Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Geléartad igensättning i vattenlås under tvättställ

1. LLI
    Medlem · 10 inlägg

LLI

Medlem
    Någon som vet vad detta kan bero på: Vattnet rinner saktare och saktare ur handfatet i badrummet. Rensning med vanlig avloppsrensare av gummi (en sådan man liksom pumpar med, vet ej vad de kallas) hjälper obetydligt. Skruvar isär vattenlåset och finner en märklig geléartad beläggning som satt igen avloppet genom vattenlåset nästan helt och hållet. Beläggningen är mörkt brun och som sagt som en slags gelé. Gör noga rent alla delarna och återmonterar. Nu efter ca ett halvår är det lika tätt igen. Genomför samma procedur, samma geléartade mörkbruna beläggning. Vi bor i en ny lägenhet (tillbyggnad till äldre hus) och flyttade in i november 2018 då lägenheten stod klar. Vattenlåset är såklart av plast.
    Vad kan få denna gelé att bildas och växa till?? Har aldrig sett något liknande. Annars genom åren när jag rensat handfatsavlopp så har det varit hårtussar och allmän gegga som satt igen det hela. Detta liknar inte på något vis det. Tar man en bit lossad gelé och petar isär den så innehåller den inget hår eller någon annan struktur, bara som gelé.

• Laddar…
  2. O
    Medlem · Skåne · 101 inlägg

oakleafh

Medlem
  3. LLI
    Medlem · 10 inlägg

LLI

Medlem
    Tack oakleafh. Något organiskt som växer tror jag också på. Dock liknar inte bilderna på dina Wikipedia-länkar det jag hittar i mitt vattenlås. Det kan inte heller gärna anses normalt med så snabb igenväxning,. Det intressanta/viktiga nu är att försöka förstå vad det är som gynnar denna tillväxt. Något i plasten/gummipackningen i vattenlåset? Något vi spolar ner i handfatet? Men vi har samma vanor som där vi bodde tidigare, använder flytande tvål, tandkräm och fluorsköljning, inte mycket annat som kommer i handfatet, det är även samma kranvatten, vi har bara flyttat ett par kvarter.

4. S
    Medlem · Västernorrland · 8 029 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Geleaktiga substanser är nog inget ovanligt när man rensar vattenlås och rör.........själv ser jag det som helt normalt.

• Laddar…
  5. S0MMER
    Verktygstokig · Stockholm · 543 inlägg

S0MMER

Verktygstokig
    Jag brukar spola ur rören en gång i veckan typ, tar helt enkelt på det varmaste vattnet på högsta strålen och låter det köra ett tag, alt kokande vatten. Har sällan problem med igensatta rör/vattenlås.

6. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 805 inlägg
    Handkräm, hudkräm, skäggstubb, maskara, olika sorters oljor........? Finns mycket man inte tänker på att det hamnar i avloppet. Dessvärre också så att ju naturligare produkter, som används, desto bättre förhållanden för bakterier ☹️

7. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 423 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Har samma hemma hos mig. Såg en massiv ökning av gelé-klägget när jag blev sambo, så misstänker att det är något i kvinnors badrumsvanor som skapar gelén.

8. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 047 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Hos mig ser det nästan svart ut. Bara att rensa ibland

9. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 374 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Vi använde vanlig hårdtvål ett tag och då blev det värre med ”gelé” men flytande tvål verkar rinna genom bättre.
    Protte

10. L
    Husägare · 5 inlägg

Lena Hjelte

Husägare
    Hej och tack för denna konversation!
    Jag ställer mig samma fråga som LLI - är det något i vattenlåset som gör att det bildas denna äckliga gelé i vattenlåset i badrummets handfat?
    Jag är dryga 70 år och har bott i olika egna hus och har rensat vattenlås nu och då, men när jag flyttade till mitt nuvarande hus och byggde en ny dusch/toa så måste jag rensa detta vattenlås MINST 2 ggr per år och det har jag aldrig varit med om tidigare.
    Någon förändring när det gäller hygienartiklarna har jag inte gjort och inte heller någon förändring av vanorna. Vattnet är givetvis ett annat men det är kontrollerat och av bra kvalitet.
    Jag tror att det har något att göra med vattenlåset och materialet i detta.
    Det känns skönt att veta att det inte bara är jag som har detta problem.
    Lena

11. LLI
    Medlem · 10 inlägg

LLI

Medlem
    Intressant att höra att du också har fått problemet i just en ny installation. Jag tänker också att det kan ha med material i vattenlåset/tätningar i detta att göra. Problemet kvarstår här, men har kanske minskat något.

12. janwide
    Medlem · Örebro · 1 520 inlägg
    Samma gelé hos oss. Gissar på krämer o hårvårdsprodukter. Mer problem i handfaten än i duscharna. Troligen för att man spolar mer vatten u duschen än i handfatet.

13. L
    Husägare · 5 inlägg

Lena Hjelte

Husägare
    Men, jag har aldrig haft det så tidigare. Jag bodde på Österlen mellan 2004 - 2013 och byggde om ett hus till B&B. Där hade jag 6 handfat, inklusive mitt eget. Jag rensade aldrig annat än mitt eget och det gjorde jag inte ofta. Så som det är i detta vattenlås till ett handfat som jag installerade 2013, är något helt annat.

14. L
    Husägare · 5 inlägg

Lena Hjelte

Husägare
    P.S. I duschen är det inte alls samma problem! D.S.

15. O
    Medlem · 187 inlägg
    Jag skyller på tandkrämen. Och "fel" bakterier.
    Fick problem med svart jox efter en renovering med nya rör.
    Blev mycket bättre efter jag hade det myndiga talet vid köksbordet om att nästa person som inte spolar ordentligt med vatten efter att spottat ut tandkrämen rengör avloppet. :)

Sen hittade jag någon biologisk "avloppsrens", pulver man skulle hälla i dagligen ett tag för att bygga upp en annan bakteriestam.
    Var mycket skeptisk men har inte behövt rensa senaste två åren. (Var iaf varannan var tredje månad tidigare)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.