6 418 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Gashäll. Vad säger lagen?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vi har haft gashäll i mer än 20 år med gasolflaska i ventilerat skåp utomhus (PC10 plus reservflaska).
Har även lång erfarenhet av induktionshällar och keramikhällar, det är ett komplement men ingen ersättare tycker vi. Framför allt detta med att kunna bränna på en wok-gryta med en ordentlig wok-brännare är svårslaget, stekning överlag med den jämna temperaturspridningen man får av gas, plus även vid finkänsliga regleringsbehov typ såskastrullen.
Hanteringsmässigt: vi byter gasolflaska ca vart sjätte månad. I samband med detta gör vi en täthetskontroll som tar ca fem minuter. Gasvarnare finns givetvis, i skåpet under hällen och testas litet då och då. Skulle se det som att olycksrisken är liten, men visst har vi säkrat upp med brandfilt och närbelägen kolsyresläckare om oturen skulle vara framme (ska man ha oavsett hälltyp).
Har även lång erfarenhet av induktionshällar och keramikhällar, det är ett komplement men ingen ersättare tycker vi. Framför allt detta med att kunna bränna på en wok-gryta med en ordentlig wok-brännare är svårslaget, stekning överlag med den jämna temperaturspridningen man får av gas, plus även vid finkänsliga regleringsbehov typ såskastrullen.
Hanteringsmässigt: vi byter gasolflaska ca vart sjätte månad. I samband med detta gör vi en täthetskontroll som tar ca fem minuter. Gasvarnare finns givetvis, i skåpet under hällen och testas litet då och då. Skulle se det som att olycksrisken är liten, men visst har vi säkrat upp med brandfilt och närbelägen kolsyresläckare om oturen skulle vara framme (ska man ha oavsett hälltyp).
Har ni barn i hushållet? I så fall ska man inte sätta in en gasspis - kraftigt ökad risk för ex astma hos barn med gas (nej fläkten räcker inte).
Partiklar, NOx, skit.
Googla, finns bra studier på detta.
Googla, finns bra studier på detta.
Googlade propan + astma utan nåt bra resultat.rotbackarn skrev:
För det är nu PROPAN det är fråga om, inte naturgas eller stadgas..
Sen bryter det mot forumets regler (5.4.4) att be skribenter googla upp svaret själv, är inte så ett diskussionsforum funkar.
Bidra gärna med länk om du kan.
Nöjde mig med att minnas att gasspis är problematiskt efter att ha läst om studierna. Mer info behövde inte läggas på minnet. Nu har ni också informationen. Studierna finns där ute men har så klart inte länkarna.Z Zodde skrev:
Säker på att det var PROPAN från behållare det gällde?rotbackarn skrev:
Skulle säga att långt mindre än 1% av alla gasspisar runt om i världen kör på PROPAN så håller det som uteslutet.
Det förklarar iofs varför man inte får några träffar på propan+astma å isåfall blir din kommentar ganska meningslös…
Kan nämna att mens propan C3H8 på flaska är vanligt här i Norden (ger gas ned under 40minus) så är det i stor utsträckning butan C4H10 som gäller på kontinenten.
Att "Förbränd gas =C02+H2O" är ett idealfall vi alla vet inte förkommer i normal förbränning med öppen låga.
Det jag säger är att det finns populationsstudier på att gasspis är rejält dåligt för barn. Och det är den relevanta informationen om någon funderar på att välja att byta bort induktion. Tror man gasol är bättre kan man ju alltid ta risken med sina barn men det verkar sjukt onödigt.
Studier är säkert ganska svåra att googla fram, du måste tänka på vad allt kan heta på engelska i relevant vetenskaplig kontext, plus att mycket ligger bakom paywall så klart och du kommer bara hitta ett abstract.
Det jag säger är att det finns populationsstudier på att gasspis är rejält dåligt för barn. Och det är den relevanta informationen om någon funderar på att välja att byta bort induktion. Tror man gasol är bättre kan man ju alltid ta risken med sina barn men det verkar sjukt onödigt.
Studier är säkert ganska svåra att googla fram, du måste tänka på vad allt kan heta på engelska i relevant vetenskaplig kontext, plus att mycket ligger bakom paywall så klart och du kommer bara hitta ett abstract.
Stämmer bra.Z Zodde skrev:Behövs absolut inga öppna lågor, vilket skitsnack.
Jobbade många somrar i min ungdom med gasol (propan).
Upplevde själv en antändning pga Stämmer braelektricitet men klarade mig med lättare brandskador.
En kollega var inte lika tursam. Han startade trucken en morgon i ett skjul med många gasflaskor. Normalt full ventilation men ett strömavbrott under natten hade gjort att fläktarna stod stilla.
Han överlevde men hans liv blev ödelagt.
Kom ihåg arendal 1981:
Fredagen den 8 maj 1981, kl 02.25, exploderade ett propangasmoln i Arendal i Göteborg. Molnet hade bildats genom utflöde av propan i vätskefas från ett drygt 5 km långt 6-tumstransportrör mellan BP:s raffinaderi (idag Preemraff) och en depå.
Räddningstjänsten (brandkåren) kallades till platsen för att hantera gasutsläppet. Två brandbilar körde då in i gasmolnet på grund av en serier olyckliga omständigheter och missuppfattningar. Den ena bilen fick motorstopp i gasmolnet men den andra lyckade backa bort. När brandbilen som fått motorstopp startade om för att också backa ut ur gasmolnet antändes gasen och en explosion skedde.
https://gamlagoteborg.se/2021/10/04/gasexplosionen-i-arendal-1981/
Ja spis med vred finns enstaka, häll har jag aldrig sett så tipsa gärna om du kommer på vilket märke.TRJBerg skrev:
Håller delvis med. Vad gäller vred så har jag en induktionsspis med vred (Cylinda). Jag sökte specifikt efter vred s a s. Har för mig att jag sett induktionshällar med vred (separat installation av vred-panelen).
Min spis fungerar lite konstigt ibland vad gäller effekten men för det mesta är jag mycket nöjd.
Vad gäller gasspisar och gashällar är den största nackdelen just gasen i sig. Det är något som kräver hantering och underhåll som man slipper med induktion. Samt viss olycksrisk. Allt detta gör att gas går bort för mig.
Lite OT men effektproblematiken med induktion kan man lösa med separat installation av en extra mindre induktionshäll med egen eldragning och säkringar etc. Det är något jag skulle välja vid nybygge/ombygge etc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det finns några induktionshällar med vred enligt prisjämförelsesiterna:Totte_S skrev:
https://www.pricerunner.se/sp/induktionshäll-med-vred.html
https://www.prisjakt.nu/s/induktionshall-med-vred/
Tack.BirgitS skrev:
Ironiskt att det är en känd gashällstillverkare, Ilve, som erbjuder vred.
Under 35000kr är ju utbudet rätt smalt.https://www.prisjakt.nu/s/induktionshall-med-vred/
https://www.prisjakt.nu/s/induktionshall-med-vred/
