Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    468
flexcom skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet och har skummat igenom det mesta ang. "Gasol eller kolgrill".
Kan berätta följande: Var ute på ett jobbuppdrag och besökte en "grillkolsfabrik" där det tillverkades både kol och briketter. Nämnde för ägaren att jag verkligen föredrog briketter pga brinntid etc.Han replikerade dock med att han själv ALDRIG skulle använda briketter med hänsyn tagen till hälsorisken!
Varför??? Jo, briketter tillverkas av pulveriserat kol som måste ha ett bindemedel, och det är detta bindemedel som är hälsorisken, innehåller stendamm och tungmetaller bland annat.
För övrigt så ska en kolgrill INTE tändas med tändvätska eller andra kemikalier, eltändare är det rätta om smaken får avgöra.
Tänkte just skriva att jag var skeptisk, sen googlade jag lite...:x

http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsument/Varning-for-roken/

Tack för heads-up!
 
flexcom skrev:
Jo, briketter tillverkas av pulveriserat kol som måste ha ett bindemedel, och det är detta bindemedel som är hälsorisken, innehåller stendamm och tungmetaller bland annat.
KarlXII skrev:
Tänkte just skriva att jag var skeptisk, sen googlade jag lite...:x

[länk]
KarlXII! Kul, inte varje dag man ser ett inlägg från dig numera!

Men, den artikeln säger väl att både briketter och kol innehåller tungmetaller. Sämst av alla verkar Landmann grillkol vara och bäst Rustas briketter?

Undrar om man kan lita på att Rustas briketter är hälsosamma, eller om det skiljer sig mycket mellan olika batcher.
 
Rusta har nog bytt leverantör 8 gånger sedan dess så ta inget för givet.
 
Jag upplever att det märket dom har på Bauhaus/Hornbach i stora 10-kgs säckar är väldigt bra, kommer dock inte på namnet nu... Blå text för briketterna och röd för kolet om jag inte missminner mig... Webers har ju en jäkla värme och brinner hur länge som helst men är rätt svårtända och dessa känns ju lite överkurs om man inte ska grilla indirekt ett bra tag.

MEn fan va skönt att säsongen snart drar igång på allvar!
 
Ni som inte vintergrillat får inte glömma att ställa fram grillen klockan 2 inatt.....
 
Har aldrig testat gasol men har nu möjlighet att ta över en gratis. Kruxet är att den saknar tub :) vad ska man ha och vad ligger de på i kronor? Sommartid grillar vi 2-3ggr i veckan.
 
Kol grill med el tändare, finns väl inga argument i världen som kan slå den smaken som blir av det?
 
Rådberg skrev:
Kol grill med el tändare, finns väl inga argument i världen som kan slå den smaken som blir av det?
Jag är mer intresserad av smaken på maten. :P
 
Johan Gunverth skrev:
Jag är mer intresserad av smaken på maten. :P
Nu fick du allt till det bra :P
 
Kan det vara tungmetallerna som gör att det smakar så gott med kolgrillat? :D
 
Bil eller Cykel?
Såväl kol som gasol-grillar har sina givna fördelar. Kolgrillen vinner när det gäller att ge den riktigt goa smaken på köttet. Gasolgrillen vinner mycket på sin otroliga enkelhet som gör att man nästan grillar frukostpålägget innan man går till jobbet tisdagar.
 
Danne031 skrev:
Har aldrig testat gasol men har nu möjlighet att ta över en gratis. Kruxet är att den saknar tub :) vad ska man ha och vad ligger de på i kronor? Sommartid grillar vi 2-3ggr i veckan.
Köpte min komposit tub (PC10) på Bauhaus som har ok priser jämförelsevis... för ca 1200-1250kr. Men, efter att du köpt tuben så kostar påfyllning eller rättare sagt; du lämnar din gamla & får en nypåfylld tub i utbyte drygt 300kr.

Mitt råd är att inte köpa den mindre tuben/flaskan utan istället gå direkt på PC10....det går åt mer gasol än vad man tror....speciellt när man kör 3st brännare samtidigt.

Alternativet är väl att hålla koll på Blocket & köpa en begagnad.
 
Veritas skrev:
Köpte min komposit tub (PC10) på Bauhaus som har ok priser jämförelsevis... för ca 1200-1250kr. Men, efter att du köpt tuben så kostar påfyllning eller rättare sagt; du lämnar din gamla & får en nypåfylld tub i utbyte drygt 300kr.

Mitt råd är att inte köpa den mindre tuben/flaskan utan istället gå direkt på PC10....det går åt mer gasol än vad man tror....speciellt när man kör 3st brännare samtidigt.

Alternativet är väl att hålla koll på Blocket & köpa en begagnad.
...eller fuska lite med pappersarbetet och köra på P19 direkt. Då snackar vi om att sänka de löpande kostnaderna rejält.
 
Veritas skrev:
Köpte min komposit tub (PC10) på Bauhaus som har ok priser jämförelsevis... för ca 1200-1250kr. Men, efter att du köpt tuben så kostar påfyllning eller rättare sagt; du lämnar din gamla & får en nypåfylld tub i utbyte drygt 300kr.

Mitt råd är att inte köpa den mindre tuben/flaskan utan istället gå direkt på PC10....det går åt mer gasol än vad man tror....speciellt när man kör 3st brännare samtidigt.

Alternativet är väl att hålla koll på Blocket & köpa en begagnad.
Kan bara hålla med. Vi har en P6 och den får man fylla en gång i månaden på sommaren,
Skall byta ut den till sommaren till en PC10 eller P11.
 
Johan Gunverth skrev:
...eller fuska lite med pappersarbetet och köra på P19 direkt. Då snackar vi om att sänka de löpande kostnaderna rejält.
He he... var tvungen att googla för att se hur stor P19 är. Hade det inte varit för att den inte fått plats under sidan på min Weber grill så hade den inte varit helt fel..... å andra sidan, drömmen hade ju varit att ha en permanent dragning av koppar rör från lämpligt förråd med en P19 eller ännu större.... in under altanen med en koppling till grillen. Har sett en sådan setup i USA vilket tydligen fungerade kanon...... en vacker dag kanske :);)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.