En relaterad fråga. I samband med dränering så lade jag ner PEM-slang i trädgården och även ner i brunnen (med filter/backventil). Hur funkar gardenas system (särskilt pumpanslutning) i det läget?

Halloj

Ni som ägt Gardena systemet ett tag, förmodar att ni är nöjda, men tänkte fråga ett par saker.

Min pump klarar 6000L/h och suger vatten från en sjö med PEM slang 40mm.

Idag har jag kört pumpen till en vattenspridare med slang 1/2" 200 cm och det är värdelöst.

Kopplar jag loss och skjuter iväg vattnet med utgående pem slang så blir det en kaskad på närmare 8-10 meter.

1. har ni använt Gardena anslutningsslang 25mm?
2. Är ni nöjda med vattenflödet?
3. Byter nognupp mig till vattenslang 3/4" för bättre flöde, är detta ok för spridare ex. T200?

B bergquist skrev:
Halloj

Ni som ägt Gardena systemet ett tag, förmodar att ni är nöjda, men tänkte fråga ett par saker.

Min pump klarar 6000L/h och suger vatten från en sjö med PEM slang 40mm.

Idag har jag kört pumpen till en vattenspridare med slang 1/2" 200 cm och det är värdelöst.

Kopplar jag loss och skjuter iväg vattnet med utgående pem slang så blir det en kaskad på närmare 8-10 meter.

1. har ni använt Gardena anslutningsslang 25mm?
2. Är ni nöjda med vattenflödet?
3. Byter nognupp mig till vattenslang 3/4" för bättre flöde, är detta ok för spridare ex. T200?
Är det 200cm eller 200m?

13th Marine 13th Marine skrev:
Är det 200cm eller 200m?
Hmm står 200 cm ;)

B bergquist skrev:
Hmm står 200 cm ;)
Anledningen till att jag dubbelkollar är att 2m inte borde påverka, men 200m verkligen gör det.

Jag har inte byggt klart mitt system, men jag har köpt en 1" Gardena slang och det är otrolig skillnad när man kopplar på den. Tyvärr är den bänglig att hantera. :(

13th Marine 13th Marine skrev:
Anledningen till att jag dubbelkollar är att 2m inte borde påverka, men 200m verkligen gör det.
Hehe jo så klart, när jag kör en 20 meter slang så kommer inte ens spridaren igång

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.