A AndersS skrev:
Drar alltid med "armkänsla", litar mera på den än maskin. Skulle jag använda annat blir det momentnyckel.
Grattis om du har bra armkänsla.

De allra flesta har inte en susning om hur många Nm de drar på fri hand. Så är man inte lika säker på sin sak är det momentnyckel som gäller för oss lite mera okänsliga personer. Först maskin och sedan manuell momentdragning funkar bra och blir alltid rätt.

H Harald Blåtumme skrev:
Ok... kanske 200-250 Nm kan räcka? Du ser på mina videos i den länkade tråden hur det funkar om man kör med 340 Nm - momentan lossdragning, där hade jag 130 Nm draget med momentnyckel innan vintersäsongen.
185Nm har jag klarat mig med. 👍😉
Drar med mellan läge 2 och lossar med läge 3.

110Nm och 12V Bosch är för klent.
Milwaukeen levererar bra. 💪

Oj, nu blir det avancerat att skifta hjul på bilen med olka Nm.
För en hundralapp har man ett dragskaft och tillsammans med även klenare mutterknackare fixar man hjulbytet.🤣

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
O O skrev:
Grattis om du har bra armkänsla.

De allra flesta har inte en susning om hur många Nm de drar på fri hand. Så är man inte lika säker på sin sak är det momentnyckel som gäller för oss lite mera okänsliga personer. Först maskin och sedan manuell momentdragning funkar bra och blir alltid rätt.
Därav min opponering att man behöver ~300Nm för att lossa om man dragit som man bör.

FredrikR FredrikR skrev:
Jag håller inte med om 300Nm för att lossa om det är draget med runt 140Nm som tex. Volvo rekommenderar.
Det låter väldigt mycket. Det beror naturligtvis på. Det kan krävas mer än 140 och mindre. Men det är inte hur mycket som behövs för att lossa som är frågan.

TS vill vara säker på att alltid få loss hjulskruvarna med en maskin. Då är det bra att ha lite marginal. Efter en vinter med salt och fukt kan skruvarna sätta sig ganska hårt. Frågan är snarare vilken styrka man då bör sikta på.

Kanske vill man ha ett verktyg som kan lossa även om någon annan monterat hjulen. Och dragit med 170Nm eller mer. Allt klarar man säkert inte. Men man får göra en avvägning mellan styrka, storlek pris och batterikompatibilitet. Det finns knappast ett rätt svar.

A AndersS skrev:
Oj, nu blir det avancerat att skifta hjul på bilen med olka Nm.
För en hundralapp har man ett dragskaft och tillsammans med även klenare mutterknackare fixar man hjulbytet.🤣
Helt sant. Vid senaste hjulskiftet hade jag haft en av bilarna på verkstad, därmed oklart hur hårt de dragit hjulskruvarna. Så givetvis kände jag på alla skruvarna hur pass hårt de satt, i något fall fick jag använda ett järnrör som förlängare till min "breaker bar". Tråkigt, och därmed blev aktuell verkstad inkompetensförklarad och anlitar givetvis aldrig igen. Klarar man inte skitenkla saker så klarar man sannolikt inte svårare saker.

Detta är inget man vill upptäcka när bilen är upphissad så därför jag körde denna extrarutin i detta fall.

Men har jag själv dragit skruvarna till specat moment så är detta onödigt, den lilla mutterknacken fixar det utan några som helst problem.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
O O skrev:
Det låter väldigt mycket. Det beror naturligtvis på. Det kan krävas mer än 140 och mindre. Men det är inte hur mycket som behövs för att lossa som är frågan.

TS vill vara säker på att alltid få loss hjulskruvarna med en maskin. Då är det bra att ha lite marginal. Efter en vinter med salt och fukt kan skruvarna sätta sig ganska hårt. Frågan är snarare vilken styrka man då bör sikta på.

Kanske vill man ha ett verktyg som kan lossa även om någon annan monterat hjulen. Och dragit med 170Nm eller mer. Allt klarar man säkert inte. Men man får göra en avvägning mellan styrka, storlek pris och batterikompatibilitet. Det finns knappast ett rätt svar.
Jo, frågan är om 110Nm/12V duger för att dra och lossa.
Står tydligt i första inlägget.

FredrikR FredrikR skrev:
Och svaret är nej, i det första svaret.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Och svaret är nej, i det första svaret.
Instämmer till fullo. 👍

FredrikR FredrikR skrev:
Därav min opponering att man behöver ~300Nm för att lossa
Håller med dig.
FredrikR FredrikR skrev:
om man dragit som man bör.
Men det har heller ingen påstått behövs i sådana fall.

Man bör göra som biltillverkaren specificerar. Dvs dra till korrekt moment. Alltså med momentnyckel. Gör man det behövs knappast 300Nm.

Å andra sidan har det i praktiken visat sig att det många gånger krävs bortåt 300, så man kan ana att det inte är så jättevanligt att montera hjul och momentdra... I det läget finns det en poäng att förhålla sig till verkligheten.

Väljer man en maskin som klarar drygt 300Nm löser den problemet.

FredrikR FredrikR skrev:
Jag har svarat #11
O O skrev:
Nej. Det krävs kraftigare grejor. Gärna något som klarar över 300Nm.
"Gärna" är inte ett krav utan ett förslag

Jag visade hur jag ser på saken, det är bara frustrerande om maskinen behöver ligga och hamra länge och väl för att lossa hjulmutter/skruv, kanske inte ens lyckas alls. I videoklippen lossar jag fem hjulskruv på en Volvo S80 efter vintern, fram och bak - på ca 20 sekunder per hjul. Förutsättningen för detta var att jag personligen dragit dessa till 130 Nm vid monteringen inför vintern.

Värt att upprepa denna post: https://www.byggahus.se/forum/threads/mutterknack-batteridriven.410781/page-8#post-4261697

Där har man en riktig arbetsbesparare, tidsbesparare. Ett hjulskifte går på nolltid och betydligt mindre arbete än att frakta in hjulen i bilen, åka iväg till någon hjulbytare, kanske behöva beställa tid eller stå i kö.. Sedan frakta ur hjulen ur bilen när man kommer hem och lagra. Javisst jag vet att det finns däckhotell men jag tycker inte det är värt kostnaden, har betydligt roligare saker att lägga pengar och tid på.
__
PS. Sedan kollen av lufttryck, ingår detta i tjänsten hjulbyte? Tar mig inte många minuter att fixa detta i sammanhanget av hjulskifte på garageuppfarten, extremt viktigt moment precis som den avslutande kollen av åtdragningsmoment. Kanske kan man se mig som kontrollfreak men hjulen/däcken ska vara 100% som grundförutsättning, jag litar faktiskt inte på "verkstäder", "bilmekaniker" här pga alltför många kassa upplevelser historiskt.

Redigerat:
Och så ska hjulen tvättas innan de åker in för förvaring. Men till det blir det högtryckstvätt och roterande fälgborste.

O O skrev:
Grattis om du har bra armkänsla. Först maskin och sedan manuell momentdragning funkar bra och blir alltid rätt.
Det får man med tiden men är lite beroende av skruvarna, har de flytande kona är det lättare att känna när det blir lagom och även idag med enbart lättmetallfälgar, men kan bara svara för mig själv. Brukar bli 2-3 hjulbyten vår respektive höst så några hundra har det väl blivit genom åren
När man var yngre var det byten betydligt oftare men av annan anledning😉
Så dragskaft med utdraget skaft för att lossa, liten blå Bosch 12V knackare för skruvandet och så åtdragning med inskjutet dragskaft. Allt görs med korsdragning, både mutterknackare och dragskaft.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.