Jag har en mosquito magnet med flera år på nacken. När det (rekord)regnade under midsommarhelgen stannade den. Det är inget nytt, då den verkar ha problem med just mycket regn. Ca ett dygn senare kom jag hem och försöker starta maskinen igen. Den vill självfallet inte gå igång och då känner jag på gasolflaskan. Där borde finnas gasol för nästan tre veckors användning, men den är tom. Kan inte komma ihåg att detta hänt förut när den stannat. Kan det vara fel på regulatorn, eller är det normalt?

Man ska såklart inte lämna kranar på flaskor öppna men självklart kan det vara nånting som läcker och det är inte bra på något vis. Det betyder att den gasol som läcker hamnar i det rum det står i och det kan ju sluta med tråkigheter beroende på hur tätt rummet är.......

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eftersom att detta är en myggfångare så står den utomhus (flera meter från någon byggnad). Tyckte mest att det kändes dyrt och krångligt att gasol för drygt 300 kr läckt ut.

Har du rengjort maskinen enligt tillverkarens anvisningar?

sunnis
S Stefan1972 skrev:
Man ska såklart inte lämna kranar på flaskor öppna men självklart kan det vara nånting som läcker och det är inte bra på något vis. Det betyder att den gasol som läcker hamnar i det rum det står i och det kan ju sluta med tråkigheter beroende på hur tätt rummet är.......
Nu får man inte heller förvara den typen av flaskor i slutna utrymmen.

ElinJohansson ElinJohansson skrev:
Eftersom att detta är en myggfångare så står den utomhus (flera meter från någon byggnad). Tyckte mest att det kändes dyrt och krångligt att gasol för drygt 300 kr läckt ut.
Några meter är ingenting när gas exploderar

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Gasol utomhus exploderar inte på det sättet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Gasol utomhus exploderar inte på det sättet.
Gasol exploderar likadant ute som inne det är en självklarhet det som är avgörande är typen av gas och tryckbehållaren

Talvan Talvan skrev:
Några meter är ingenting när gas exploderar
Själva grejen med en myggfångare är ju att den ska stå utomhus, obevakad. De ska stå minst 20 meter från huset eftersom de drar till sig mygg som sedan sugs in och dör i fällan. Ingen större risk för gasexplosion som skadar huset med andra ord.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En eventuell explosion är knappast det farliga utan om man har något lättantändligt i närheten. T.ex. ett parasoll eller dynor eller liknande.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
En eventuell explosion är knappast det farliga utan om man har något lättantändligt i närheten. T.ex. ett parasoll eller dynor eller liknande.
Ställer man fällan bredvid parasoll eller dynor mar man missförstått hur de funkar. De ”skrämmer” inte myggen utan lockar till sig dem dels genom en octenoltablett men främst genom att producera co2 (berätta för guds skull inte detta för Greta). Den ska alltså efterlikna ett svettigt flåsande däggdjur ;) När myggan kommer nära för att sticka denna godbit sugs de in mha en fläkt och torkar ut i fällan. Oerhört effektivt men de ska som sagt stå en bit ifrån där man brukar sitta, på något avskiljt hörn av tomten.

Nu till TS fråga. Vilken modell är det och hur hade den stannat? Blinkande röd lampa? Kan det vara så att gasanslutningen inte var tät (tillräckligt åtskruvad) och det var därför fällan stannade? Jag har själv råkat ut för detta.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du rengjort maskinen enligt tillverkarens anvisningar?
Det har jag denna gång, men ärligt talat inte varje gasolbyte.

Vilken modell är det?

Kan ju vara så enkelt som att gasol-slangen börjat läcka. MM har ju solenoider som bryter gasen direkt inne i själva maskinen. Så om det inte är slangen, så borde det vara nåt strul med den, vilket jag fått höra är ovanligt.

Att lägga slangen i vattenbad känns kanske inte så lätt, men kanske koppla in och lyssna efter pys?

Så, nu har jag stannat min "Patriot" för säsongen.
Förutom den gång den krånglade när jag postade här så har den stannat ytterligare en gång. Båda gångerna skruvade jag av kåpan och rengjorde insidan från ca en miljon myggor. Det som egentligen varit problemet är att fuktiga myggor/myggdelar fastnar i fläkten som till slut stannar. Vid första stoppet hade det fastnat så många mygg-lik att jag fick skrapa med en kniv/skruvmejsel för att få loss rotorbladen. När jag skrapat och dammsugit har det bara varit att dra igång maskinen igen.
Angående gasolen så har jag vid närmare undersökning kommit fram till att det troligtvis läckt ut motsvarande mängd som annars brinner upp på samma tid. Det känns också troligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.