Tveksamt om det uppfyller tillgänglighetskraven på bottenvåningen. Det måste ju finnas en separat plats för dygnsvila ("sovrum"), och i badrummet ska det finnas plats för rullstol och medhjälpare på varsin sida av toalettstolen, t.ex.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
B b8q skrev:
Tveksamt om det uppfyller tillgänglighetskraven på bottenvåningen. Det måste ju finnas en separat plats för dygnsvila ("sovrum"), och i badrummet ska det finnas plats för rullstol och medhjälpare på varsin sida av toalettstolen, t.ex.
Är det inte så att det måste finnas plats för ett sovrum på entréplan om någon skulle bli handikappad? Jag tänkte att kontoret kunde göras om till sovrum i så fall. (Men det rummet kanske borde ha varit något större i fall man skulle vilja ha en dubbelsäng där som står där helt symetiskt.)

Jag har funderat över det där med handikappsanpassade badrum och toaletter. Jag har kollat lite i denna, men jag vet itne om jag tolkar den rätt. Någon som kan klargöra vad som gäller? Jag trodde det räckte med att man kan vända med en rullstol på toaletten i entréplan. Vet inte om jag tänkt helt fel eller om det räcker med at flytta minihandfatet?

Tekniska ritningar för handikappanpassade badrum, med mått och layout för diverse sanitetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT
Tänker mig att huset skulle passa på denna tomt som var till salu för ett tag sen. Riva huset, stugan till höger och bastuhuset, men behålla stugan till vänster och båthuset.
:giggle:
Röd stuga med vita knutar och tegeltak på en tomt, omgiven av träd och en mindre byggnad till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flygbild av en tomt med flera byggnader och vatten vid kanten, vass i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kartbild över en tomt med byggnader markerade, vid Hemviksvägen omgiven av grönområden och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.google.com/maps/place/Hemviksvägen+6,+139+90+Värmdö/@59.3519254,18.6275658,245m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x46f57bf09af2d4b7:0x9f2e073e3d56f3c2!8m2!3d59.3519254!4d18.6286601


PS. Varför tycker jag inte vass är snyggt? Känns som man borde tycka om det, det är ju natur och så, men det är nåt som stör mig. Fler som känner så?
:rolleyes:
Hustomt vid vattnet med brygga, röda stugor, vass och mogna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT
Ingen som har nån åsikt? :(
 
P
Jodå. Men knappast speciellt konstruktiv sådan. Jag letar själv efter ett annat hus och skulle inte vilja bo i "ditt" ens om jag fick det gratis. Däremot skulle jag bli salig i det pågående "slottsbygget" med två källarvåningar. Ett helt fantastiskt vackert hus, helt enkelt.

Du frågade, jag svarade:D.

Pussy
 
HOBBY ARCHITECT
P Pussy Galore skrev:
Jodå. Men knappast speciellt konstruktiv sådan. Jag letar själv efter ett annat hus och skulle inte vilja bo i "ditt" ens om jag fick det gratis. Däremot skulle jag bli salig i det pågående "slottsbygget" med två källarvåningar. Ett helt fantastiskt vackert hus, helt enkelt.

Du frågade, jag svarade:D.

Pussy
Eh... Vilket slottsbygge mad två källarvåningar?
 
Fairlane
Det är svårt att få en klar bild av fasaden, men den ser extremt symmetrisk och stel ut. Ungefär som en kontorsbyggnad på 70-talet, fast med lite större fönster. En steril byggnad på 700kvm på den tomten känns i min värld helfel. Jag föredrar om byggnaden tar hänsyn till terrängen.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Fairlane Fairlane skrev:
Det är svårt att få en klar bild av fasaden, men den ser extremt symmetrisk och stel ut. Ungefär som en kontorsbyggnad på 70-talet, fast med lite större fönster. En steril byggnad på 700kvm på den tomten känns i min värld helfel. Jag föredrar om byggnaden tar hänsyn till terrängen.
Ok. Som jag skrev på hemsidan så ska jag rita huset mer i detalj sen och jag tänkte jag att huset ska ha material och färger som detta.
tumblr_m8wxmo7gmk1qat99uo1_1280.jpg
 
HOBBY ARCHITECT
useless useless skrev:
[länk]
Aha, spännande!
 
För att komma med konstruktiv kritik så tycker jag att orimligt mycket yta försvinner till dörrens svepyta i de små sovrummens garderober.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
joakim_j joakim_j skrev:
För att komma med konstruktiv kritik så tycker jag att orimligt mycket yta försvinner till dörrens svepyta i de små sovrummens garderober.
Det är för det ska finnas plats för 6 dm klädhängare.
Och anledningen till att det blir så avlånga rum på övervåningen är för att jag ska få plats med öppen spis och stor tv (som är mitt framför sofforna) på ett snyggt sätt. På hemsidan kan man se att vill man ha större sovrum finns detta alternativ.

Vintersol_2D_floor_plan_alternative.jpg
 
Ännu ett exempel på hur någon förvanskar ett fint område med brutalarkitektur. Känsla för omgivning stavas annorlunda. Och här kommer den konstruktiva delen av kritiken: Låt bli.
 
  • Gilla
Muhrman och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.