Jag har plötsligt ändrat mig från induktionshäll till gashäll..
Vi bygger nytt hus och plattan är gjuten och stommen uppe.. men vi har inte spikat igen väggarna än..
min fråga är hur man går tillväga nu..:confused:
drar man gasledningen i väggen då? och hur lång gasledning/slang kan man ha..?
är inte jättesugen på att ha en låda på fasaden för gasbehållarna:o
tack på förhand! :)

Får jag fråga varför du har ändrat dig? Vi stod i valet och kvalet mellan gas och induktion och då värmer vi huset med gas, vilket medför att det bara hade varit att koppla på spisen på befintlig ledning. Nu valde vi induktion och har inte ångrat oss. Är lika snabb (eller snabbare), enkel att hålla ren, barnsäker.

Den punken där induktion dock inte har en chans är coolhetsfaktorn :D

Anledningen till att jag ändrat mig är nog att så många jag pratat med som har gasspis är supernöjda.. och fördelen med att kunna använda den även vid strömavbrott.. och tro mig, vi har rätt mycke strömavbrott:(
Meeeen, coolhetsfaktorn spelar faktiskt också roll i detta fallet;)

Jag har bott så att jag använt både och, har nu induktion och skulle aldrig vilja gå tillbaka. I framtiden blir det alltid induktion för mig.

Tänk dig för ordentligt gällande gas, och låt defintivt en firma som KAN gasinstallationer göra den. Rördragningen bör definitivt ske utanpåliggande, eller om den sker i vägg, med spikskydd och utan skarvar i väggen.

Du får max förvara 60 l gas i hemmet (två p11) och det skåp som dessa står i ska vara ventilerat direkt till det fria, antigen genom självdrag (två hål i väggen) eller mekanisk frånluft. Du hittar exempel bla här!

http://www.lulea.se/download/18.6ebed23a109d954a359800014490/bensin_gasol_i_hemmet.pdf

I praktiken är en låda på fasaden eller på insidan men mot en yttervägg med självdragsventilation direkt till det fria nog de enda lösningar som görs. Mekanisk frånluft som är EX klassad är på tok för dyrt för villabruk.

Vi har delad häll, en del med el och en del med gas. Behöver jag säga vilken vi använde mest? Gasen - i love it. Jag skulle köra på gas om jag var du - särskilt om du ofta har strömavbrott. Plus att vår elräkning är lägre nu (gasen inräknad) fastän vi bor större.

Min enda erfarenhet gällande induktion är att alla pannor och kastruller inte funkar till det, så om du ska ha induktion kolla att du kan använda dina matlagningsdon till det.

Coolhetsfaktor - tja man lagar mat över öppen eld - behöver jag säga mer? ;-)

Bytte bort gas (2 plattor) mot en induktion då jag byggde om köket.
Induktion är så himla bra, men jag saknar gasen ibland. Det var lite mer på riktigt.
Sunt förnuft är induktion, känsla är gas.

För att få en bra installation måste du använda en gasinstallatör. I princip kan du dra ett 20-25mm skyddsrör i väggarna mellan hällen och flaskorna. I detta dra du sedan ett Pex-rör godkänt för gas eller ett 8-10mm glödgat kopparrör.
Flaskorna måste placeras på ett riktigt sätt. Går att läsa på Räddningsverket. I princip innebär det ett "separat ventilerat utrymme"
När du ändå är igång med en seriös gasinstallation kan du söka tillstånd om att få använda P19-flaskor. Det blir mycket billigare i drift och du kan välja en större häll, t.ex. med wokbrännare. Gasinstallatören hjälper dig att fylla i blanketterna till Statsbyggnadskontoret och Räddningsveket gör en inspektion.

En av de stora fördelarna med gashäll/spis är att man kan vara rätt så vårdslös med ytarna. Induktionshäll i all ära men det är lika lätt att ha sönder den som en vanlig häll. Gasspisen kan också använda valfritt kärl, t.ex. en riktig wok med rund botten och kärl i keramik och glas.
Vi har själva en häll från Ilve på 13,5kW som inte backar för hård användning:

P95C.jpg

Hemmakatten
Håller helt med Johan förutom att det går att utföra installationen själv om man är påläst och vet vad som gäller. Vi gjorde detta själva men var ordentligt pålästa, fått hjälp av Fogas (företag i Sthmstrakten) och Räddningsverket. Men visst kan det vara bra att låte en yreksman dimensionera och installera anläggningen, det är mycket att tänka på. En brandingenjör var hemma och inspekterade gasinstallation och förvaringsutrymme och gav god råd och skrev under tillståndsansökan till byggkontoret.

Vi har tillstånd för 2st P19-flaskor med automatisk omkopplare. Men det visade sig att vi inte fick tag på beg. P19-flaskor men däremot P11-flaskor kunde köpas för en hundring så det är det vi har just nu. Det visade sig också att många av de ställen som byter ut flaskor inte har P19. För oss är detta inget större problem, vi gör av med 2 flaskor per år så det är inge större problem. Omkopplaren däremot är suverän.

Det är helt riktigt som Johan skriver att man kan brassa på ordentligt. Många induktionshällsinnehavare skriver att man inte kan köra för fullt på alla plattor samtidigt och att det inte har någon betydelse eftersom man ändå aldrig gör det. Det är fel, det är ofta jag i början av matlagningen kör alla brännarna för fullt (vi har fyra). En är en wokbrännare och det är härligt att kunna göra en riktig wok i en wokpanna som är tillräckligt het.

Hemmakatten skrev:
...Det visade sig också att många av de ställen som byter ut flaskor inte har P19....
Gasinstallatörerna har nästan alltid detta, men du kanske har långt dit.
Vi byter en P19 vart 7-8 månad och betalar 450:- för detta hos vår gasinstallatör. Med kvitto. Vill man ha P19 billigt åker man till närmaste fiskehamn och köper av en fiskare...utan kvitto. ;)

För övrigt använder jag ibland alla brännarna samtidigt, men det är under väldigt kort tid. Oftast precis innan maten skall serveras.

En del tycker att exaktheten i induktionsspisen är överlägsen, men detta är helt ointressant i verklig matlagning. Med en gasspis kör man oftast full spätta eller "tomgång" på brännaren. Enkelt. Blir det för varmt på tomgång flyttar man till en mindre brännare på en halvsekund.

Nja nu får vi nog hålla isär begreppen lite.....

En GASOL-anläggning installerar man ganska lätt själv, ganska simpla regler och inget större krångel med själva installationen, läckagetest är viktigt!!

En GAS-anläggning kräver en auk. installatör.

I Kattens och Johans fall pratar vi om gasol-anl. (eller??) och säkert i TS fall, med tanke på att det talas om gasbehållare vilket jag tolkar som gasolflaskor.

Detta sagt mest för att belysa skillnaden.

Oxå viktigt precis som J o HK skriver att man behöver dispens för att ha två tuber inkopplade på anläggningen (man får i utgångsläget alltså inte ens ha två tuber inkopplade med manuell omkopplare)

pappskallen skrev:
Nja nu får vi nog hålla isär begreppen lite.....

En GASOL-anläggning installerar man ganska lätt själv, ganska simpla regler och inget större krångel med själva installationen, läckagetest är viktigt!!

En GAS-anläggning kräver en auk. installatör.

I Kattens och Johans fall pratar vi om gasol-anl. (eller??) och säkert i TS fall, med tanke på att det talas om gasbehållare vilket jag tolkar som gasolflaskor.

Detta sagt mest för att belysa skillnaden.

Oxå viktigt precis som J o HK skriver att man behöver dispens för att ha två tuber inkopplade på anläggningen (man får i utgångsläget alltså inte ens ha två tuber inkopplade med manuell omkopplare)
Jo, du har rätt; GASOL är rätt begrepp. Bra att du redde ut det.

60 liter gasol (lite mer än 2st P11-flaskor) får man förvara hemma och 30 liter får vara anslutet. Med tillstånd och rätt förutsättningar, är det i alla fall inga problem att få ha 2st P45 hemma. Dessa är dock bökiga att hantera eftersom de väger drygt 80 kg/st.

Gillar inte gasol inne.

Jag jobbar som Brandman och har vart lite involverad i gasol förvaring i villor framförallt i kök.
Inget jag kan tycka är jätte spännande om det skulle hända något inne om man kommer dit med en räddningsstyrka vid en brand och ägaren säger att han har gasol under diskbänken till sin nya häll, det vi troligen gör då är att åka 300 meter därifrån och låter skiten brinna.
Ännu värre om ägaren inte är där eller inte säger något och man är därinne när det skiter sig.

Se till att ha koll på reglerna och förvara (helst) all gasol utomhus i en låda på väggen så man lätt kan ha koll på den och ta bort den vid ev brand.

Om ni har otur så syns vi
Texastaz

texastaz skrev:
...Se till att ha koll på reglerna och förvara (helst) all gasol utomhus i en låda på väggen så man lätt kan ha koll på den och ta bort den vid ev brand.
...
Det är sunt förnuft att följa reglerna. Annars har man sig själv att skylla. :cool:

Fördelen med oss som har sökt tillstånd för utökad mängd gasol, är att Räddningsverket vet exakt var gasolen står.
För gemene man som släpar hem en P11 och ställer under diskbänken eller en PK5 till grillen som står i garaget, har man ingen som helst koll vart flaskorna befinner sig.

Hemmakatten
Jag skulle definitivt inte heller vilja ha gasoltuber ståendes inomhus. Vi har ett gasollarm inne, gasoltuberna står ute i ett skåp och det är en gul skylt som talar om att det finns gasol inne i skåpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.