1 455 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Garanti på köksrenovering
Vi renoverade vårt kök i somras. Nu upptäckte vi att det läcker från rören under diskhon.
Hantverkarna som gjorde köket säger att det inte går på någon garanti. Utan att de kommer ta betalt för att fixa det?
Har man verkligen inte garanti längre än så på arbetena?
Hantverkarna som gjorde köket säger att det inte går på någon garanti. Utan att de kommer ta betalt för att fixa det?
Har man verkligen inte garanti längre än så på arbetena?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 389 inlägg
Du har väl 10års reklamationsrätt på arbetet och tre år på materialet under förutsättning att det är hantverkarna som köpt in och monterat det.
Garanti är frivilligt, reklamationsrätt är enligt lag.
Garanti är frivilligt, reklamationsrätt är enligt lag.
Nej jag kan inte se att han ska ha rätt att ta betalt för en redan utförd tjänst som nu läcker inom ett år..T tobbeee skrev:
Garantier är valfria ifrån företagens sida, där emot så har du reklamationsrätt i tre år..
Det viktiga är att du reklamerar så fort du upptäcker skadan och inte väntar för länge😊
Den är redan reklamerad eftersom vi har talat med personen. Men han hävdar att vi inte har garanti så här långt efter.Rejäl skrev:
Vad kan jag göra?
Dokumentera skadan, skriftligen reklamera till företaget så att ni har bevis om detta..
Tala om för företaget att om dom inte avhjälper felet så tar ni in ett annat företag som gör det på deras bekostnad altså att ni kommer att kräva den kostnaden av företaget..
Tala om för företaget att om dom inte avhjälper felet så tar ni in ett annat företag som gör det på deras bekostnad altså att ni kommer att kräva den kostnaden av företaget..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 938 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 938 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Du får hänvisa till Konsumenttjänstlagen som reglerar sånt där oavsett om det finns garanti eller ej.
https://www.hallakonsument.se/omrade/hantverkare-och-renovering/
https://www.hallakonsument.se/omrade/hantverkare-och-renovering/
Vad var det för arbete som firman utförde?T tobbeee skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Självfallet borde de bara skicka dit sin rörläggare de anlitat omedelbart bums. 😠
Vi helrenoverade en marklägenhet i november och allt var frid och fröjd med jättenöjda kunder.
I januari upptäcker de på torsdagens kväll att det är blött under vinylgolvet precis framför sockeln och drar bort den och upptäcker där står lite vatten under inredningen.
De stänger av vattnet och kontaktar mig som kontaktar rörläggaren direkt och på fredagens morgon är vi där och konstaterar att det är materialfel på en av prisolrörsbitarna som haft en por i godset så därför har det tagit lite tid innan det har krupit ut mellan kopparn och plasten.
Rörläggaren åtgärdar det direkt när vi är på plats och jag ordnar dit en avfuktare men det hade som tur var inte kommit några mängder vatten så vi hoppades på att golvet av vinyl skulle klarat sig men nu en tid efter visar det sig att golvet lyft sig lite i kryssen där 60x60 plattorna sitter ihop så jag har bett kunden beställa nytt golv och ska byta ut det så snart det går åt dem.
Men har man ingen yrkesstolthet så skiter man i alltihop för det är nog inte många som orkar driva ett liknande ärende mot hantverkarna de anlitat.
Själv lever jag på nöjda kunder och vill sova gott om nätterna.
Vi helrenoverade en marklägenhet i november och allt var frid och fröjd med jättenöjda kunder.
I januari upptäcker de på torsdagens kväll att det är blött under vinylgolvet precis framför sockeln och drar bort den och upptäcker där står lite vatten under inredningen.
De stänger av vattnet och kontaktar mig som kontaktar rörläggaren direkt och på fredagens morgon är vi där och konstaterar att det är materialfel på en av prisolrörsbitarna som haft en por i godset så därför har det tagit lite tid innan det har krupit ut mellan kopparn och plasten.
Rörläggaren åtgärdar det direkt när vi är på plats och jag ordnar dit en avfuktare men det hade som tur var inte kommit några mängder vatten så vi hoppades på att golvet av vinyl skulle klarat sig men nu en tid efter visar det sig att golvet lyft sig lite i kryssen där 60x60 plattorna sitter ihop så jag har bett kunden beställa nytt golv och ska byta ut det så snart det går åt dem.
Men har man ingen yrkesstolthet så skiter man i alltihop för det är nog inte många som orkar driva ett liknande ärende mot hantverkarna de anlitat.
Själv lever jag på nöjda kunder och vill sova gott om nätterna.
Klicka här för att svara