B
Hej alla hemmapulare och proffs, till mitt problem som består av att ta reda på vilket tryck jag ska beställa min gasfjäder i.
Det hela handlar om en snurrfåtölj som har en gasfjäder som lagt av och som måste bytas. Efter en massa letande och frågande så har jag hittat vad jag tror är rätt sort men eftersom på originalet så står det absolut inget och de jag hittat har varit allt mellan 200Nm till över 1200Nm så det blir klurigt att välja.
Fåtöljen är tillverkad av Göte Möbler i Nässjö på 80-90-talet och fungerar så att spaken som sitter i sidan kan dras och då man sitter i och skjuter bakåt så tippas ryggstödet bakåt, och drar man och lättar på ryggen så åker ryggstödet tillbaka uppåt .
Jag har frågat runt och fått förslag på både 500Nm (50kg) och 1200 (120kg), men funderat själv med att man sitter ju inte på ryggstödet utan sitter och trycker tillbaka med ryggen mot ryggstödet så 120kg är väl att ta i, men o andra sidan blir jag osäker om 500 Nm räcker.
Hade det varit så att man kunde köpa en och prova så hade det vart ok men det är oftast beställningsvara och kostar mellan 500 till 2000 kr. På ett ställe så kunde jag beställa för att prova och lämna tillbaka de som inte passade men förlorade 20%.
Gasfjädern är en så kallad Blockerbar variant som gör att man kan stanna det allt mellan upprätt läge till ändläge.
Nu undrar jag om nån där ute har nåt förslag eller tips så man kan lösa problemet.
Tacksam för alla förslag

I någon mening är det ju "enkel" mekanik, dvs det är "enkelt" att räkna på givet att du har en uppfattning om vad du vill åstadkomma

B
E eftertänksam skrev:
I någon mening är det ju "enkel" mekanik, dvs det är "enkelt" att räkna på givet att du har en uppfattning om vad du vill åstadkomma
Hej
Jag hängde inte med där hur du menar. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.