gimmok skrev:
Hej!

Jag letar efter en styrskena som jag kan integrera med min HC2. Då jag är helt ny på detta med hemautomation så vet jag inte riktigt vad jag behöver.

Jag har kollat på dessa styrskenorna:

[länk]
[länk]

Jag hade tänkt ringa och fråga om det funkar med zwave men vet inte riktigt vad jag ska fråga. :o

Någon annan som har gjort en liknande lösning med sina gardiner?
Hallå @gimmok

Jag ser att du inte fått något svar på din fråga. Det är konstigt för det är ju ett intressant ämne som jag precis ska börja titta på. Har du kommit något längre i dina funderingar?

gimmok skrev:
Hej!

Jag letar efter en styrskena som jag kan integrera med min HC2. Då jag är helt ny på detta med hemautomation så vet jag inte riktigt vad jag behöver.

Jag har kollat på dessa styrskenorna:

[länk]
[länk]

Jag hade tänkt ringa och fråga om det funkar med zwave men vet inte riktigt vad jag ska fråga. :o

Någon annan som har gjort en liknande lösning med sina gardiner?
Kollade lite snabbt med Google.
Ingen av dem verkar vara Z-wave kompatibel.
Kirsch/Somfy kör på 433Mhz.
Den andra verkar köra IR som trådlöst!

RFtrx, som man kan koppla till vera, verkar stödja Somfy protokollet.
Men det hjälper inte dig när du redan sitter med en HC2.

Har varit inne på detta några år nu men inte kommit loss. . . I staterna kan man beställa Glydea med Z-wave modul, tyvärr finns den inte för europeisk Z-wave (inte för ett år sedan i alla fall). Skenan går däremot att beställa för styrning med vanlig strömställare så man bör kunna använda lämplig Fibaromodul istället.

Somfys markiser ska gå att integrera med Z-wave.

Tipsar om ett blogginlägg från cw-kid.

Beställde idag en 7 meter lång skena med motor med en kostnad på 1800 kr inklusive frakt. Räknar också med att få betala svensk tull och moms samt någon avgift från speditören. Kanske en 600 kr till skulle jag tippa. Man kan få skenan i exakt längd och med öppning åt båda hållen om man vill det. Om det blir bra beställer jag nog flera.

Skulle vilja hitta en bra och ekonomisk lösning (zwave)för markiser och rullgardiner. Går det?

Gå till din lokala markis butik och säg att du vill ha pris på en markis med standardmotor ( inte någon som styrs trådlöst), Dessa har 4 kablar, jord, nolla samt upp och ner. Då kan du använda tex qubinon till det.

• Gilla
Daniel Lindmark och 1 till
  • Laddar…
kramfors skrev:
Tipsar om ett blogginlägg från cw-kid.

Beställde idag en 7 meter lång skena med motor med en kostnad på 1800 kr inklusive frakt. Räknar också med att få betala svensk tull och moms samt någon avgift från speditören. Kanske en 600 kr till skulle jag tippa. Man kan få skenan i exakt längd och med öppning åt båda hållen om man vill det. Om det blir bra beställer jag nog flera.
Hur har det gått? Fungerar det som du tänkt? Ljudnivå?

Jag är mycket nöjd med skenan och kan bara rekommendera. Har inte tänkt så mycket på ljudet och tycker inte det låter högt. Det är inte motorn som hörs.

Kanon då beställer jag! Hur lång var leveranstiden?

magnil skrev:
Kanon då beställer jag! Hur lång var leveranstiden?
Det gick på ca 2 veckor om jag inte minns fel och Posten körde hem grejerna till mig också.

kramfors skrev:
Jag är mycket nöjd med skenan och kan bara rekommendera. Har inte tänkt så mycket på ljudet och tycker inte det låter högt. Det är inte motorn som hörs.
Kan du fixa några bilder tror du?

Nyfniken skrev:
Kan du fixa några bilder tror du?
blogginlägget från cw-kid är fullt av bra bilder på själva produkten. Men naturligtvis ska jag lägga ut några bilder eller kanske en liten film som visar hur det blev hemma hos mig (utan fokus på produkten). Tycker det blev himla bra och ganska effektfullt i och med att öppningen är så stor.

Just nu är den manuellt styrd men jag ska koppla in den på min hemautomation så att det gardinerna åker för automatiskt när någon ska se på TV, eller när jag inte är hemma samt när jag sover. När jag stiger upp på morgonen ska det öppnas upp automatiskt samtidigt som hemautomationen basunerar ut "god morgon" he he

Väntar på leverans av en ny uppdaterad version av Fibaros Roller Shutter FGRM-222 så allt kan kopplas in.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.