Vi funderar på att ersätta induktionshällen med gas. Vad säger lagen angående förvaring av gasflaskor? Måste de stå utanför huset eller får de stå i källaren?
Får man installera själv eller måste certifierat företag anlitas?

Hade gasspis på tidigare fastighet.
Installerade gasspis själv.
Hade pk5 under gasspisen.
Funkade kalas i 10 år (sålde fastigheten)

Gas varnare hade man oxå.

H HakDan skrev:
Vi funderar på att ersätta induktionshällen med gas. Vad säger lagen angående förvaring av gasflaskor? Måste de stå utanför huset eller får de stå i källaren?
Om det är upp till en (1) P11 så får du förvara den i ett ventilerat utrymme inomhus. Med ventilerat menas att läggande gasol kan rinna ut i det fria.
Att förvara gasolen i källaren är helt vansinnigt. Det blir en veritabel bomb om det läcker och du inte har öppen ventilation ut mot det fria. Typ ett gararage i ett hus på en kulle och ventilationsgaller vid golvet på lägsta punkten. Gasolen är tyngre än luft och rinner ”nerför”. Därför bör man inte heller ha dagvattenbrunnar i närheten av läckande gasoltuber.

Om du väljer en häll på mer än 11-12 kW bör man ha P19-flaskor för att den flytande gasolen skall kunna förgasas ordentligt vintertid. Dessa flaskor måste stå utomhus i en öppet ventilerat utyrmme. Du behöver också söka tillstånd hos den lokala Räddningstjänsten som kommer och inspekterar anläggningen. Det är relativt lätt och din gasolinstallatör har vana av att fylla i blanketten. Som du förstår kräver P19 att du har en installatör.

https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...i-hemmet-och-pa-fritiden/forvara-gasol-hemma/

• Gilla
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
Tackar!

H HakDan skrev:
Varför gas? Induktion är SÅ mycket bättre och enklare!

• Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
E Edlunn skrev:
Stekpannan tappar värme om du lutar/lyfter den, du får effekttapp på hög effekt om fler plattor startar, det finns i princip inga induktionshällar med vred, bara touch som stänger av sig vid minsta slabb.
Så, nä, induktion är inte så mycket bättre.

• Gilla
PaddyO och 6 till
  • Laddar…
Jag har gas! Svinnöjd, skulle sakna det om jag bytte. Har en spis där det är induktion i mitten för två plattor, sedan två gas plattor på vardera sida. Gasflaskan förvaras i garaget under köket. P11 får du ha med bara en.
Alla de som tycker det låter farligt kanske borde släcka alla öppna lågor de har i garaget för utan dem så blir det ingen smäll :)
Min spis drar inte mycket, fyller gasen en gång om året

• Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Fantastiskt bra grej nu när effektavgifterna sätter in på allvar. Boil, baby, boil!.
Ungefär samma effektkostnad som induktion och vilka kärl som helst kan användas. Aluminium t.ex. Blixtsnabbt!

…dessutom är induktionshällar i form av idiotiska glashällar.

C
Langhardddd Langhardddd skrev:
P11 får du ha med bara en.
Är det inte så att man får ha en P11 inkopplad och en i reserv "på förvaring"?

• Gilla
HildeQ
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det inte så att man får ha en P11 inkopplad och en i reserv "på förvaring"?
Det var inte vad räddningstjänsten sa till mig. Max 11 liter inomhus, oavsett om det är fler behållare, inkopplade eller ej.

• Gilla
PaddyO och 1 till
  • Laddar…
Langhardddd Langhardddd skrev:
Alla de som tycker det låter farligt kanske borde släcka alla öppna lågor de har i garaget för utan dem så blir det ingen smäll :)
Behövs absolut inga öppna lågor, vilket skitsnack.
Jobbade många somrar i min ungdom med gasol (propan).
Upplevde själv en antändning pga statisk elektricitet men klarade mig med lättare brandskador.
En kollega var inte lika tursam. Han startade trucken en morgon i ett skjul med många gasflaskor. Normalt full ventilation men ett strömavbrott under natten hade gjort att fläktarna stod stilla.
Han överlevde men hans liv blev ödelagt.

• Gilla
  • Ledsen
Mörner och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Läser här: [länk]

[bild]
Där ser man, går åt så lite så har inte behovet 🤷🏿‍♀️🤷🏿‍♀️

Vad kan anses vara tillräcklig ventilation, i termer av diameter?

Jag planerar att ha en PC10 i ett skafferi mot yttervägg och kan därmed ta upp ett hål i golvnivå. Men frågan är då hur stort det bör vara?

TRJBerg
Totte_S Totte_S skrev:
Stekpannan tappar värme om du lutar/lyfter den, du får effekttapp på hög effekt om fler plattor startar, det finns i princip inga induktionshällar med vred, bara touch som stänger av sig vid minsta slabb.
Så, nä, induktion är inte så mycket bättre.
Håller delvis med. Vad gäller vred så har jag en induktionsspis med vred (Cylinda). Jag sökte specifikt efter vred s a s. Har för mig att jag sett induktionshällar med vred (separat installation av vred-panelen).
Min spis fungerar lite konstigt ibland vad gäller effekten men för det mesta är jag mycket nöjd.

Vad gäller gasspisar och gashällar är den största nackdelen just gasen i sig. Det är något som kräver hantering och underhåll som man slipper med induktion. Samt viss olycksrisk. Allt detta gör att gas går bort för mig.

Lite OT men effektproblematiken med induktion kan man lösa med separat installation av en extra mindre induktionshäll med egen eldragning och säkringar etc. Det är något jag skulle välja vid nybygge/ombygge etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.