K
H heimlaga skrev:
Sugsilen skall vara innanför runda luckan till vänster på bakkroppen. Nedanför sätet mitt emot oljestickan. Något riktigt filter finns inte.
Jag ska beställa en verkstadshandbok till traktorn. Skulle du rekommendera engelsk eller dansk version? Jag tänker på att det eventuellt är facktermer som man normalt inte kommer i kontakt med.
Kanske är det lättare på något av dessa språk?

Printa på svenska och spara den engelska poå datorn, om inte annat kan du bildgoogla termer och översättningar.

edit:
Svarade på fel inlägg :P
Ta du engelsk version, det är lättast att förstå och googla.

• Gilla
Kortling
  • Laddar…
Jag vet inte.....visste inte ens att verkstadshandboken fanns på danska. Det beror väl på vilket språk du tycker att du är bättre på. Jag skulle ta danska men jag är hyfsat van att läsa danska.

Till min MF165 fanns verkstadshandboken bara på engelska så jag har den på engelska.
Användarhandboken med information om smörjmedel och smörjpunkter och däcktryck och liknande har jag på svenska.

Korvgubbe
Jag hade valt den engelska versionen. Dels för att du får originalversionen och därmed slipper klumpiga översättningar, något som förvisso inte var ett lika stort problem på den tiden översättningar gjordes av människor och inte datorprogram. Dels så får du facktermerna på ett språk som är mycket mer gångbart på internet, om du skulle behöva söka efter mer information eller reservdelar.

K
Jag slår till på den engelska upplagan.

Det saknas gummidamasker på växelspakarna.
Bild som visar två växelspakar i ett fordon med markerade områden där gummidamasker saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där kan det komma in vatten.
När vatten blandads och pumpas runt blir det en emulsion, ljusare ju mer vatten, ser inte alls ut som olja tillslut.
Montera tex, länk
Svart gummidamask för växelspak till Massey Ferguson MF135, skyddar mot vatteninträngning.
Skapa konto

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]
När vatten blandads och pumpas runt blir det en emulsion, ljusare ju mer vatten, ser inte alls ut som olja tillslut.
Montera tex, länk
[bild]
Är oljan till växellådan i kontakt med oljan till kraftuttaget? Isåfall kan det vara en del av problemet.

22 spänn är överkomligt för nya damasker.

Ja sätt dit nya damasker. Det är ju inte bara vatten som kan läcka in utan också sand och lera som följer med stövlarna upp på växellådslocket.

Det är samma olja som cirkulerar i hela växellådan och bakaxeln och hudrauliken..... och som läcker ut kring kraftuttaget.
Oljan är vanlig mineralolja SAE 10W30. Den brukar heta Farmoil eller Farm Universal eller någonting liknande och säljs i 20 liters dunkar i lantbruksaffärer.

Samma olja är också lämplig att använda i luftfiltret. Nettill på luftfilterhuset finns en löstagbar rund kopp som man fyller olja i upp till ett märke på insidan. Då insugsluften passerar förbi den skvalpande oljan tar oljan bort dammpartickar ur luften.

Snålt folk brukar använda den oljan i motorn också men där tycker jag att man skall satsa på en bättre olja.

Däckonline har en tractor combi olja som jag har i växellåda och hydraulik. Den ska funka i motorn också. Men där har jag en motorolja med bättre spec och lägre pris.

galento
Har Agrol Hybran i bakaxel / vxl på Deutz , Forden ska få samma, i motorerna OK/Q8 T520 10w-30 mineral.

PS,i nödfall kan du ta lämplig innerslang från cykel/mc som "damasker" ,
kläm åt med buntband el dylikt.

K
Har skaffat damasker och olja och tänkte byta olja och sätta dit damasker imorgon.

Tänkte dubbelkolla, jag tolkar texten som att jag ska ha 25 liter olja i traktorn. Vad de, max 7.0 liter hydraluttag innebär begriper jag inte ?
Vidare ska man smörja bakre lagret på generatorn med vanlig motorolja .
Hur gör man detta?
Jag har inte tittat efter men jag antar Att det inte sitter en nippel att smörja.
Bara kletar man olja på lagret :thinking: Sidan ur en instruktionsmanual för traktor med tekniska specifikationer om oljebyte och hydraulsystem.
Skapa konto

K Kortling skrev:
Vad de, max 7.0 liter hydraluttag innebär begriper jag inte ?
[bild]
Om du tex har en tippvagn så klarar traktorn av att leverera 7 liter till tippcylindern.

• Gilla
Kortling
  • Laddar…
Bakre lagerskölden brukar ha ett smörjhål dolt av en ring man får vrida för att öppna smörjhålet.

• Gilla
Kortling
  • Laddar…
K
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]
Montera tex, länk
[bild]
Det syns lite dåligt på denna bilden men mot chassit sitter det en tunnare mutter med jack i. På spaken för låg/hög sitter den fast men för växelspaken är den inte fastskruvad.
En pinne som sticker ut från hylsan den ska skruvas fast på hindrar mutter från att komma ner och kunna skruvas fast så den klämmer mot chassit.

Jag vet inte om man meckat med växelspakarna och glömt skruva dit den och sedan bara trätt den på spaken i efterhand.

Man kan se på bilden att den ena muttern inte sitter fast. Det närmsta jag hittar i verkstadsmanualen är nr 11 enligt bilden, men där visas ingen lös mutter utan allt är i ett stycke enligt skissen.

Svartvit teknisk ritning av växelspakar och komponenter med numrerade delar och textbeskrivningar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.