42 729 läst ·
49 svar
43k läst
49 svar
Gäststugan blev högre - grannen ska se till att jag får riva. Får han rätt?
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Något som många villaägare i tätbebyggda villaområden verkar missa är att man ALDRIG äger sin utsikt.
Om din skogs-/sjöutsikt är över grannens tomt och grannen sätter upp något, inom ramen för vad som får sättas upp eller byggas, som skymmer din utsikt så får du leva med det.
Du kan inte ställa krav på en granne utifrån vad du tycker är en fin utsikt.
Om din skogs-/sjöutsikt är över grannens tomt och grannen sätter upp något, inom ramen för vad som får sättas upp eller byggas, som skymmer din utsikt så får du leva med det.
Du kan inte ställa krav på en granne utifrån vad du tycker är en fin utsikt.
Och många fastighetsägare verkar missa att man ska ta hänsyn till grannarna. Hänsynen är även inbyggd i detaljplanen och där man bygger utanför eller utöver detaljplanen får grannarna möjlighet att yttra sig, så att man vid bygglovsbehandling kan säkerställa att man har tagit tillräcklig hänsyn.
Principen som står i mitt inlägg är detsamma som TechMark beskriver, men infallsvinkeln och framförallt tonen är en hel annan
Principen som står i mitt inlägg är detsamma som TechMark beskriver, men infallsvinkeln och framförallt tonen är en hel annan
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Så du menar alltså att "jag" ska visa hänsyn till grannarnas behov utsikt över "min" tomt, men de inte behöver visa hänsyn till mitt behov av insynsskydd? (Retoriskt eftersom jag inte har de problemen).harry73 skrev:Och många fastighetsägare verkar missa att man ska ta hänsyn till grannarna. Hänsynen är även inbyggd i detaljplanen och där man bygger utanför eller utöver detaljplanen får grannarna möjlighet att yttra sig, så att man vid bygglovsbehandling kan säkerställa att man har tagit tillräcklig hänsyn.
Principen som står i mitt inlägg är detsamma som TechMark beskriver, men infallsvinkeln och framförallt tonen är en hel annan![]()
Mig veterligen så får man sätta upp en flera meter hög thujahäck mot grannen utan att fråga om lov, så länge den inte inkräktar på grannens tomtmark. För att nu ta ett extremexempel.
Det har ju förekommit trådar här på forumet om folk som gapat,skrikit, hotat och anmält allt från studsmattor till partytält och solsegel som de ansett stört "deras" utsikt över granntomten.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Studsmattor är väl självklart förfulande i ett ansett område. Borde totalförbjudna. Givetvis efter att mina barn har tröttnat på mattan!
'Att ta hänsyn till' betyder inte 'att ge efter efter någons krav'. Det går hur bra som helst att den som bygger tar hänsyn till grannarnas intressen och att grannarna samtidigt tar hänsyn till ditt byggbehov.TechMark skrev:
Och ja jag vet att det går att plantera thujahäck på tomtgräns, som så småningom växer i höjden och bredden. Det betyder dock inte att man då visar hänsyn, men framförallt att levande växter inte faller under våra bygglagar och att det därmed inte regleras.
Skulle det finnas ett bra sätt att reglera hur växter påverkar och får påverka grannarna, skulle det vara en förbättring enligt mig. MEN felutformad kan sån lag också bli en styggelse.
Frågan är hur mycket dessa 30cm verkligen stör grannen?
Jag tror inte att jag hade tänkt på det överhuvudtaget.
Om jag inte var där och kontrollerade bygget varje dag med tumstock förstås... Då hade jag märkt det... Sedan hade jag suttit och irriterat mig på att grannen inte följt bygglovet. (Att jag egentligen är avundsjuk för att grannen har byggt till är en helt annan sak... )
Jag tror inte att jag hade tänkt på det överhuvudtaget.
Om jag inte var där och kontrollerade bygget varje dag med tumstock förstås... Då hade jag märkt det... Sedan hade jag suttit och irriterat mig på att grannen inte följt bygglovet. (Att jag egentligen är avundsjuk för att grannen har byggt till är en helt annan sak... )
I-lands problem ja, men rätten att uttrycka våra åsikter alla rätt till. Skulle det vara så att jag har fel så kommer jag personligen att be min granne om ursäkt och riva taket. jag hoppas att jag tolkar dp rätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg