Jag har ett köksskåp (av märket siematic) med en lucka som fälls uppåt med hjälp av gasfjädrar som redan vid vår inflytt var uttjänta. Har förtvivlat försökt ta reda på hur jag som nybliven hemmafixare byter dessa och har nu lyckats få bort en av dem. Märket är stabilus, märkt ”lift o mat” och ett långt serienummer (?) som inte ger mig någon sökträff. Jag får längden mellan center av fästena till 17 cm +- några mm, men kan inte se hur många N det ska vara. Försöker söka efter en ersättare men alla jag hittar är för långa. Skulle vara så enormt tacksam om någon kunde hjälpa mig en bit på vägen i detta, är det rentav så att jag ska ge upp att hitta en exakt lika lång och istället köpa en helt ny med nya fästen? Eller finns det någon bra hemsida eller butik där jag kan finna dessa?

• IMG_2841.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2842.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2746.jpeg
    Skapa konto
Lägg gärna upp all text som finns på gasfjädern samt slaglängd och kulans diaameter.

B Bjober skrev:
Lägg gärna upp all text som finns på gasfjädern samt slaglängd och kulans diaameter.
Kulans diameter får jag till 10 mm. Slaglängd 60mm. Förutom ren text som ”do not open, high pressure” osv står det ”stabilus lift o mat D-56070 KOBLENZ, GERMANY. 0645YC 0900N 008/07 G28”

T tagelii skrev:
Kulans diameter får jag till 10 mm. Slaglängd 60mm. Förutom ren text som ”do not open, high pressure” osv står det ”stabilus lift o mat D-56070 KOBLENZ, GERMANY. 0645YC 0900N 008/07 G28”
Hur stor lucka är det som gångjärnet ska hålla i läga rakt ut.

Redigerat:
Kolla med en försäljare av Ballingslöv.

S
T tagelii skrev:
Jag har ett köksskåp (av märket siematic) med en lucka som fälls uppåt med hjälp av gasfjädrar som redan vid vår inflytt var uttjänta. Har förtvivlat försökt ta reda på hur jag som nybliven hemmafixare byter dessa och har nu lyckats få bort en av dem. Märket är stabilus, märkt ”lift o mat” och ett långt serienummer (?) som inte ger mig någon sökträff. Jag får längden mellan center av fästena till 17 cm +- några mm, men kan inte se hur många N det ska vara. Försöker söka efter en ersättare men alla jag hittar är för långa. Skulle vara så enormt tacksam om någon kunde hjälpa mig en bit på vägen i detta, är det rentav så att jag ska ge upp att hitta en exakt lika lång och istället köpa en helt ny med nya fästen? Eller finns det någon bra hemsida eller butik där jag kan finna dessa?
Som någon sa, prova med en annan leverantör av köksskåp. Har själv använt gasfjädrar till luckor under en veranda. Min erfarenhet är att det är komplicerat att hitta rätt gasfjäder, inget för amatören. Krafter och geometri måste vara exakt rätt. Köpte mina gasfjädrar från Lesjöfors. De använde ett internt beräkningsprogram för att hitta rätt gasfjäder ur sortimentet..

T tagelii skrev:
959132-4cc60cba88c5a8a9c359f201dd4ae6c5.jpg
Skapa konto

Jag får inte ihop måtten.
På din bild verkar slaget vara 40-45mm. Eller?

B Bjober skrev:
[bild]
Jag får inte ihop måtten.
På din bild verkar slaget vara 40-45mm. Eller?
Helt rätt, jag som tänkt fel. Det var inklusive ”huvudet”, nu får jag det till 42 mm med min tumstock, har tyvärr inget bättre att mäta med.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.