T
Något som många villaägare i tätbebyggda villaområden verkar missa är att man ALDRIG äger sin utsikt.
Om din skogs-/sjöutsikt är över grannens tomt och grannen sätter upp något, inom ramen för vad som får sättas upp eller byggas, som skymmer din utsikt så får du leva med det.
Du kan inte ställa krav på en granne utifrån vad du tycker är en fin utsikt.

• Gilla
ltmrt och 2 till
  • Laddar…
harry73
Och många fastighetsägare verkar missa att man ska ta hänsyn till grannarna. Hänsynen är även inbyggd i detaljplanen och där man bygger utanför eller utöver detaljplanen får grannarna möjlighet att yttra sig, så att man vid bygglovsbehandling kan säkerställa att man har tagit tillräcklig hänsyn.
Principen som står i mitt inlägg är detsamma som TechMark beskriver, men infallsvinkeln och framförallt tonen är en hel annan ;)

• Gilla
bYkICr
  • Laddar…
T
harry73 skrev:
Och många fastighetsägare verkar missa att man ska ta hänsyn till grannarna. Hänsynen är även inbyggd i detaljplanen och där man bygger utanför eller utöver detaljplanen får grannarna möjlighet att yttra sig, så att man vid bygglovsbehandling kan säkerställa att man har tagit tillräcklig hänsyn.
Principen som står i mitt inlägg är detsamma som TechMark beskriver, men infallsvinkeln och framförallt tonen är en hel annan ;)
Så du menar alltså att "jag" ska visa hänsyn till grannarnas behov utsikt över "min" tomt, men de inte behöver visa hänsyn till mitt behov av insynsskydd? (Retoriskt eftersom jag inte har de problemen).
Mig veterligen så får man sätta upp en flera meter hög thujahäck mot grannen utan att fråga om lov, så länge den inte inkräktar på grannens tomtmark. För att nu ta ett extremexempel.

Det har ju förekommit trådar här på forumet om folk som gapat,skrikit, hotat och anmält allt från studsmattor till partytält och solsegel som de ansett stört "deras" utsikt över granntomten.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
Studsmattor är väl självklart förfulande i ett ansett område. Borde totalförbjudna. Givetvis efter att mina barn har tröttnat på mattan!

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
harry73
TechMark skrev:
Så du menar alltså att "jag" ska visa hänsyn till grannarnas behov utsikt över "min" tomt, men de inte behöver visa hänsyn till mitt behov av insynsskydd? (Retoriskt eftersom jag inte har de problemen).
'Att ta hänsyn till' betyder inte 'att ge efter efter någons krav'. Det går hur bra som helst att den som bygger tar hänsyn till grannarnas intressen och att grannarna samtidigt tar hänsyn till ditt byggbehov.

Och ja jag vet att det går att plantera thujahäck på tomtgräns, som så småningom växer i höjden och bredden. Det betyder dock inte att man då visar hänsyn, men framförallt att levande växter inte faller under våra bygglagar och att det därmed inte regleras.
Skulle det finnas ett bra sätt att reglera hur växter påverkar och får påverka grannarna, skulle det vara en förbättring enligt mig. MEN felutformad kan sån lag också bli en styggelse.

• Gilla
bYkICr
  • Laddar…
O
Frågan är hur mycket dessa 30cm verkligen stör grannen?
Jag tror inte att jag hade tänkt på det överhuvudtaget.
Om jag inte var där och kontrollerade bygget varje dag med tumstock förstås... Då hade jag märkt det... Sedan hade jag suttit och irriterat mig på att grannen inte följt bygglovet. (Att jag egentligen är avundsjuk för att grannen har byggt till är en helt annan sak... ) :p

harry73
Om tillbyggnaden blir 30 cm högre än garaget är det rätt så synligt att det är för högt

Skulle vara kul att få se bilder på hur det ser ut.

• Gilla
flovv
  • Laddar…
fg.jpg Utsikt från grannens sida

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
harry73
Även om det inte betyder att granne har rätt, kan jag förstå om grannen tycker att detta är mindre snyggt än ett tak i samma höjd

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Även om det inte betyder att granne har rätt, kan jag förstå om grannen tycker att detta är mindre snyggt än ett tak i samma höjd
Det kan jag också förstå men jag skulle aldrig sätta mig på tvärt bara för det :) men det är jag det.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
O
Är ändå inte detta att klassa som dagens ilands problem nummer 327?

Det är helt klart oavsett att grannen har på tok för mycket fritid!

harry73
Odjuret skrev:
Är ändå inte detta att klassa som dagens ilands problem nummer 327?

Det är helt klart oavsett att grannen har på tok för mycket fritid!
Dagens I-landsproblem är en annan tråd, du for posta ditt inläg där :p

I-lands problem ja, men rätten att uttrycka våra åsikter alla rätt till. Skulle det vara så att jag har fel så kommer jag personligen att be min granne om ursäkt och riva taket. jag hoppas att jag tolkar dp rätt.

harry73 skrev:
Jag tycker tvärtom det ser roligare ut med tak i olika höjd.

Protte

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.