2 280 läst ·
42 svar
2k läst
42 svar
Generell besiktningklausul/villkor i säljkontrakt hus - vad bör stå?
Sida 1 av 3
Hej alla underbara hjälpsamma - tack för ovärderlig hjälp -
min smarta far är avliden så saknar kunniga i min närhet.
Om jag stavar fel, har jag varit på språng med mobil -
är just nu i en grym livssituation jag inte skulle önska ev fiende-
så stå ut med stavfel!
såg min mäklare bla missat punkt i säljkontraktet
om att köpare måste försäkra huset på tillträdes dagen,
något en vän hade hos Skandia mäklare vid ministuga
som såldes av henne.
Fråga_-
mitt sälj kontrakt saknar villkor klausul standard formulering
ang besiktning av huset.
har ni någon standardformulering ang rätt till att häva
etc efter att besiktning har skett för köparen osv-
dvs standard fraser?
det saknas i mitt säljkontrakt.
Efter mycket otur generellt - önskar jag gärna
haffa köparen som budat 250 K snarast
men vill också att kontraktet ska nämna besiktnings
villlkor generella som bör stå och när
besktning sker tex eftger kontraktet har tecknats
varmt tack❤️❤️
min smarta far är avliden så saknar kunniga i min närhet.
Om jag stavar fel, har jag varit på språng med mobil -
är just nu i en grym livssituation jag inte skulle önska ev fiende-
så stå ut med stavfel!
såg min mäklare bla missat punkt i säljkontraktet
om att köpare måste försäkra huset på tillträdes dagen,
något en vän hade hos Skandia mäklare vid ministuga
som såldes av henne.
Fråga_-
mitt sälj kontrakt saknar villkor klausul standard formulering
ang besiktning av huset.
har ni någon standardformulering ang rätt till att häva
etc efter att besiktning har skett för köparen osv-
dvs standard fraser?
det saknas i mitt säljkontrakt.
Efter mycket otur generellt - önskar jag gärna
haffa köparen som budat 250 K snarast
men vill också att kontraktet ska nämna besiktnings
villlkor generella som bör stå och när
besktning sker tex eftger kontraktet har tecknats
varmt tack❤️❤️
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Som säljare vill du undvika att få in en sådan klausul. Går köparen med på att köpa utan besiktningsvillkor så är det bra för dig som köpare.Annn555 skrev:
OM köparen besiktigar innan kontraktet skrivs på, så är besiktningen avklarad. Men köpare vill ofta ha ett kontrakt innan man betalar för en besiktning (för att undvika att säljaren säljer till någon annan efter att man betalat en besiktning). I så fall vill köparen ha rätt att häva köpet efter besiktningen. Det är då man skriver in en besiktningsklausul. Men finns inget villkor inskrivet så är kontraktet bindande efter påskrift. Bra för säljaren.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Och som sagt försäkringen efter tillträde är inte ditt problem. Däremot så brukar det nog stå något om att du som säljare är skyldig att hålla huset försäkrat fram till tillträde. Det måste du göra oavsett om det står i avtalet. Eller rättare sagt, det är ditt problem om huset brinner ned före tillträdet, så du bör ha det försäkrat.
tackH hempularen skrev:Som säljare vill du undvika att få in en sådan klausul. Går köparen med på att köpa utan besiktningsvillkor så är det bra för dig som köpare.
OM köparen besiktigar innan kontraktet skrivs på, så är besiktningen avklarad. Men köpare vill ofta ha ett kontrakt innan man betalar för en besiktning (för att undvika att säljaren säljer till någon annan efter att man betalat en besiktning). I så fall vill köparen ha rätt att häva köpet efter besiktningen. Det är då man skriver in en besiktningsklausul. Men finns inget villkor inskrivet så är kontraktet bindande efter påskrift. Bra för säljaren.
mäklaren sa jag bör tvinga signera kontrakt, sedan beskitiga.
läste tex man bör formulera ge köparen viss tid beställa besiktigare i avtal
löste snabbt om köparen är kinkig vet om säljaren kan välja annan köpare
ang klausuler de vill ha.
läste om -
öppna kontra begärnsade besiktningsklausuler -
mäklaren har ej förklarat något alls.
visste inte om detta-
köparen kah häva köpet om vissa villkor är uppfyllda -
sk begränsad besktningsklausul.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Förr var det vanligt med villkorade klausuler. I stil med att köparen fick häva (eller i praktiken förhandla priset) om fel för ex. över 50 000 upptäcks vid besiktningen. Sådana klausuler ger tolkningsproblem. Vad exakt är ett fel? Vem bedömer om det kostar 50 000 (köparen hittar en hantverkare som säger att det kostar 100 000, säljaren hittar en hantverkare som tycker det räcker med lite målning för 10 000), och ett antal andra tolkningsproblem.
Sådana klausuler som inbjuder till osäkra tolkningar får en mäklare inte skriva in i ett avtal numera. Mäklaren får inte medverka till att skapa tolkningstvister.
Därför har man numera oftast öppna klausuler, köparen får ex.- 2 veckor på sig att låta besiktiga, efterr kontaktskrivning. Under den tiden får köparen häva (eller förhandla om priset), utan att uppge något särskilt skäl. Det blir ett rent tolkningsfritt avtal. Sedan förekommer det, men är ovanligt att man kombinerar en sådan klasul med en kostnad för köparen, typ att om han häver avtalet så blir han av med en del av handpenningen.
Personligen tycker jag att det är orimligt att köparen skall betala ett "straff" om han upptäcker stora fel i ett hus vid besikningen.
Sådana klausuler som inbjuder till osäkra tolkningar får en mäklare inte skriva in i ett avtal numera. Mäklaren får inte medverka till att skapa tolkningstvister.
Därför har man numera oftast öppna klausuler, köparen får ex.- 2 veckor på sig att låta besiktiga, efterr kontaktskrivning. Under den tiden får köparen häva (eller förhandla om priset), utan att uppge något särskilt skäl. Det blir ett rent tolkningsfritt avtal. Sedan förekommer det, men är ovanligt att man kombinerar en sådan klasul med en kostnad för köparen, typ att om han häver avtalet så blir han av med en del av handpenningen.
Personligen tycker jag att det är orimligt att köparen skall betala ett "straff" om han upptäcker stora fel i ett hus vid besikningen.
mycket bra svar.H hempularen skrev:Förr var det vanligt med villkorade klausuler. I stil med att köparen fick häva (eller i praktiken förhandla priset) om fel för ex. över 50 000 upptäcks vid besiktningen. Sådana klausuler ger tolkningsproblem. Vad exakt är ett fel? Vem bedömer om det kostar 50 000 (köparen hittar en hantverkare som säger att det kostar 100 000, säljaren hittar en hantverkare som tycker det räcker med lite målning för 10 000), och ett antal andra tolkningsproblem.
visste ine allt detta.
trodde dock man skriver in typ att säljaren vill
helst bekosta själv , även via fackman, och ersätter sånt som eventuellt skulle hittas
ifall man inte vill häva köpet - fick en sån kontraktskopia av en vän.
Mäklaren svarar inte
Han har i köpekontrakt skrivit att efter besiktningen kan köparen häva köpet.
Dvs oavsett om brister upptäckts vid besiktning eller inte . Dvs ångra öppet köp av bostaden om han köpt 3 st.
Fråga:
Har jag rätt kräva vi villkorar köparen får häva köpet endast om brister/fel upptäcks?
Dvs oavsett om brister upptäckts vid besiktning eller inte . Dvs ångra öppet köp av bostaden om han köpt 3 st.
Fråga:
Har jag rätt kräva vi villkorar köparen får häva köpet endast om brister/fel upptäcks?
Numera låter man en köpare få skälig tid för att kunna besiktiga huset och därefter kunna häva köpet utan förklaring. Varför - kan mänlaren förklara. TS borde överlåta hanteringen av försäljningen till sin mäklare såvida mäklaren är certifierad.Annn555 skrev:
Mäklaren svarar inte
Fråga:
Frågan rör att mäklaren vill köparen kan häva köpet oavsett om brister fel i besiktningen kommer om 2 veckor upptäckas eller inte.
Dvs häva köpet oavsett om brister fel upptäcks eller inte
Kan jag villkora att det är endast när brister fel upptäcks i kommande besiktning av hus, som köpare kan häva köpet?
Dvs häva köpet oavsett om brister fel upptäcks eller inte
Kan jag villkora att det är endast när brister fel upptäcks i kommande besiktning av hus, som köpare kan häva köpet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Det har du väl redan fått svar på i en av dina tidigare trådar?
https://www.byggahus.se/forum/threa...ontrakt-hus-vad-boer-sta.557236/#post-6326815
https://www.byggahus.se/forum/threa...ontrakt-hus-vad-boer-sta.557236/#post-6326815
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Man gjorde ungefär så förr. men det ger tolkningesproblem. Vem avgör om ett "fel" hittas? Antag att du har en sådan klausul, köparen häver för att han anser att det hittats ett fel. Du håller inte med.
Då blir det en fråga för tingsrätten att avgöra vem som har rätt. Och det kanske tar 2 - 3 år innan du har en dom och en miljom i totala advokatkostnader, och du vet om huset blev sålt eller inte.
Sådant hände med dessa typer av villkorade klausuler, därför får mäklare idag inte medverka till att sådana otydliga kontrakt skrivs.
Då blir det en fråga för tingsrätten att avgöra vem som har rätt. Och det kanske tar 2 - 3 år innan du har en dom och en miljom i totala advokatkostnader, och du vet om huset blev sålt eller inte.
Sådant hände med dessa typer av villkorade klausuler, därför får mäklare idag inte medverka till att sådana otydliga kontrakt skrivs.
Är ej ute i bråk i tingsrätt.H hempularen skrev:Man gjorde ungefär så förr. men det ger tolkningesproblem. Vem avgör om ett "fel" hittas? Antag att du har en sådan klausul, köparen häver för att han anser att det hittats ett fel. Du håller inte med.
Alla brister som upptäcks ger rätt till Hävning
Måste jag acceptera köparen kan häva oavsett om inga brister upptäcks somäklsren skrivit i klpekontraktsflrslag?
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Man skall som säljare under inga omständigheter ha ett avtal som tvingar dig eller ger dig möjlighet att åtgärda fel i huset som köparen nu äger. Det kan ge oändliga tvister om huruvida det utförda arbetet är tillräckligt bra, om vilka skador som påstås uppstå när dina hantverkare jobbar i köparens hus osv. Du kan bli ansvarig för att en målare du skickar dit påstås ha stulit något osv.Annn555 skrev:
Och som köpare skall man absolut inte godta att säljaren skall åtgärda de fel som hittas. Du kan råka ut för att säljaren åtgärdar på absolut billigaste möjliga sätt med totalt inkompetenta hantverkare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Du måste inte acceptera någonting men om du inte gör det så får du ju räkna med att den möjliga köparen hoppar av. Du får själv väga för- och nackdelarna mot varandra.Annn555 skrev:
Klokt önskar mäklaren sagt direkt att ånger räcka finns vid alla besiktningar , fel behöver inte upptäckas för Hävning ..hade sparat mig tid och sluppit besvära er här❤️BirgitS skrev: