1 905 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Gateway Smarthem
Hej,
Någon som vet om en bra fungerande Gateway som klarar att styra Wi-Fi, 433 samt Zwave ihop med Google Home?
Jag använder idag olika produkter som styrs via Wifi, 433 och Zwave. De hanteras av Tellstick ZNet Lite v2 och Telldus Live samt en router och allt övervakas, styrs och kopplas ihop i Google Home.
Jag har många enheter och haft detta i många år. Det är lite bökigt med olika system men har fungerat bra. Problemet nu är att Telldus har problem med uppkoppling så vissa delar blir offline. Vilket innebär att de inte kan styras samt att de faller ifrån i Google Home.
Därför vill jag byta till en Gateway som klarar allt.
//Bosse
Någon som vet om en bra fungerande Gateway som klarar att styra Wi-Fi, 433 samt Zwave ihop med Google Home?
Jag använder idag olika produkter som styrs via Wifi, 433 och Zwave. De hanteras av Tellstick ZNet Lite v2 och Telldus Live samt en router och allt övervakas, styrs och kopplas ihop i Google Home.
Jag har många enheter och haft detta i många år. Det är lite bökigt med olika system men har fungerat bra. Problemet nu är att Telldus har problem med uppkoppling så vissa delar blir offline. Vilket innebär att de inte kan styras samt att de faller ifrån i Google Home.
Därför vill jag byta till en Gateway som klarar allt.
//Bosse
Hur mycket vill du mecka själv? Det bästa är nån lämplig billig hårdvara med Home Assistant. Dels kan du få in i princip allt där och dels slipper du vara beroende av online-tjänsterna för att prata med prylarna och se statistik/historik.
Jag trivs med Google Home, så det bästa vore att ha något som lirar med det.useless skrev:
Homey är väl enda värdiga ersättaren till Telldus ZNet v2 som dessutom är lite bättre ,med många protokoll, många brands, och enkelhet i att användandet .E etompau skrev:
Möjligen skulle Nexa Bridge X fungera om dina 433MHz prylar är Nexa-kompatibla.
Fast det är väl inte roligt att köpa en gammal produkt och missa Zigbee?
De kanske håller på att flytta servar geografiskt och har driftsstörningar ?B Bosse Olsson1 skrev:
De har ju tänkt ta mer betalt så måste ju grejerna igång igen!
De verkar dock mer intresserade av att sälja Bluetooth LedLampor än supporta oss gamla trogna Tellstickanvändare.
De gjorde Teknikvalet BLE och Zigbee , men vi fick bara BLE som är tämligen ointressant för Telldus kunder.
Vill du följa mina tankar/val av gw/controller, så kan du kika på tråd min tråd. Våra behov är iofs inte lika.
(Lite pinsamt att jag blandar ihop Nexa Brididge X med Telldus).
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-baesta-smarthem-gateway.478615/
Ja de hamnade ju lite på efterkälken. Störningarna har hållit på ett tag och betala är väl inte fel, men då måste det fungera. Tack för tråden, skall läsa den.
Jo angående störningar så har jag fått göra ett flertal synkroniseringar men det beror främst på att jag själv tagit bort någon enhet i Telldus Live.B Bosse Olsson1 skrev:
"Ok Google, synkronisera enheter" är ett bra kommando.
Sen att man verkligen håller "städat" i både GoogleHomeappen samt i Telldusen för enheter man kopplat bort eller är trasiga.
Skall testa det kommandotP paralun skrev:Jo angående störningar så har jag fått göra ett flertal synkroniseringar men det beror främst på att jag själv tagit bort någon enhet i Telldus Live.
"Ok Google, synkronisera enheter" är ett bra kommando.
Sen att man verkligen håller "städat" i både GoogleHomeappen samt i Telldusen för enheter man kopplat bort eller är trasiga.
Klicka här för att svara