Vi renoverade vårt kök i somras. Nu upptäckte vi att det läcker från rören under diskhon.

Hantverkarna som gjorde köket säger att det inte går på någon garanti. Utan att de kommer ta betalt för att fixa det?

Har man verkligen inte garanti längre än så på arbetena?

Du har väl 10års reklamationsrätt på arbetet och tre år på materialet under förutsättning att det är hantverkarna som köpt in och monterat det.

Garanti är frivilligt, reklamationsrätt är enligt lag.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A
T tobbeee skrev:
Vi renoverade vårt kök i somras. Nu upptäckte vi att det läcker från rören under diskhon.

Hantverkarna som gjorde köket säger att det inte går på någon garanti. Utan att de kommer ta betalt för att fixa det?

Nej jag kan inte se att han ska ha rätt att ta betalt för en redan utförd tjänst som nu läcker inom ett år..
Garantier är valfria ifrån företagens sida, där emot så har du reklamationsrätt i tre år..
Det viktiga är att du reklamerar så fort du upptäcker skadan och inte väntar för länge😊

Rejäl skrev:
Nej jag kan inte se att han ska ha rätt att ta betalt för en redan utförd tjänst som nu läcker inom ett år..
Garantier är valfria ifrån företagens sida, där emot så har du reklamationsrätt i tre år..
Det viktiga är att du reklamerar så fort du upptäcker skadan och inte väntar för länge😊
Den är redan reklamerad eftersom vi har talat med personen. Men han hävdar att vi inte har garanti så här långt efter.

Vad kan jag göra?

A
Dokumentera skadan, skriftligen reklamera till företaget så att ni har bevis om detta..
Tala om för företaget att om dom inte avhjälper felet så tar ni in ett annat företag som gör det på deras bekostnad altså att ni kommer att kräva den kostnaden av företaget..

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T tobbeee skrev:
Den är redan reklamerad eftersom vi har talat med personen. Men han hävdar att vi inte har garanti så här långt efter.

Vad kan jag göra?
Strunta i garanti, säg att du har reklamationsrätt enligt lag.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut men om de vägrar då?

S
A
Glöm ordet garanti som Fairlane skriver, reklamation är ordet du ska använda dig av..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T tobbeee skrev:

Vad var det för arbete som firman utförde?

A A-Man_08 skrev:
Vad var det för arbete som firman utförde?
Vi köpte kök från kvik och de satte upp hela köket samt drog om avlopp etc

Fairlane Fairlane skrev:
3 år gäller materiell, 10år är det som gäller för utförda tjänster.

BirgitS
T tobbeee skrev:
Vi köpte kök från kvik och de satte upp hela köket samt drog om avlopp etc
Om det bara är ett avtal med Kvik du har så är det dit du ska vända dig med reklamationen.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Självfallet borde de bara skicka dit sin rörläggare de anlitat omedelbart bums. 😠

Vi helrenoverade en marklägenhet i november och allt var frid och fröjd med jättenöjda kunder.

I januari upptäcker de på torsdagens kväll att det är blött under vinylgolvet precis framför sockeln och drar bort den och upptäcker där står lite vatten under inredningen.
De stänger av vattnet och kontaktar mig som kontaktar rörläggaren direkt och på fredagens morgon är vi där och konstaterar att det är materialfel på en av prisolrörsbitarna som haft en por i godset så därför har det tagit lite tid innan det har krupit ut mellan kopparn och plasten.
Rörläggaren åtgärdar det direkt när vi är på plats och jag ordnar dit en avfuktare men det hade som tur var inte kommit några mängder vatten så vi hoppades på att golvet av vinyl skulle klarat sig men nu en tid efter visar det sig att golvet lyft sig lite i kryssen där 60x60 plattorna sitter ihop så jag har bett kunden beställa nytt golv och ska byta ut det så snart det går åt dem.

Men har man ingen yrkesstolthet så skiter man i alltihop för det är nog inte många som orkar driva ett liknande ärende mot hantverkarna de anlitat.

Själv lever jag på nöjda kunder och vill sova gott om nätterna. :)

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.