K
Tittade på den idag och den gav ett trevligt intryck, chassit ser ut att blivit ommålat i grå rostskyddsfärg för det var väldigt Fräscht. Den var av 1965 års modell och det satt en bergsjölastare på den.
Den hade gått 7000 timmar vilket jag inte vet om det är i överkant?
Traktorn var nyservad och startade direkt trots temperatur runt nollan.
Enligt säljaren fungerade allt på den.

7000 timmar brukar betyda att det inte är så långt till motorrenovering om det inte redan är gjort. Något eller några år kanske. En motorrenovering är normalt underhåll och ingenting att vara rädd för. Du kan få det gjort på verkstad om du inte kan själv. Det viktiga är att det skall synas i inköpspriset att du har en stor underhållskostnad på kommande.
Om traktorn annars ger ett välskött intryck är 7000 timmar ingenting att vara rädd för men priset skall vara därefter.

De här motorerna skall kallstarta snällt även i några minusgrader om man är tvungen men de mår bättre i längden om de får motorvärmare en stund när det är minusgrader.

Förresten får de här Perkins P3.152 och P3.154 ofta en märklig egenhet. Strax innan motorn är slutkörd och färdig för renovering brukar de ha en period då allting är lämpligt slitet och de kallstartar bättre än de gjorde som nya och bättre än de gör efter renoveringen. Jag vet inte varför.

Läckte traktorn olja någonstans?
Om den var rejält oljig är det något fel. Sannolikt någon tätning eller packning eller stefa som måste bytas.
Om den var absolut ren utan minsta lilla obetydliga oljeklott då har säljaren tvättat den så den skall se bra ut vid köpet och då får man undra hur den såg ut före tvätten.
De här gamla Massey-Ferguson skall svettas en liten liten aning olja här och där ur någon fog eller kring någon axel. Bara så mycket att man nätt och jämt märker det.

K
Den droppade inte olja men det var inte kliniskt rent inuti motorrummet heller.

Priset är 30 000 och det är hos en handlare.

Jag vet inte vad traktorer kostar i Skåne men jag tycker det låter rimligt om den är välskött...... men inget fyndpris......
Säg att med 7000 timmar närmar den sig motorrenovering så du vill pruta. Se vad som händer!

En annan dyr utgift är om man måste byta däck så kolla efter sprickor.
Det är nog väldigt få som sliter ut bakdäck, utan det är ålder som tar däcken.
10000 kr är kanske ett medelvärde för ETT bakdäck.

Protte

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag har en fordson dexta. Rätt liten traktor. Det tråkiga är att den inte har servo. Blir tungstyrt då jaghä har en ålö lastare på. Sen lite jobbigt när man backar med släp utan servo.

Däck till denna med 8 lagers framdäck samt innerslangar osv kostade med montering strax under 10.000kr inkl moms

Bytte altså däck runt om för den pengen.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
N
En sak man behöver om tänker göra något på vintern med en bakhjulsdriven traktor är ju att man behöver kedjor till hjulen. Dom är ganska dyra nya. Men ofta går det att hitta begagnade till bättre pris.

K
Just den där sortens renovering........ Fast TEF20 har ju en helt annorlunda motor.

Å andra sidan kan den klara sig i 5 år till eller rentav 10 år i absolut bästa fall innan det är dags....... men man får vara beredd på att det närmar sig.

K
H heimlaga skrev:
Just den där sortens renovering........ Fast TEF20 har ju en helt annorlunda motor.

Å andra sidan kan den klara sig i 5 år till eller rentav 10 år i absolut bästa fall innan det är dags....... men man får vara beredd på att det närmar sig.
Det blev fel länk, men att byta motsvarande material i ett sånt kitt till en MF 135klarar jag nog av, även om jag inte är en expert på att mecka med motorer.

Cylinderfodren skall man inte klara av själv. Man lämnar in motorn på en motorrenoveringsverkstad där de fräser en slits i de gamla fodren och pressar ut dem och pressar in nya och sedan borrar och honar de nya fodren till exakt mått. Det finns färdigborrade foder som är tänkta att byta själv men då är risken att cylinderloppet blir ovalt om inte borrningen i blocket är helt perfekt.
Betalar man litet extra så byter de kolvar och kolvringar och lager och slipar vevaxeln och allt sådant så man bara behöver montera motorn på sin plats.
Det lär inte kosta hela världen när man lämnar in en färdigt losskruvad rentvättad motor. De slipper ju från allt obekvämt arbete och allt som kräver utrymme.

Jo, det är skillnad på våta och torra foder. Våta foder kan man allt som oftast byta själv, med lite normal bonntur krävs ingen bearbetning av blocket när man fått rent allt. Torra foder måste borras till rätt dimension och honas.

Fotografen Fotografen skrev:
Jo, det är skillnad på våta och torra foder. Våta foder kan man allt som oftast byta själv, med lite normal bonntur krävs ingen bearbetning av blocket när man fått rent allt. Torra foder måste borras till rätt dimension och honas.
MF135 har torra foder.

Det finns torra foder som är färdigbearbetade men enligt bekanta mekaniker brukar de inte fungera.

galento
H heimlaga skrev:
Förresten får de här Perkins P3.152 och P3.154 ofta en märklig egenhet. Strax innan motorn är slutkörd och färdig för renovering brukar de ha en period då allting är lämpligt slitet och de kallstartar bättre än de gjorde som nya och bättre än de gör efter renoveringen. Jag vet inte varför.
Hmm kanske därför MF 35,an startade i minus 27 grader utan motorvärmare.Bra traktor info
av Heimlaga (y).Men den var för liten och lätt med vedmaskinen i trepunkten.

Här finns Deutz D5206 och Ford 5000. Deutzen har funkat mkt bra i alla år till plogning
och i skogen med wirekran.Dock är ju avsaknad hyttvärmen en grej att tänka på men
det spelar ingen roll för min del.Egentligen vore det bättre med bara en båge och ruta fram
så man ser bättre när man plogar.Sen växellådan med 4 låg och hög lägen bakåt och
framåt är bra .Forden har bara ett låg läge bakåt.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.