53 292 läst ·
476 svar
53k läst
476 svar
Gated communty i Staffanstorp
Och det är just detta, uppfattar jag det som, de som förespråkar Gated communities vill skydda sig mot.makhno_ skrev:
Det går inte att jämföra över gänser. Lagarna ser inte likadana ut och våldtäkter anmäls ofta inte på grund av polisen och samhället i övrigt. Det finns skäl att tro att det i sverige, där feminismen har haft jämförelsevis stort genomslag, anmäls i högre grad än i länder där manschauvinism är mer utbrett och accepterat.
Varför skulle man skatta där man jobbar?Det är där man bor som ger kostnader för kommunen.Ossian K Olsson skrev:
Jag skulle inte säga att de är sommarboende för pensionärer. Både Lomma och Bjärred upplever jag har en inflytt av människor i 30-40 års åldern som köper villor av personer i 60-70 års åldern och de flyttar sedan in till Malmö och lägenhet.
Sen är båda de orterna ”sömniga” närorter till Malmö och Lund där det inte händer så mycket mellan sep-april. Med det sagt skulle jag säga att Limhamn i Malmö är ungefär likadant. Eller kanske till och med 90% av alla svenska städer under samma period.
Den stora skillnaden mellan Lomma och Staffanstorp är dock hur kommunerna och deras ledning för sig och handlar.
Edit: Sen kan man säga att båda de kommunerna hade haft det tufft om man skattade i den kommunen man arbetade i. Båda kommunerna hade haft skatter på 80-90% och vi i Malmö hade inte behövt det dåliga rykte vi har.
Nä, det är väl snarare skrämmande att andra länder inte har speciellt snäva lagar för våldtäkt, och att det dessutom är besvärligt att anmäla våldtäkt i många länder.Rejäl skrev:
Men då kan man inte jämföra något med andra länder om allt ska på pricken vara samma eller…makhno_ skrev:
Det går inte att jämföra över gänser. Lagarna ser inte likadana ut och våldtäkter anmäls ofta inte på grund av polisen och samhället i övrigt. Det finns skäl att tro att det i sverige, där feminismen har haft jämförelsevis stort genomslag, anmäls i högre grad än i länder där manschauvinism är mer utbrett och accepterat.
Jag med många andra känner stor otrygghet för just ungdomar speciellt tjejer, förstår att du inte gör det men det finns andra som upplever det…
Skönt att du har koll på hur jag tänkermakhno_ skrev:
Haha, du förväntar dig att vandalerna ska komma kutande i skinnkläder och du ska dricka din mjöd innaför murarna. För mycket lajvande? En gc på skånska slätten 2023 är inte som en medeltida stad. Samhället fungerar lite annorlunda. Jag tror inte de muromgärdade städerna var tomma under dagarna eftersom hela befolkningen var på jobben flera mil bort.
Allvarlig talat är man så nojjig idag finns inget hopp om att du någonsin kommer att känna dig trygg. Mina barn leker ute på gårdar och har gått själv till kompisar och skola sedan 7 årsåldern. Tidigare såklart till grannar.
När du sitter i din gc med vakter, plank, vallgravar och krokodiler kommer du ändå överkonsumera media som gör dig räddare och räddare. Tillslut kommer någon, kanske från den här tråden, övertyga dig om att en palestinsk nationalistisk rörelse planerar terrorattacker på ditt safe space på skånska slätten.
Varför svina ner Norrland med löst pack?H HenrikHuslöse skrev:Det är sannolikt att de intressenterna på ett gated community inte främst är personer med en lång familjehistorik i Sverige utan personer som löper störst risk att drabbas av brott. De allra flesta som kommit till Sverige är hederliga och hårt arbetande men är mer brottsutsatta än de vars släkt bott länge här.
Arbetsläger i norrland skulle fungera på alla, oavsett etnicitet, religion eller sexuell läggning. Alla blöder i rött.
Vi kan väl lika gärna bunta ihop dem på falsterbonäset, där finns ju redan öppningsbar bro för att hålla slöddret på sin kant.
Iofs är där jävligt långgrunt... 🤔
😉😋
De flesta som flyttar till Staffanstorp från Malmö är väl de vars barn som skall börja skolan !Ossian K Olsson skrev:
Inte heller jag är förvånad att det är i Staffanstorp. En liten WT-kommun vars enda fördel är läget då de seglar med i Lund och Malmös framgångar. Styrs av en galen M-politiker som har någon form av lillebrorssyndrom då han inte lyckas lika bra som sin storebror.
Men dessa villor kommer säkert säljas till ”nyrika” likandetänkande. De som brukar flytta till Staffanstorp är de som inte har råd att bo kvar i Malmö/Lund.
Det pratades i början av tråden om trygghet i Staffanstorp. Har själv bott där och saknar ingenting. Väldigt stökigt runt centrum med hotfulla gäng som hänger där så orten är inte trygg. Mycket i media om detta och de fick anställa väktare och mer aktiv lokalpolis för att få bukt på det. Det orten har till sin fördel är närheten till annat såsom Lund, i övrigt är det en liten håla ute på en åker med en hel del socialfall.
Ett kul experiment detta som nog faller bra ut för det måste finnas många som vill betala lite extra för just tryggheten och slippa risken att bli påhälsad av folk från närliggande orter (läs Malmö och Arlöv).
Ett kul experiment detta som nog faller bra ut för det måste finnas många som vill betala lite extra för just tryggheten och slippa risken att bli påhälsad av folk från närliggande orter (läs Malmö och Arlöv).
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har svårt för gated communitys
Vem vill låsa in sig i Staffanstorp? 😋
Det bästa med Staffanstorp är motorvägen förbi 😀
Vem vill låsa in sig i Staffanstorp? 😋
Det bästa med Staffanstorp är motorvägen förbi 😀
Då borde ju länder som Norge och Danmark ha ännu fler ungdomsrån med tanke på att ungdomarna där är lite tätare än svenska ungdomar.makhno_ skrev:
Jag har inte sett statistik på att folk är oroliga över sina barn men ungdomsrånen har så vitt jag förstår ökat under ganska många år. Jag ser till att mina barn inte har mobilen synlig när de är ute själva i tex. kollektivtrafiken och förbereder dem på andra sätt.
Jag vet inte varför rånen ökat men ser det som troligt att mobiler är en stor del. En unge för 30 år sedan gick inte runt med prylar för flera tusen i fickorna. Det enda man kunde blir rånad på var veckopengen i det sällsynta fall att man hade den med sig.