Jag tycker verkligen öppna planlösningar är ett gissel. Svårt att möblera eller få bra funktion. En lounge får gärna vara stor och luftig, men de flesta andra rum har ju en funktion så att säga. I ett stort vardagsrum hamnar man långt från TV'n, eller får ha den mitt i rummet. I ett stort, luftigt kök är "inget" nära där man själv är. En stor, luftig tvättstuga vore helt hopplös.

Vi har lite öppet mellan matplats och vardagsrum (sällskapsyta, ingen TV där), och jag tycker det är på gränsen... En tidigare ägare av huset tog bort ett sovrum (på 70-talet) för att få en större, luftigare hall. Den går liksom inte använda till något, ungefär 10kvm av den är verkligen helt onödiga :) Ser säkert välkomnande ut dock!

Vi är på väg att flytta in i vårt fjärde hus och har lärt oss lite på vägen om vad vi tycker är bra och dåligt.

1. Separat tv-rum är ett måste om man har barn. Det behöver inte vara stort men det är guld värt att kunna stänga dörren eller ha det på en annan våning än vardagsrum och kök.

2. Ang förvaring. De flesta vill ha massor med förvaring. Vi har inte alls det behovet utan klarar oss bra med mindre förvaring så där är man olika.

3. Hallen! Jag ogillar smala, trånga utrymmen och vill ha det luftigt i hallen. Det ska vara bra med sittyta, ge ett trevligt intryck och man ska bli glad av att komma hem!

4. Absolut inte trappen i hallen om man har flera våningar!

5. Jag tycker det är onödigt med 15 kvm stora badrum med dubbla handfat. I badrummet vill jag vara ensam och jag har inget behov av dessa jättebadrum med loungemöbler.

• Gilla
Drömma och 1 till
  • Laddar…
Vårt andra hus, men vårt femte boende på tio år... Visst finns det mycket jag skulle önska till nästa hus, om det blir något, men det är svårt att få allt man vill ha.

1. Allt i ett plan! Trappor är djävulens påfund...
2. En groventre där man inte kommer rakt in i tvättstugan. Bra med utrymme för ytterkläder och skor. Och möjlighet att kunna ha värmepump i groventren och inte i tvättstugan.
3. Ett STORT kök. I nuvarande hus är kök+matplats ca 35 kvm. Det är här vi vistas mest och det utrymmet som är störst. Jag slår ett slag för mycket bänkyta (har totalt 12 meter vilket är fantastiskt om man bakar mycket) och separat skafferi.
4. Halvöppen planlösning. Jag gillar inte en helt öppen planlösning, svårt att möblera och mycket döytor, däremot tycker jag inte om att ha en dörr till köket. Ytorna får gärna ligga i anslutning till varandra, men med viss avgränsning.
5. En separat sovrumsdel och dörr så att man kan "stänga av". Också skönt att ha en separat toalett i de mer allmänna utrymmena så att man slipper gå in i sovrumsdelen. Och ett separat tv-rum i sovrumsdelen är inte dumt!

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Då vi står i startgroparna till att bygga ett nytt hus är funderingarna många på hur den perfekta planlösningen ser ut. Här är det vi tycker är viktigt.

1. En ordentlig tvättstuga där det finns utrymme att hänga minst en maskin tvätt, och garderober där för att slippa bära runt tvätten till alla rum. Barnen kan lära sig att förbereda sig genom att redan på kvällen ta fram de kläder som de ska ha på sig kommande dag. Tvättnedkast från badrummet på övervåningen ner till tvättstugan.
  2. En stor groventré där det finns möjligheter att hänga upp smutsiga kläder och spola av leriga stövlar, gärna i anslutning till tvättstugan men inte i samma rum. Här ska även finnas bra förvaring så att alla barnens ytterkläder, skolväskor, skor, hjälmar och skridskor får plats. Tillräckligt brett för att kunna bära in matkassarna utan att behöva gå på tvären.
  3. Köket. Strunta i matsal men satsa på ett stort kök där det går att duka upp långbord vid behov. Utgång till altan i köket för att slippa bära maten genom hela huset när det ska ätas där. Altanen ska även ligga precis vid köket så klart. Mycket bänkyta. Upphöjd diskmaskin så slipper man böja sig ner och det kommer underlätta när åldern tar ut sin rätt.
  4. Strunta i en stor och fin entré som nyttjas någon gång i månaden. Finns det plats för en skohylla så är det tillräckligt. Jackan går att hänga längre in i huset på någon bra plats.
  5. Två sällskapsrum. Ett allrum med tv för barnen och deras kompisar och ett i närheten av köket så att det går att sätta sig bekvämt efter en middagsbjudning.
Finns många fler saker som är viktiga men det här är det som är prioriterat från vår sida.

Så, den här tråden har ett par år på nacken. Är det någon av er som skrivit om era bästa tips som har kommit i andra tankar efter att ha bygg klart? Nu är det vår tur att fundera över ett nytt hus med ny planlösning!

Redigerat:
Mosterlund Mosterlund skrev:
Så, den här tråden har ett par år på nacken. Är det någon av er som skrivit om era bästa tips som har kommit i andra tankar efter att ha bygg klart? Nu är det vår tur att fundera över ett nytt hus men ny planlösning!
Vi har ett rum på bottenvåningen som alla andra rum utgår ifrån, dessutom har vi en kamin och en altandörr i rummet och även trappen - helt omöjligt att möblera. Det slutade med att vi nu köpte ett biljardbord och ställde i mitten. Vi sätter även upp en dart-tavla och kommer även att ha projektor och möjlighet att spela datorspel på denna. Något annat går inte rummet att använda till.

Tipset är att det är bättre med en kort korridor åt vardera hållet än att ha ett centralt genomgångsrum. Håll igen på antalet dörrar och öppningar.

• Gilla
Mosterlund
  • Laddar…
Mikael_L
Om du orkar ögna genom dessa sidor, med hur vi kom fram till huset vi nu bor i

https://www.byggahus.se/forum/threa...och-hjaelp-med-planloesningen-oenskas.111950/
Så är den kanske intressant, jag tipsar om att inte bry dig i princip något om de planlösningar jag ritat fram, det mesta blev ju förkastat, det ritades totalt tre hus innan det hela satt på plats.

Denna tråden är jag oerhört tacksam för, tacksam för byggahus, tacksam för alla som engagerade sig, det blev ett bättre hus till sist, och det är faktiskt fortfarande ganska lite som jag irriterar mig över eller skulle velat göra annorlunda.

Men det jag tycker känns intressant, som jag ser nu när jag själv läser genom, är att hur jag lämnar detaljerna alltmer, och börjar se holistiskt på huset, dvs efter ett tag är det inte planlösning som jag tänker på och diskuterar (dvs offtopic mot trådens titel), utan jag funderar alltmer över tomt, grannar, utsikt, insikt, solljuset osv osv. Och @billy_baver knuffade mig väl också i den riktningen.

Så idag är jag helt i den tanken, man måste börja med de allmänna förutsättningarna och önskemålen, och sen arbeta sig ner till tomt, hus, trädgård, och så småningom planlösning och till sist detaljer, som vill man ha två diskmaskiner (det ville jag iofs ha, men fick inte plats till sist :D).

Så ifall du orkar läsa tråden, så tips, följ hur processen gick och hur tankarna gick, och hur de ändrades.
De olika planlösningarna i tråden är generellt ganska värdelösa, då de ändå antagligen inte passar er tomt och era behov och önskemål.

• Gilla
Mosterlund
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har ett rum på bottenvåningen som alla andra rum utgår ifrån, dessutom har vi en kamin och en altandörr i rummet och även trappen - helt omöjligt att möblera. Det slutade med att vi nu köpte ett biljardbord och ställde i mitten. Vi sätter även upp en dart-tavla och kommer även att ha projektor och möjlighet att spela datorspel på denna. Något annat går inte rummet att använda till.

Tipset är att det är bättre med en kort korridor åt vardera hållet än att ha ett centralt genomgångsrum. Håll igen på antalet dörrar och öppningar.
Oh biljardbord och darttavla låter iofs kul! 😉

Men jag fattar vad du menar, satt i room sketcher för nån dag sen och fick till nåt som kändes i rätt riktning men med just det där stora genomgångsrummet i mitten. Ska fundera ett par varv till!

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du orkar ögna genom dessa sidor, med hur vi kom fram till huset vi nu bor i

[länk]
Så är den kanske intressant, jag tipsar om att inte bry dig i princip något om de planlösningar jag ritat fram, det mesta blev ju förkastat, det ritades totalt tre hus innan det hela satt på plats.

Denna tråden är jag oerhört tacksam för, tacksam för byggahus, tacksam för alla som engagerade sig, det blev ett bättre hus till sist, och det är faktiskt fortfarande ganska lite som jag irriterar mig över eller skulle velat göra annorlunda.

Men det jag tycker känns intressant, som jag ser nu när jag själv läser genom, är att hur jag lämnar detaljerna alltmer, och börjar se holistiskt på huset, dvs efter ett tag är det inte planlösning som jag tänker på och diskuterar (dvs offtopic mot trådens titel), utan jag funderar alltmer över tomt, grannar, utsikt, insikt, solljuset osv osv. Och @billy_baver knuffade mig väl också i den riktningen.

Så idag är jag helt i den tanken, man måste börja med de allmänna förutsättningarna och önskemålen, och sen arbeta sig ner till tomt, hus, trädgård, och så småningom planlösning och till sist detaljer, som vill man ha två diskmaskiner (det ville jag iofs ha, men fick inte plats till sist :D).

Så ifall du orkar läsa tråden, så tips, följ hur processen gick och hur tankarna gick, och hur de ändrades.
De olika planlösningarna i tråden är generellt ganska värdelösa, då de ändå antagligen inte passar er tomt och era behov och önskemål.
Plöjde direkt igenom den tråden! Många bra tankeställare som dök upp, också efter ditt inlägg. Vi har oss själva och solen/vädersträcken att utgå ifrån bara, då vi hittat en bit mark på 16 hektar och gårdscenter ligger en bit in. Så runtomkring har vi varken grannar eller annan insyn som vi behöver tänka på. Det räcker gott och väl med allt annat!

Skulle vara roligt om du orkar dela med dig hur huset blev i slutänden förresten, efter alla vändor och ritningar i din tråd. 😀

Mosterlund Mosterlund skrev:
Oh biljardbord och darttavla låter iofs kul! 😉

Men jag fattar vad du menar, satt i room sketcher för nån dag sen och fick till nåt som kändes i rätt riktning men med just det där stora genomgångsrummet i mitten. Ska fundera ett par varv till!
Biljard och dart blir kul. Förra gången var jag 25 år yngre...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.