Hej. Bygger altan på plintar med dryga 30 cm ner till backen. Vill naturligtvis ha lite sköna lampor och annat, men vill inte ha en massa synliga sladdar. Jag har starkström som kommer ner strax intill och tänkte leda fram det till altanen.

Frågan är: Kan jag bygga som en liten "el-brunn" i altanen, där man kan lyfta på en mindre sektion och ha ett litet "skåp" där under? Med trafos/timers och skit.

Eller hur gör ni andra? En ful sladd kan förstöra en hel altan, om ni frågar mig!

Spontant skulle jag inte ha den i altanen utan se till att sätta allting i ett mindre skåp på en vägg eller "bygga in" vid ett räcke eller liknande. Se till att få ett skåp som är vatten/fukttätt och eventuellt bygga in den i samma material som trallen. Dra in elen underifrån genom trallen. Kanske en onödigt dyr lösning och eventuellt måste en elektriker göra installationen. Är lite osäker på hur mycket prylar du vill ha i din "elbrunn" så det kan vara lite overkill, eller precis vad du behöver. Du vill ju vara säker på att det inte kan komma in fukt där och att det håller även vintertid så att du inte behöver oroa dig för att bli stekt när du ska ut och pilla och sätta igång lampor och skit när våren kommer. Prata med en elfirma är mitt råd och ha lite idéer själv. De kommer rätt snabbt rekommendera någon lösning och såga andra. Det viktigaste är att du får en säker installation, inte att det blir billigt. Mickla inte med el om du inte absolut vet vad du gör och alltid med strömmen bruten och mät att så är fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.