Hej,
Jag är nybliven husägare (första huset) sedan Juni i år (Göteborg).
Vi har en gäststuga (20kvm) vid sidan om huvudbyggnaden som ni kan se på bilderna som har delvis sprucken betong och har satt sig i 2 av 4 hörn, de hörn som satt sig vetter mot huvudbyggnaden.
Vattenavrinningen/hängrännorna har i och med sättningen inte fungerat som det ska och har säkert påskyndat processen under minst ett antal år. Jag har under sommaren åtgärdat hängrännorna etc. så att det tillsvidare i alla fall leder bort allt regnvattnet som det ska.
Idag har gäststugan en toalett/vatten och el indraget annars är den tom.
Min undran är två delad:
1a. Vad kan man göra så att sättningen inte blir värre?
1b. Vad kan man göra för att åtgärda sättningen, som inte innebär +75tkr i hantverkare =P
Vi har haft tankar på att sätta in ett pentry med en enklare duschkabin med åren, med andra ord bona till Gäststugan.
2. Är det ens värt att investera i att göra gäststugan mer bebolig över tiden med dessa skador?
Någon kanske har haft liknande situation och eller sitter på "Know What and How".
BILD 1 : Gäststugan framifrån
BILD 2 : Sättning Framsidan Vänstra hörnet (sett framifrån) Någon har någon gång petat in en bräda...
BILD 3 : Sättning Baksidan Vänstra hörnet (sett framifrån) Här har vattnet skickats rakt ned i backen förut!
BILD 4 : Sprucken bottenplatta, högra hörnet (sett framifrån)
Plattorna runt är också ett projekt med tiden att fylla ut och rikta om ...
Tack för din tid om du har tips =)
Jag är nybliven husägare (första huset) sedan Juni i år (Göteborg).
Vi har en gäststuga (20kvm) vid sidan om huvudbyggnaden som ni kan se på bilderna som har delvis sprucken betong och har satt sig i 2 av 4 hörn, de hörn som satt sig vetter mot huvudbyggnaden.
Vattenavrinningen/hängrännorna har i och med sättningen inte fungerat som det ska och har säkert påskyndat processen under minst ett antal år. Jag har under sommaren åtgärdat hängrännorna etc. så att det tillsvidare i alla fall leder bort allt regnvattnet som det ska.
Idag har gäststugan en toalett/vatten och el indraget annars är den tom.
Min undran är två delad:
1a. Vad kan man göra så att sättningen inte blir värre?
1b. Vad kan man göra för att åtgärda sättningen, som inte innebär +75tkr i hantverkare =P
Vi har haft tankar på att sätta in ett pentry med en enklare duschkabin med åren, med andra ord bona till Gäststugan.
2. Är det ens värt att investera i att göra gäststugan mer bebolig över tiden med dessa skador?
Någon kanske har haft liknande situation och eller sitter på "Know What and How".
BILD 1 : Gäststugan framifrån
BILD 2 : Sättning Framsidan Vänstra hörnet (sett framifrån) Någon har någon gång petat in en bräda...
BILD 3 : Sättning Baksidan Vänstra hörnet (sett framifrån) Här har vattnet skickats rakt ned i backen förut!
BILD 4 : Sprucken bottenplatta, högra hörnet (sett framifrån)
Plattorna runt är också ett projekt med tiden att fylla ut och rikta om ...
Tack för din tid om du har tips =)
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 335 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 335 inlägg
Finns 2 vägar du kan gå .
Hissa upp huset till en höjd då det går att göra en grund som är bättre , går tex att montera kraftiga reglar långt ned på utsidan + domkrafter .
Montera ned hela huset .
Hissa upp huset till en höjd då det går att göra en grund som är bättre , går tex att montera kraftiga reglar långt ned på utsidan + domkrafter .
Montera ned hela huset .
Tack för svar, ja, jag har kontaktat "Awer" här i GBG (analysera marken). Se om de kan bistå gällande detta.Tomture61 skrev:
Kanske är som du säger de enda 2 alternativen som finns.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 335 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 335 inlägg
Troligtvis är grunden enbart byggstenar som har ett dåligt underarbete .
För att lyfta huset kan vertikala reglar skruvas fast i nederkant på långsidorna av byggnaden , långt ned så allt timmer följer med .
Därefter horisontella reglar (kraftiga) på var sida om byggnaden .
Utmaningen är sedan att lyfta huset utan att det välter , går tex att göra fyrkantiga pallblock som pallas upp vartefter man lyfter , 60 x 60 cm stora eller större .
För att lyfta huset kan vertikala reglar skruvas fast i nederkant på långsidorna av byggnaden , långt ned så allt timmer följer med .
Utmaningen är sedan att lyfta huset utan att det välter , går tex att göra fyrkantiga pallblock som pallas upp vartefter man lyfter , 60 x 60 cm stora eller större .
Tomture61 skrev:
Tack, ja ska höra mig för med ex. Awer men ska se över möjligheten med ett lyft om nu grunden har en potential att ordnas till. Detta år eller om det får bli vår 2023 projekt.Tomture61 skrev:
Klicka här för att svara