4 634 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Ge grannar tillåtelse att bygga växthus nära vår tomt
Hej! Våra grannar har just bett oss skriva på ett kontrakt som ger dem rättighet att bygga ett växthus på 7,3 kvm ca 3,8 m från vår tomtgräns. Spontant känns det inte som ett stort problem då de tänker bygga den på andra sidan vårt garage, sett från vårt hus, så jag tror knappt att vi ens kommer se växthuset. Men lite neurotisk som jag är, så vill jag ändå dubbelkolla att jag inte gör något dumt när jag skriver på kontraktet. Det finns ingen risk att det skulle påverka värdet på vår tomt eller liknande? Annat jag bör tänka på innan vi skriver på?
Hälsningar Andreas Nilsson
Hälsningar Andreas Nilsson
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Det verkar vara lugnt. Jag har just fått ett sådant medgivande från vår granne som är en duktig affärsman. Hade det varit problematiskt så hade han nog vägrat. Jag bifogade en ritning på tomten där jag markerade inom vilket område växthuset kommer att placeras. Han hade en synpunkt, jag rättade och sedan skrev dom på.
Ser inte heller något problem med det. Grannen gör precis rätt som frågar först och vill ha det skriftligt. Det jag skulle göra om jag var du är att se till att precis som i Thomas fall få med en ritning som tydligt visar var växthuset ska stå. Detta för att inte ge grannen möjlighet att ställa växthuset - eller bygga något annat på en annan del av tomten - dit/där det stör dig mer.
Tack för era svar! Vi har fått en ritning med en liten avlång cirkel utritad där huset kommer stå. Det ser som sagt inte ut att störa oss alls.
Jag tycker du även ska be om ritningar på växthuset med mått så ni får uppfattning om höjd och volym. En cirkel på en situationsplan skulle jag inte nöja mig med om grannen frågade mig om tillåtelse, jag skulle vila veta exakt hur bygget kommer att se ut. Då ger ni tillåtelse för en specifik byggnad inte bara en placering.Andreas.G.N skrev:
Om man är lite affärsman kan man ju fundera på om detta går att nyttja till egen fördel, dvs få lite av en win/win för båda.
Så fundera på om det finns något ni skulle vilja ha grannens tillåtelse till.
Eller om det finns något som ni stört er på lite, och gärna såg att grannen fixade/åtgärdade, kanske fällde ett träd eller liknande.
Och nu är det grannen ber om ingen stor sak, så därför är det väl inte läge om att be om någon stor sak själv.
Och om man har en sak man ville, men grannen är ovillig på riktigt, så kan man ju signa det här medgivandet ändå, det behöver ju inte alls sitta fast i det.
Men som sagt, finns det någon liten grej ni gärna skulle få som gentjänst, så är det ju ett läge nu i alla fall.
Som vanligt, i sociala relationer, så får man ju ha en viss fingertoppskänsla hela tiden, och jag läser i dina inlägg som att ni i princip redan godkänt detta, så kör vidare på det oavsett, tycker jag, men som sagt är det ju även ett tillfälle att ta upp något eget - om det finns.
Så fundera på om det finns något ni skulle vilja ha grannens tillåtelse till.
Eller om det finns något som ni stört er på lite, och gärna såg att grannen fixade/åtgärdade, kanske fällde ett träd eller liknande.
Och nu är det grannen ber om ingen stor sak, så därför är det väl inte läge om att be om någon stor sak själv.
Och om man har en sak man ville, men grannen är ovillig på riktigt, så kan man ju signa det här medgivandet ändå, det behöver ju inte alls sitta fast i det.
Men som sagt, finns det någon liten grej ni gärna skulle få som gentjänst, så är det ju ett läge nu i alla fall.
Som vanligt, i sociala relationer, så får man ju ha en viss fingertoppskänsla hela tiden, och jag läser i dina inlägg som att ni i princip redan godkänt detta, så kör vidare på det oavsett, tycker jag, men som sagt är det ju även ett tillfälle att ta upp något eget - om det finns.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Låter ok. Men som sagt, ett sådant här grannemedgivande bör baseras på en lite mer utförlig ritning som visar höjd och längd/bredd. Dessutom måttsatt placering. Detta är även bra för grannen. Det har hänt att grannar ångrat sitt medgivande efter att bygget är klart, och hänvisat till att det inte finns ngn ritning. Bygget blir då ett bygglovspliktigt svartbygga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ljuddämpning från grannar stampande från våningen UNDER
Isolering -
Grannars infiltrationsbädd ligger bredvid min vattenbrunn
Vatten & Avlopp -
Bli din egen trädgårdsarkitekt – få grannarna att häpna
Artikelkommentarer -
Grannar i konflikt efter nybygge på höjd tomt
Artikelkommentarer -
Sätta upp led lampor mot uppfart/gemensam väg/grannar?
Belysning