Jag ska bygga en gästtoa på 140x120 cm. Ska ha ett handfat som är 45x40. Toaletten har jag tänkt standard. Har ni några inspel på hur ni hade gjort? Vilka avstånd behöver man för benen till vägg, handfat etc? Hur hade ni använt ytan? Avlopp kan dras varsomhelst.

• Ett trägolv markerat med tejp för planering av en gästtoa på 140x120 cm med utrymme för toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man bör helst ha 40 cm från mitten av toaletten till väggen dels för att få plats med ben och toapappersrulle men även för att komma åt att städa. Men mer än så behövs inte när det är så litet.

Går det inte att ha kommoden ända ut i hörnet för att göra det lite lättare att städa i hörnet längst upp i bilden?

Går det inte att använda hela utrymmet fram till dörrhålet?

BirgitS BirgitS skrev:
Man bör helst ha 40 cm från mitten av toaletten till väggen dels för att få plats med ben och toapappersrulle men även för att komma åt att städa. Men mer än så behövs inte när det är så litet.

Går det inte att ha kommoden ända ut i hörnet för att göra det lite lättare att städa i hörnet längst upp i bilden?
Jo men tänker att det blir tajt när man ska borsta tänderna om den är helt in mot väggen.

Blir ett riktigt trångt skitutrymme inne i hörnet mellan wc och H-fat, får du inte plats med wc och h-fat bredvid varandra på den väggen handfatet nu är tänkt?
Eller handfatet på väggen mittimot där wc nu är placerad, och wc inne mot den väggen handfatat nu sitter

Har ett lika stort utrymme som ska bli vår enda toalett. Vi tänker sätta toaletten mitt på kortväggen och sedan ett hörnhandfat i motsvarande hörn som du ritat ditt handfat.
Det blir alltså bara handfat ingen komod. Jag tycker att komoder stjäl så mycket volym och jag vill hellre ha luft.

BirgitS
S Surkam skrev:
Jo men tänker att det blir tajt när man ska borsta tänderna om den är helt in mot väggen.
Skulle nog tro att man då flyttar eller vrider sig lite och i det här fallet tror jag att många sätter sig på toaletten (med locket nere) under tandborstningen när det är så nära. Men du får pröva dig fram hur det blir när toaletten är lite närmare väggen (för nu är det väl mer än 40 cm från mitten av toaletten).

Är nog mer irriterande om det är trångt på andra ställen.

BirgitS
J Jörgen Ö skrev:
får du inte plats med wc och h-fat bredvid varandra på den väggen handfatet nu är tänkt?
Det blir bara 50 cm fritt framför toaletten vilket kan kännas lite trångt.

janwide
Det ser ut att vara en extremt smal dörröppning som du har markerat!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
janwide janwide skrev:
Håller med.
Går det att ha dörren på den andra väggen?

Hej,
Det är ofta väldigt praktiska när man kan prova fram olika lösningar på plats.
Om du vet vilken toalett du vill ha, och kan köpa hem den redan nu, så kan du ställa den på olika platser innanför dina begränsningslinjer och testa dig fram. Jag har utgått från att du inte planerar en vägghängd toalett!
Använd något föremål du har hemma, eller klipp till en bit kartong, för att simulera kommoden, så kommer du att kunna fatta ett bra beslut.
Lycka till!

• Gilla
Surkam
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Det är bara en markering för var dörren ska sitta. Den kommer vara ca 80 cm och sitta till höger så man ser kommoden när man tittar in. Funderar på att sätta toan bredvid kommoden nu.

J Jörgen Ö skrev:
Blir ett riktigt trångt skitutrymme inne i hörnet mellan wc och H-fat, får du inte plats med wc och h-fat bredvid varandra på den väggen handfatet nu är tänkt?
Eller handfatet på väggen mittimot där wc nu är placerad, och wc inne mot den väggen handfatat nu sitter
Jo att ja dem bredvid varann är en god tanke. Ska mäta lite

• Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
S Surkam skrev:
Jo att ja dem bredvid varann är en god tanke. Ska mäta lite
Såhär kanske? Hur mycket bygger kakel? Vi ska kakla väggarna

• Ett trägolv med markerade linjer i hörnet av ett rum som förberedelse för kakelarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Y
Sen finns ju även hörn-handfat om man vill spara någon till cm.

csm_WB.7327_98.ND40_5acdf3085b.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.