Godkväll

Hur gör ni med era gaspistoler?

Har ni batteri och gas kvar i maskin när ni inte använder den?

Hur ofta gör ni rent?

ullberg
Tar alltid ut gas och batteri, ser till att batteriet inte är urladdat.

Göra rent?!? ;)

/U

ullberg skrev:
Tar alltid ut gas och batteri, ser till att batteriet inte är urladdat.

Göra rent?!? ;)

/U
Har också alltid tagit ut patron och batteri men funderar på om det är nödvändigt. Har en jäkla förmåga att slarva bort den där säkringen man sätter under munstycket.

Har inte heller gjort rent på de 4 månader och 25-30 000 spik jag skjutit. Tänkte att det var dags men hittar inte vad/hur man ska göra.

Är en Tjep 21-90 eller vad den heter.

Vart köper ni gas förresten?
Betalar 180+moms vilket är lite mycket tycker jag. Då är ändå åf listpris 310+moms

Har märkt att jag måste ta ut batteri och gas ut min Paslode maskiner. Är en grön diod som blinkar hela tiden och suger ur batteriet om den inte används på några dagar. Likadant gasen läcker ut om man inte tar ut den.
Den enda servicen jag gjort är att smörja framme i nosen på den stora pistolen.

ullberg
hantverkare1 skrev:
Vart köper ni gas förresten?
Betalar 180+moms vilket är lite mycket tycker jag. Då är ändå åf listpris 310+moms
Jag tror Jula ligger rätt bra till där, 139 inkl. Åtminstone om man tittar på styckepris, med de mängder du måste gå igenom kunde man kanske få ett bättre pris på storpack...

https://www.jula.se/gaspatron-071035

/U

ullberg skrev:
Jag tror Jula ligger rätt bra till där, 139 inkl. Åtminstone om man tittar på styckepris, med de mängder du måste gå igenom kunde man kanske få ett bättre pris på storpack...

[länk]

/U
Det var ju nästan halva priset!

Men är det inte viktigt att använda tillverkarens gas?
Enligt min åf är det bara Tjeps egna gas man ska använda.
Han vill iofs tjäna pengar.

verktygsgurun skrev:
Har märkt att jag måste ta ut batteri och gas ut min Paslode maskiner. Är en grön diod som blinkar hela tiden och suger ur batteriet om den inte används på några dagar. Likadant gasen läcker ut om man inte tar ut den.
Den enda servicen jag gjort är att smörja framme i nosen på den stora pistolen.
Jag har ingen lampa på min och jag trof inte gasen läcker iu nämnvärt.

Jag använder iofs min nästan varje dag så kanske inte spelar så stor roll hur jag gör. Känns säkrare att ta ut iaf gasen då jag inte litar riktigt på bågot som kan explodera.
Fy fan att vakna av en smäll och se alla surt förvärvade.verktyg ligga utspridda på tomten :-(

Lite överdrivet men ändå.

Smörja nosen har jag också gjort ett par gånger då den börjar gnissla ibland när man trycker ner.

hantverkare1 skrev:

Jag har kört min Hitachi på Hitachis, Paslodes och Tjeps gas, alla funkar lika bra. :)
Brukar ta ur batteriet, men låta gasen vara kvar i pistolen.

ullberg
hantverkare1 skrev:

Hur ska jag göra då som har en noname-gaspistol, det finns inte gas med mitt märke... ;) Utan att veta säkert tror jag att det är exakt samma sak i de olika patronerna och att du kan blanda hejvilt.

Jag hade tänkt säga att du ju kan komma ner ytterligare någon krona genom att köpa på verktygsproffsen http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Gas-40Gr--80ML-Gasspikpistoler

Men så märke jag att det som jag trodde var en tillfällig kampanj på K-rauta verkar vara ett stående pris, och i så fall är nog detta svårslaget http://www.k-rauta.se/pages/product...774198(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10

/U

EDIT: själv kör jag på K-rautas gas från när de hade gjort ett misstag med kampanjen, jag fick 3 patroner för 99 kr, har fortfarande ett par kvar...

Verktygsproffsen pris är exkl moms så det blir samma pengar som Jula.

K-rauta länken funkar ej?
Edit: Länken funkade visst, min iphone som är kass...

Bra pris, tyvärr har jag 5 min till närmaste, men åker man förbis så varför inte.

Tycker inte heller det ska vara någon skillnad. Alla pistoler är ju uppbyggda på samma sätt ungefär så om bara munstycket är samma eller går att flytta över så borde det funka.

Ska åka förbi Jula och köpa en patron och testa. Kan ju inte hända så mycket om det inte skulle vara rätt.

Redigerat:
FredrikR skrev:
Jag har kört min Hitachi på Hitachis, Paslodes och Tjeps gas, alla funkar lika bra. :)
Brukar ta ur batteriet, men låta gasen vara kvar i pistolen.
Ok, då borde ju min Tjep funka med iaf Paslodes (grisdyr, 460 kr+moms hos min åf) och hitachis gas.

Ska testa ha gasen kvar men utan batteri, skönt att slippa ha gasen skramlande löst i lådan.

ullberg
hantverkare1 skrev:
Verktygsproffsen pris är exkl moms så det blir samma pengar som Jula.
Jo jag vet, det var därför jag skrev "någon krona"...

Antar för övrigt att det saknas någon siffra i ditt avstånd till K-rauta, eller har du så bråttom att 5min är för lång tid? ;)

/U

ullberg skrev:
Jo jag vet, det var därför jag skrev "någon krona"...

Antar för övrigt att det saknas någon siffra i ditt avstånd till K-rauta, eller har du så bråttom att 5min är för lång tid? ;)

/U
Skulle stå 5 mil, inte min.
Iofs inte jättelångt men man får ju köpa en del för att det ska löna sig

Tar ur gasen. Glömde en i 6 månader och den var tom när jag skulle ha pickan. Även batterierna tar jag ur då min också har elektronik som ligger och drar även om man inte använder den.

Har kört lite olika gas, Paslode, Hitatchi och Firmahold från UK. Alla har väl funkat rätt lika, Paslode lite bättre än de andra två. Varför vet jag inte.

Jag har mest köpt spik i paket med gas från England (Lawson). Vet inte om det är lika fördelaktigt längre då det är 2år sedan jag köpte sist.

Enda annars är att munstyckena som man sätter på patronen får man spara då de inte är samma till alla. Stompickan har vart lite kiinkigare på gasen än dyckert-pickan.

Robert-san01 skrev:
Tar ur gasen. Glömde en i 6 månader och den var tom när jag skulle ha pickan. Även batterierna tar jag ur då min också har elektronik som ligger och drar även om man inte använder den.

Har kört lite olika gas, Paslode, Hitatchi och Firmahold från UK. Alla har väl funkat rätt lika, Paslode lite bättre än de andra två. Varför vet jag inte.

Jag har mest köpt spik i paket med gas från England (Lawson). Vet inte om det är lika fördelaktigt längre då det är 2år sedan jag köpte sist.

Enda annars är att munstyckena som man sätter på patronen får man spara då de inte är samma till alla. Stompickan har vart lite kiinkigare på gasen än dyckert-pickan.
Så mycket som 6 månader kommer den aldrig ligga. På sin höjd 1 vecka men det är kanske onödigt att den sitter i och kan orsaka läckage.

Har funderat på England men läste någonstans att man inte får skicka gas hur som helst?

Kom på nu att jag har ju en liten grön diod på pistolen så batteriet får nog tas bort även i framtiden.

Är era pistoler också kinkiga ibland så att det inte händer något när man trycker ner nosen, ibland får man testa upp till 10 gånger innan den vill

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.