39 585 läst ·
36 svar
40k läst
36 svar
Gardena Pipeline och Sprinklersystem
Hej!
Jag köpte Gardena Pipeline idag och har precis installerat allt. Fick dock inte till dräneringsventilen alls, den läcker som ett såll. Behöver man dra dit metalldelen med hjälp av verktyg eller handkraft räcker?
Jag anar att jag fått trasiga saker men kan också vara jag som inte fattar hur man gör. Förklara någon som har koll
Jag köpte Gardena Pipeline idag och har precis installerat allt. Fick dock inte till dräneringsventilen alls, den läcker som ett såll. Behöver man dra dit metalldelen med hjälp av verktyg eller handkraft räcker?
Jag anar att jag fått trasiga saker men kan också vara jag som inte fattar hur man gör. Förklara någon som har koll
Jag har samma problem med dräneringsventilen - den läcker. Någon som kan ge tips på hur man åtgärdar?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Någon som monterat Pipeline senaste åren eller haft det längre som kan ge lite input/feedback. Funderar på ett system med 1 st anslutning och 2 st utgångar där man kan kan ansluta sig med slang för vattning osv.
Skall man kombinera det med nedgrävda spridare ser det ut som man måste ha en egen slinga med nedgrävd kran på spridarna för att kunna använda uttagen utan att bli dränkt av spridarna.
Skall man kombinera det med nedgrävda spridare ser det ut som man måste ha en egen slinga med nedgrävd kran på spridarna för att kunna använda uttagen utan att bli dränkt av spridarna.
Jag köpte Gardenas Pipeline Start-set och installerade det i helgen. Köpte till lite bitar idag och satte igång det men som några skrivit innan så läcker det som ett såll i dräneringsventilen och i några kopplingar. Kollade kopplingarna och märkte att slangen glidit ur kopplingen. Är det något som andra haft problem med eller var det kanske en tillfällighet då jag precis sträckt ut slangen?R Robert-san01 skrev:Någon som monterat Pipeline senaste åren eller haft det längre som kan ge lite input/feedback. Funderar på ett system med 1 st anslutning och 2 st utgångar där man kan kan ansluta sig med slang för vattning osv.
Skall man kombinera det med nedgrävda spridare ser det ut som man måste ha en egen slinga med nedgrävd kran på spridarna för att kunna använda uttagen utan att bli dränkt av spridarna.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Det där lät sådär...samsjo79 skrev:
Jag köpte Gardenas Pipeline Start-set och installerade det i helgen. Köpte till lite bitar idag och satte igång det men som några skrivit innan så läcker det som ett såll i dräneringsventilen och i några kopplingar. Kollade kopplingarna och märkte att slangen glidit ur kopplingen. Är det något som andra haft problem med eller var det kanske en tillfällighet då jag precis sträckt ut slangen?
Köpte prylar ifjol och håller på nu och anlägger gräsmattan. Tänkte börja lägga ut sakerna i helgen. Blev både ventuler och nedfällda spridare så jag hoppas det inte var helt bortkastade pengar.
Viktigt att slangen rätas ut. Den är så ”snurrad” när man köper den. Jag grävde alla ”diken” som slangen ska ligga i men la inte tillbaks jorden för jag ville se att allt var tätt innan. Stängde av vattnet och tryckte ihop slangen och satte på vattnet igen och då funkade det. Ska testa imorgon igen så får vi se.
R Robert-san01 skrev:
Jag hade problem vid installationen med läckage och var kritisk men efter 8 år av drift så kan jag i alla fall konstatera att det var dålig installation från min sida. Efter att jag åtgärdat dåligt kapade rör (måste vara nära rakt/90 grader vid kopplingarna samt att rören måste in hela vägen) så har jag inte haft problem varken på dräneringsventilen eller kopplingar. Har inte litat på dräneringsventilen utan blåst allt med kompressor varje höst och allt har funkat mycket bra.De prylar jag installerade 2012 har funkat mycket bra.R Robert-san01 skrev:
S steffner skrev:Jag hade problem vid installationen med läckage och var kritisk men efter 8 år av drift så kan jag i alla fall konstatera att det var dålig installation från min sida. Efter att jag åtgärdat dåligt kapade rör (måste vara nära rakt/90 grader vid kopplingarna samt att rören måste in hela vägen) så har jag inte haft problem varken på dräneringsventilen eller kopplingar. Har inte litat på dräneringsventilen utan blåst allt med kompressor varje höst och allt har funkat mycket bra.De prylar jag installerade 2012 har funkat mycket bra.
Nu har jag gått över samtliga kopplingar och det var helt enkelt så att de inte var intryckta ordentligt. Måste varit för ivrig att komma igång. Nu funkar det klockrent och alla kopplingar är täta.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Bra idé. Du behöver nog ”hjälpa” den lite genom att försöka räta ut den. Var försiktig bara så du inte får ett veck på den. Jag fick ett men kapade slangen och satte en rak koppling där så löste det sig. Lycka till.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Tänkte lägga ut den i solen i helgen och sedan rulla ut den. Har dom tur är en stor tomt att sprida ut mig på.samsjo79 skrev:
Hur ansluter ni er sprinklers på pipelinen? Direkt i T/L vinkel? tänker att det hade varit mycket mer flesibelt med en lite flexiblare anslutning eller?
Sen undrar jag om det går att rotera 360 spridararna efter att man dragit i dem i gängningen, dvs om jag bara vill sprida 180grader så vill jag ju att de 180graderna hamnar rätt och inte vara beroende av att jag lyckas skruva i spridaren i pipeline korretk.
Sen undrar jag om det går att rotera 360 spridararna efter att man dragit i dem i gängningen, dvs om jag bara vill sprida 180grader så vill jag ju att de 180graderna hamnar rätt och inte vara beroende av att jag lyckas skruva i spridaren i pipeline korretk.
Hej,J jarlhov skrev:Hur ansluter ni er sprinklers på pipelinen? Direkt i T/L vinkel? tänker att det hade varit mycket mer flesibelt med en lite flexiblare anslutning eller?
Sen undrar jag om det går att rotera 360 spridararna efter att man dragit i dem i gängningen, dvs om jag bara vill sprida 180grader så vill jag ju att de 180graderna hamnar rätt och inte vara beroende av att jag lyckas skruva i spridaren i pipeline korretk.
Ja det går bra. På T200 kan man dra upp hela ”huvudet” och sätta det i tre olika lägen. Se mer här: https://www.gardena.com/ddocdownload/GARO/GARO2018_AAaa/GARO2018_AAaa_8203-8204-8205-8206_.pdf