Tjenare,

Igår var jag på Rinkabyrör och köpte mtrl till att lägga ny dränering samt dra nytt till dagvattnet.

Idag går dränering, dagvatten och avlopp ihop och rinner ut till kommunens nät i ett rör från tomten. Jag har varit i kontakt med kommunen och det finns ingen dagvattenledning dragen i gatan (och inga planer på att dra någon).

En av prylarna jag köpte igår var en gårdsbrunn med tillhörande lock etc. Denna skulle dagvattnet rinna in i, därefter ett vattenlås (tillverkad av ett par 45' böjar) och så köra ihop det med dräneringen / avloppet.

??? Men varför ???

Kan jag inte bara skippa denna brunn? Är väl lite sparsam och försöker spara ~2000 kr på att låta bli att installera den här brunnen :) Sååå, om någon kan förklara för mig exakt vad den är bra för så kanske det är argument nog att behålla den.

En bild på brunnen är bifogad.

Mvh Tobbe G

• 4830.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har för mig att den skall fungera som sandfång/rensbrunn.
Så att inte allt skrot som kommer från hängrännerna går ut i avloppet utan stannar i brunnen.

Den kan även vara bra att ha så att man ser att dräneringen fungerar, man gläntar på locket en regning vecka och ser om det rinner något från rören.

Alla stuprör kommer att ha en lövrens. Mao, så bör det inte gå ner något skräp i dessa rör överhuvudtaget. Eller har jag fel?

Det är som speakers_corner säger, det blir ganska mycket sand/grus i din slamavskiljare med tiden, om alla hushållen i kommunen skulle låta samtliga rör gå ut i avloppet, tror jag att reningsverket skulle braka samman. Å andra sidan är det märkligt att din kommunen låter dagvattnet gå ut i spillvattensystemet, då det är ganska dyrt att rena spillvatten, att då rena även regnvatten är fel väg att gå.
Ha du tillräckligt stor tomt, kan du kanske ta hand om vattnet själv (dagvatten och dränering) i en stenkista= ganska mycket värt för växterna. Eller du köper kanske vatten från kommunen, till att vattna blommorna med?

Det är väl så också att man vill ha en sån här brunn med vattenlås för att slippa få skitlukten upp i t.ex. rensgallren i stuprören.
Jag resonerade lite som du men jag bestämde mig för att göra det 100%, jag vill f-n inte ner tre meter under marknivå igen och byta rör...

Det är väl så också att man vill ha en sån här brunn med vattenlås för att slippa få skitlukten upp i t.ex. rensgallren i stuprören.
Detta är skälet till vattenlåset och ett förbannat bra skäl oxo  ;)!

Alla stuprör kommer att ha en lövrens. Mao, så bör det inte gå ner något skräp i dessa rör överhuvudtaget. Eller har jag fel?
Har du betongtakpannor så kommer det kilovis med grus ner i dagan då det regnar och då kan det vara bra att ha ett uppsamlingsställe där du enkelt kan ta upp grusen och annat skit som inte lövrensen tar. :-X
rogge

Ok,

Har iofs ett nylagt tak med bandtäckt plåt :)

Fråga: Bör jag låta både dagvatten och dränering gå in i denna brunn? Sedan vattenlås och ihop med avloppstammen?

Eller blir det aldrig något skräp i dräneringen som behöver rensas?

Mvh Tobbe G

Fråga: Bör jag låta både dagvatten och dränering gå in i denna brunn? Sedan vattenlås och ihop med avloppstammen?
Låter som ett bra och riktigt alternativ :-X
rogge

Trots att kommunen i dagsläget inte har planer på att separera dagvattnet i gatan tycker jag att du ska hålla det separerat till din tomtgräns och där lägga ihop dom till en ut till kommunens rör. Den dagen de kommer på att det kan vara lite finurligt att separera det kan du slappna av och bara be dom koppla in  ;)

Detta givetvis under förutsättning att du ska ner och gräva hela vägen ändå annars är det ju overkill.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.