1) Stäng alltid direkt på flaskan
2) Fyll istället för byt, det är billigare. Och man kan toppa upp en inte helt tom flaska.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Värt att beakta att en PC flaska inte hinner kondensera tillräcklig med gas för de största grillarna. En stålflaska är ett bättre alternativ

• Gilla
G-K och 1 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
1) Stäng alltid direkt på flaskan
2) Fyll istället för byt, det är billigare. Och man kan toppa upp en inte helt tom flaska.
Skåne, P11 fyllning 369.
https://gasolmalmolpg.com/produkter/
Byta kostar runt 430 kr hos de flesta.

• Gilla
jliljeha
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
En till nackdel med gas är smaken ... köttet får ju inte den där rökiga smaken man vill ha från grillkolen. (och givetvis använder man inte tändvätska då det ger smak på köttet, utan jag kör med elektriskgrillstartare)
Därför man har en Röklåda på grillen…samt kompletterar med Smaksatt Rökt salt vid behov😉👍

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
För tre två somrar sen blev vi med gasolgrill, en Weber Genesis. Alla hade pratat om hur långt gasolen räckte och att en 10-liters tub "räckte flera somrar"... Jag är inte lika nöjd.
Sedan inköp har vi gjort åt en 5-liters och två stycken 10-liters-tuber.

Förra vintern försvann dessutom gasol medan tuben stod utomhus, läcker de så jävligt?

Vi grillar 20-30 gånger per säsong. Det blev plötsligt väldigt dyrt att grilla. Jag är besviken. :(

Är det här normalt?
vi har gas spis i köket en 13 kilo flaska räcker i 3 månader dagligen används och flaskan står utomhus året runt så det spelar ingen roll

Fulkemisten
W Wip3 skrev:
Nackdelen är ju att man hinner bara med en grillöl, medans med kol så blir det ju fler... ;)
En nödlösning här kan vara att använda kortburk.

• Haha
  • Gilla
Wip3 och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
För tre två somrar sen blev vi med gasolgrill, en Weber Genesis. Alla hade pratat om hur långt gasolen räckte och att en 10-liters tub "räckte flera somrar"... Jag är inte lika nöjd.

Förra vintern försvann dessutom gasol medan tuben stod utomhus, läcker de så jävligt?

Vi grillar 20-30 gånger per säsong. Det blev plötsligt väldigt dyrt att grilla. Jag är besviken. :(

Är det här normalt?
Bra mycket billigare att köpa gasol än träkol.... 20-30 grillningar är ju flertalet storsäck med kol så det är då bra bit över tusingen per säsong. Fylla på en 10a är ju inte så dyrt.
20timmar är normalt att en tia räcker till beroende på hur du använder din grill.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
W Wip3 skrev:
Ja, det är ju en "smaksak" ;)

Rökighet mm får jag från lite olika kryddor, jo, jag vet det är ju inte detsamma, men för oss funakr det bra.

Ang. tändvätska så blir jag att tänka på serien Ullared som gick på 5:an, en herre på en camping som typ tömmer en hel flaska i grillen.... undrar hur det köttet smakar?
.
M MrDizzy skrev:
En till nackdel med gas är smaken ... köttet får ju inte den där rökiga smaken man vill ha från grillkolen. (och givetvis använder man inte tändvätska då det ger smak på köttet, utan jag kör med elektriskgrillstartare)
Nu var det ju grill vi talade om. Inte bbq.. men det går utmärkt att bbqa med en gasolgrill, det är bara lite mer planering som krävs.

20 kr per grillning för en Genesis som går i ca 30 minuter gäller vid ett pris på ungefär 400 kr för en PC10.

Det borde det vara värt.

Avskrivningen på grillen är klart högre för de flesta om man räknar med en teknisk livslängd på 10 år.

Grillölen är i sammanhanget den bästa investeringen med tanke på hur mycket glädje den ger per krona.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kompisen kollar om det är tätt med tändaren, ser lite roligt ut men funkar ju 😄

• Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Råkade ut för detta. Hittade en person som arbetar på insidan med fyllning bl.a. Han anförtrodde mig att vissa tuber småläcker. När jag konfronterade med detta längre upp på hönstrappan uppstod visst missnöje.

Lång historia kort - fick ny fyllning/flaskbyte, men timpengen för den ansträngningen blev låg. Orkar nog inte göra om det.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…

Är det här normalt?
Hej.
Jag räknade ut att en PC10 till min Weber ska i teorin räcka i ca 17 timmar. I verkligheten blev det nästan 18 timmar.
Saxat från Gasolfyllarna:
”Är din grill på 5kW så räcker en gasolflaska PC5 i ca 13 timmar på full effekt. Oftast grillar man inte på full effekt så mer troligt är att din flaska räcker i över 20 timmar. För att räkna ut hur länge en flaska räcker tar man effekten delat på 12,8 som är energin i ett kilo gasol och får då förbrukning per timme.”

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Därför man har en Röklåda på grillen…samt kompletterar med Smaksatt Rökt salt vid behov😉👍
Enklare med kolgrill ;)

Cheesen Cheesen skrev:
.

Nu var det ju grill vi talade om. Inte bbq.. men det går utmärkt att bbqa med en gasolgrill, det är bara lite mer planering som krävs.
Får ordentlig fart på kolen , på med köttet på grillen , över med locket. Spjäll öppna max.
Ryker som satan = gott.
Vänder på köttet, på med locket igen
Sista 3min stänger man spjällen och låter röken stängas inne.
Vet inte om det klassas om bbq:a eller inte ... men enkelt är det iaf

Tack för input, det är nog jag som har fel helt enkelt. 🫨

@KristinaRT : Senast köpte jag från Gasolautomat.se, vi har en sådan automat utanför en ICA-butik i Borås. Smidigt och det mest prisvärda som jag har hittat i trakten (409,- / 10kg). Menar du att det är märkbar skillnad på var man köper?
På Rusta eller Byggmax kostar 10kg 399:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.