26 310 läst ·
25 svar
26k läst
25 svar
Gardena R50LI vägrar börja klippa, displayen säger laddar hela tiden
Trafon tror jag inte är defekt. Kanske får du ändå ta med den till någon ÅF, (eller någon granne) och där sätta den i en laddstation. Borde gå snabbt att avgöra var felet då ligger.Alexander Johansson skrev:
Dubbelkolla dock anslutningarna från ladd-blecken in till moderkortet i klipparen. Har läst att flera andra har haft problem med att det glappat i dessa.
Det bästa hade ju varit om du fått testa i en annan laddstation.
Alla har det inte lika bra som har dubbelt av det mesta eftersom moderkortet dog i min och efter detta så köpte jag en ny likadan för att kunna använda den gamla som reservdelsmaskin. Och har man så tuff trädgård som jag har så behövs det...
Det bästa hade ju varit om du fått testa i en annan laddstation.
Alla har det inte lika bra som har dubbelt av det mesta eftersom moderkortet dog i min och efter detta så köpte jag en ny likadan för att kunna använda den gamla som reservdelsmaskin. Och har man så tuff trädgård som jag har så behövs det...
Kan faktiskt vara det. Har man ärg/sot på kontakten så kan resultatet bli att resistansen ökar om man ökar strömmen, vilket gör att bara en liten ström går igenom. Har man ingen laddregulator så kan det börja brinna pga detta, men med en laddregulator så backar den då tillbaka och ger bara en svag laddström.
Konsumentköplagen ger dig ju rätt att reklamera i upp till tre år, oaktat eventuell ”garanti” från producent eller ÅF. Detta är ju ganska standardförfarande så istället för att lägga tid och pengar på att köpa batterier etc är det rimligaste att bara höra av dig till där du köpte den. Om de är i konkurs kan du även höra av dig till ÅF i tidigare led.
Uppdatering!!!
Problemet löst!
Kopplare ur allt och in i bilen för att felsöka den på jobbet, väl framme på jobbet så ger transformatorn ingen ström alls. Efter en lång felsökning så hittas en skada på svagströmskabeln, kabeln lagades och nu laddar den med rätt ström och allt är frid och fröjd.
Problemet löst!
Kopplare ur allt och in i bilen för att felsöka den på jobbet, väl framme på jobbet så ger transformatorn ingen ström alls. Efter en lång felsökning så hittas en skada på svagströmskabeln, kabeln lagades och nu laddar den med rätt ström och allt är frid och fröjd.
Var bara tvungen att ta upp denna gamla tråden.Alexander Johansson skrev:
Jag hade precis liknande problem som jag höll på att felsöka idag och med googles hjälp så hittade jag denna tråden.
Tack för att du skrev ut din lösning, det verkar ha löst saken för mig också!!
Klicka här för att svara