gasspis

5k läst  4 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Ska bygga ut köket och tänkte sätta in en gas spis hittade en på Ikea.Är det någon som vet om det är en bra spis
    kanske någon som har en sådan vore kanon att få veta, tycker sälv att den är skitsnygg , men misstänkt billig
    ca 15000 mad fläkt.

2. C
    Medlem Nivå 4
    Vi köpte en sån i somras i "väntan på annan" eftersom vi inte visste vad vi skulle lägga pengarna på (andra gasspisar i samma storlek r dyra) men har behållt den.
    Den fungerar över förväntan och nu måste jag medge att den var ett riktigt bra köp för pengarna! Det enda jag var tveksam till är ugnens låga energiklassning men man kan ju effektivisera genom att laga fler rätter när ugnen ändå är på.

Däremot har vi inga andra av IKEAs vitvaror. Vet inte om jag har några bilder men...

3. B
    Medlem Nivå 1
    Drar den mycket gas?

4. C
    Medlem Nivå 4
    Än så länge har vi inte behövt fylla på behållaren och den kopplade vi in i september.
    Så vi fixade både julens matlagning med gäster och all samt att vi lagar en hel del mat, har ofta alla fem brännare igång samtidigt.

Räkna med ett par påfyllningar per år kanske?

5. Andreas Lundgren
    Medlem Nivå 9
    Hej!

Vad har ni för behållare? Vi har en blå behållare med propan, Taravikt 3.21 kg står det på den. Vi bor i lägenhet så jag tror inte att vi får ha sörre behållare. Jag är dock besviken på livslängden. Jag bor med min sambo utan barn, vi lagar mat 2-3 gånger i veckan (så att det räcker 5-7 dagar) och behållaren räcker bara ca 1,5 månad.

Jag köpte gasspisen på Hemma för ca 5500 kr. Lite tips innan man köper en gasspis (men som är svårt att kontrollera i butiken):
    Vilken effekt kan spisen ge? Jämfört med andra gasspisar är vår ganska långsam på att värma upp vatten. Den är t.ex. väldigt långsam jämfört med en väns enkla gasspis på kolonilotten som också använder samma typ av behållare som jag gör.

Det andra som stör mig väldigt mycker på den spisen jag har är att skillnaden mellan max låga och minsta låga är väldigt liten, nästan obefintlig!

(Oftast har gasspisat så att vredet på rakt upp är avstängd, 1/4 varv ger full styrka, vredet på 1/2 varv ger "minsta" låga utan att stänga av. Man ska kunna laborera med lågan mellan 1/4 och 1/2 varv så att man inte riskerar att stänga av lågan. Vi måste dock istället styra lågan mellan 0 och 1/4, vilket är störigt eftersom man ofta av misstag stänger av spisen.)

/Andreas

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: