen besiktningsklausul så finns alla tre.Bönhas skrev:
En besiktningsklausul är ofta skriven så nuförtiden, som redan nämnts.
Rimligare är att kräva att besiktningen görs innan avtalet skrivs under. Men det är ganska dåligt för köparen (kan betala för besikting och så säljs fastigheten till någon annan).Bönhas skrev:
Ja. Du kan kräva precis vad du vill. Men köparen behöver inte acceptera någonting. Precis som att du inte behöver acceptera detta.
Ni får komma överens om någonting. Så att ni båda känner att avtalet är rättvist/acceptabelt/bra när ni skriver på.
Förslag acceptera, men med tillägg att
det skall ha framkommit någon brist i fastigheten för att kunna häva.
Samt
Inga brister som kan åtgärdas för under (exvis) 200000kr skall ge rätt att häva.
och/eller
Säljaren skall ha rätt att åtgärda bristen istället för att köpet hävs oavsett kostnad
och/eller
Vid hävning skall handpenning inte betalas tillbaka
Det finns rimligen en anledning att köparen vill kunna häva. Be att få en förklaring vad det är som är anledningen. Det blir lättare att komma överens om man förstår varandra.
Så länge det inte är för lång tid innan besiktningen ska ha utförts så att det inte så illa säljaren att ha ett påskrivet kontrakt. De kan iofs försöka pruta om de hittar någonting, men man kan säga nej: isåfall säljer vi till nästa köpare på listan istället.
Man kan avtala mycket fritt så att det passar. Så klausuler kan se ut nästan hur som helst. Även sk "besiktningsklausuler". Det finns inga regler. Utan att läsa avtalet kan man inte säga vad som gäller.Fairlane skrev:
Därför bör man inte accepterat klausuler man inte är bekväm med.
Vad andra gjort har ingen betydelse för TS avtal.Fairlane skrev:
Vad som är rimligt är en sak.S sjoelund skrev:Rimligare är att kräva att besiktningen görs innan avtalet skrivs under. Men det är ganska dåligt för köparen (kan betala för besikting och så säljs fastigheten till någon annan).
Så länge det inte är för lång tid innan besiktningen ska ha utförts så att det inte så illa säljaren att ha ett påskrivet kontrakt. De kan iofs försöka pruta om de hittar någonting, men man kan säga nej: isåfall säljer vi till nästa köpare på listan istället.
Av inlägg #1 framgår att frågan gällde besiktning efter påskrivet kontrakt. Så jag förhåller mig till TS fråga. Därmed ger jag råd som jag anser vara fördelaktiga för säljaren. Dvs för TS.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Givetvis kan avtala vad man vill, men jag säger bara hur klausulen numera normalt är utformad och vad som rekommenderas av Mäklarsamfundet.Bönhas skrev:
Man kan avtala mycket fritt så att det passar. Så klausuler kan se ut nästan hur som helst. Även sk "besiktningsklausuler". Det finns inga regler. Utan att läsa avtalet kan man inte säga vad som gäller.
Därför bör man inte accepterat klausuler man inte är bekväm med.
Vad andra gjort har ingen betydelse för TS avtal.
Visst kan man avtala om att om något kostar mindre än X kronor att åtgärda så räcker det det inte för att avbryta eller att säljaren ska ha rätt att åtgärda. Det finns nackdelar vilket man upptäckt när man hade så förr.ä, typiskt då att det du säger kostar 100' att åtgärda hävdar jag kostar 200'.
Kontrakt har ej signeras,
planeras fredag om ett dygn!
Sitter på buss som skakar.
Mäklare inte erbjudit sig nånsin förklara vad jag kan skriva in för att gynna mig i avtalet ang besiktning och att köparen måste sälja sin bostad först. Inga smarta förslag har jag fått om vad avtalet bör ha för att gynna mig och stoppa jag står i limbo tills köparen hittar bostad-infet nämns under i utkastet till kontrakt alls-
Fråga -
Nån nämnde nått om vad kontraktet bör inneha för att stoppa jag står i limbo tills köpare sålt bostad det kan ta lång tid om köpare vill få ut bra pris.
Vän nämnde tillträde är generellt 3 mån efter kontraktskrivning.
Mäklare har ej nämnt vilken dag exakt blir tillträdesdag trots att han skrivit utkast för kontrakt och tycker det är helt ok att strunta ta upp det, han vill vara träffas nu fredag om typ ett dygn skriva kontrakt utan att skriva nåt i avtalet alla. Hela dan har gått utan att han återkommit.ang att jag nu är helt i limbo och ingen exakt tillträdes dag står angiven.
Detta gynnar bara köparen inte mig
Finns det en generell regel om när tillträde brukar ske vnär köpare ska sälja hus, pga min vän sa överbyggnadslån då betalar typ då 4 M till mig omköparen inte sålt huset?
Köparen är beviljad lån.
I 2 dar
har utkast förslag till kontrakt varit klart men inget nämns om ovanstående alla, han slänger mig under en viss och låter mig klara mig själv..
Har aldrig sålt hus förut 8 detta scenario.
Tack för förslag tips om hur formulera i avtalet så köpare ej kan vänta med att sälja i all oändlighet mm.
Tvingas nu cancellera kontrakt skrivning på fredag om 1 dag typ, pga mäklaren inte gett mig val att formulera 7 kontraktet och inte nämnt tips på hur det bör formuleras för att gynna mig.
Börjar bli knäckt...och köparen hittar annat objekt pga dröjsmål
planeras fredag om ett dygn!
Sitter på buss som skakar.
Mäklare inte erbjudit sig nånsin förklara vad jag kan skriva in för att gynna mig i avtalet ang besiktning och att köparen måste sälja sin bostad först. Inga smarta förslag har jag fått om vad avtalet bör ha för att gynna mig och stoppa jag står i limbo tills köparen hittar bostad-infet nämns under i utkastet till kontrakt alls-
Fråga -
Nån nämnde nått om vad kontraktet bör inneha för att stoppa jag står i limbo tills köpare sålt bostad det kan ta lång tid om köpare vill få ut bra pris.
Vän nämnde tillträde är generellt 3 mån efter kontraktskrivning.
Mäklare har ej nämnt vilken dag exakt blir tillträdesdag trots att han skrivit utkast för kontrakt och tycker det är helt ok att strunta ta upp det, han vill vara träffas nu fredag om typ ett dygn skriva kontrakt utan att skriva nåt i avtalet alla. Hela dan har gått utan att han återkommit.ang att jag nu är helt i limbo och ingen exakt tillträdes dag står angiven.
Detta gynnar bara köparen inte mig
Finns det en generell regel om när tillträde brukar ske vnär köpare ska sälja hus, pga min vän sa överbyggnadslån då betalar typ då 4 M till mig omköparen inte sålt huset?
Köparen är beviljad lån.
I 2 dar
har utkast förslag till kontrakt varit klart men inget nämns om ovanstående alla, han slänger mig under en viss och låter mig klara mig själv..
Har aldrig sålt hus förut 8 detta scenario.
Tack för förslag tips om hur formulera i avtalet så köpare ej kan vänta med att sälja i all oändlighet mm.
Tvingas nu cancellera kontrakt skrivning på fredag om 1 dag typ, pga mäklaren inte gett mig val att formulera 7 kontraktet och inte nämnt tips på hur det bör formuleras för att gynna mig.
Börjar bli knäckt...och köparen hittar annat objekt pga dröjsmål
Helt ärligt så kan jag förstå en köpare som inte vill göra affär med dig.
Du får hoppas att mäklaren är skicklig nog att skydda potentiella köpare från att möta dig. Om du vill ha ett tips är att skicka en kompis du litar på med fullmakt till en eventuell kontraktsskrivning.
Hade jag varit köpare och mött en säljare som uppvisar 10% av din oförmåga till att ta till sig information och krånglighet hade jag vänt i dörren hos mäklaren.
Du får hoppas att mäklaren är skicklig nog att skydda potentiella köpare från att möta dig. Om du vill ha ett tips är att skicka en kompis du litar på med fullmakt till en eventuell kontraktsskrivning.
Hade jag varit köpare och mött en säljare som uppvisar 10% av din oförmåga till att ta till sig information och krånglighet hade jag vänt i dörren hos mäklaren.
Ja jag måste vara dum i huvudet som tycker det är konstigt att mäklaren inte skrivit in en exakt tillträdesdag i kontraktet.B ByggareBob22 skrev:Helt ärligt så kan jag förstå en köpare som inte vill göra affär med dig.
Typiskt sett har man en öppen besiktningsklausul, köparen får en viss kort tid för att genomföra en besiktning och om köparen inte återkommer före ett avtalat datum och tackar nej till affären så är han låst. Det är som ett öppet köp på kanske ett par veckor för köparen. Standard och inte kontroversiellt. Skulle du neka detta är du en problemsäljare.
Vad gäller att avtala om att köparen endast är bunden av köpet om han lyckas sälja sin egen fastighet inom viss tid. Jag vet mindre där. Man måste rimligen avtala om en viss tidsperiod som denna försäljning ska ske inom, d v s den tid du som säljare är bunden av kontraktet. Man måste vara flexibel med tillträdet här eftersom köparen endast har pengar tillträdesdagen för sin egen försäljning. D v s tillträdet kan inte bestämmas nu eftersom köparen saknar pengar och måste synkas mellan de två affärerna.
Vad gäller att avtala om att köparen endast är bunden av köpet om han lyckas sälja sin egen fastighet inom viss tid. Jag vet mindre där. Man måste rimligen avtala om en viss tidsperiod som denna försäljning ska ske inom, d v s den tid du som säljare är bunden av kontraktet. Man måste vara flexibel med tillträdet här eftersom köparen endast har pengar tillträdesdagen för sin egen försäljning. D v s tillträdet kan inte bestämmas nu eftersom köparen saknar pengar och måste synkas mellan de två affärerna.
Hoppas inte fler som är slutkörda i hjärnan
som jag missar mäklares kontraktsförslag
där du tvingas skriva på hus säljarkontrakt och
inte få handpenning samma dag utan
köparen ges lång frist betala senare
med en vecka.
Mäklaren upplyste mig aldrig om detta,
märkte det nyss när läst kontraktet 5te
gången.
som jag missar mäklares kontraktsförslag
där du tvingas skriva på hus säljarkontrakt och
inte få handpenning samma dag utan
köparen ges lång frist betala senare
med en vecka.
Mäklaren upplyste mig aldrig om detta,
märkte det nyss när läst kontraktet 5te
gången.
Annn555 skrev:
- Du behöver ju inte sälja till en köpare som du upplever krånglig. Att sälja till en köpare som inte har pengar är alltid riskabelt. Det finns köpare som kan betala direkt. Du säljer till vem du vill.
Det är ditt hus du bestämmer. - Du behöver inte använda en mäklare som inte känns rätt. Det är du som bestämmer inte mäklaren
Det är ditt hus du bestämmer.
Om man inte förstår avtalet skall man naturligtvis inte skriva på.Annn555 skrev: