2 100 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Gasolkamin
Någon mer som skaffat gasolkamin för uppvärmning i vinter? Dygnspriset är ju runt 5kr nu och väntas stiga ytterligare. Gasol kan man bränna för 3kr/kwh. Kamin och gasflaska engångssumma på 2500kr ungefär och då har man dessutom uppvärmning vid strömavbrott
Nej men jag skaffade en braskamin och det har gjort att jag inte satt igång värmen ännu (Sthlm).
Jag tror inte att elpriset kommer att sjunka de närmaste åren och därför kommer jag att skaffa en dieselvärmare typ båtvärmare som komplement.
Den går att köra på i princip vilken olja som helst och drar ca 3dl/timmen.
Den som länken visar är en värmare på 8kWh och det bör räcka till som komplement till braskaminen.
En sådan kostar cirka 1700-1800 kr.
Jag tror inte att elpriset kommer att sjunka de närmaste åren och därför kommer jag att skaffa en dieselvärmare typ båtvärmare som komplement.
Den som länken visar är en värmare på 8kWh och det bör räcka till som komplement till braskaminen.
En sådan kostar cirka 1700-1800 kr.
Nej, det är givetvis helt korrekt. Slarvigt skrivet av mig men det är antagligen ett snitt för att värma upp lokalen och inte att den skall gå med full effekt hela tiden.M Mikael 81 skrev:
Jag har en sådan gasolkamin och 3 st gasolflaskor PC10. Jag använder den för att värma bottenvåningen på 75 kvadratmeter under dagen för cirka 40 kr (1,1 kg för 14 timmar) vid en temperatur på 22 grader. På natten går llvp på 20 grader. Huset byggdes 1979
Klicka här för att svara