Medlem
· Stockholms län
· 20 inlägg
Hej,
Jag installerade för ett år sedan en granitbänk i köket på ett hus jag hyr ut. Jag trodde att det skulle vara det mest tåliga men nu har det redan blivit ett antal fula märken i bänken. Hyresgästen säger sig inte ha utsatt bänken för något onormalt medan leverantören av granitbänken säger motsatsen och inte vill kännas vid någon garanti. Är det någon här på forumet som har lite bättre kunskap om granitbänkar och kan hjälpa mig vidare? Vad kan orsaka den här typen av skada och vem ska jag kräva ansvar hos?
Med vänlig hälsning,
Jag installerade för ett år sedan en granitbänk i köket på ett hus jag hyr ut. Jag trodde att det skulle vara det mest tåliga men nu har det redan blivit ett antal fula märken i bänken. Hyresgästen säger sig inte ha utsatt bänken för något onormalt medan leverantören av granitbänken säger motsatsen och inte vill kännas vid någon garanti. Är det någon här på forumet som har lite bättre kunskap om granitbänkar och kan hjälpa mig vidare? Vad kan orsaka den här typen av skada och vem ska jag kräva ansvar hos?
Med vänlig hälsning,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Granitbänk innebär bara att det är någon sorts sten men det finns många olika sorters stenar med olika egenskaper, vissa är mer porösa än andra och behöver impregneras då och då. Har leverantören någon sorts skötselanvisning?
Medlem
· Stockholms län
· 20 inlägg
Jag har inte fått något mer än allmänna instruktioner. Har läst att det säljs svarta "fuskgranitskivor" som egentligen är färgade och där färgningen tar skada. Kan det vara en sådan jag råkat ut för?
Medlem
· Stockholms län
· 20 inlägg
Hej,
Tack för era svar. Man måste väl kunna förutsätta att stenen fått sitt grundskydd vid installation? Jag fick aldrig andra instruktioner och skadan uppkom innan ett år hade gått. Stenen heter absolute black.
Tack för era svar. Man måste väl kunna förutsätta att stenen fått sitt grundskydd vid installation? Jag fick aldrig andra instruktioner och skadan uppkom innan ett år hade gått. Stenen heter absolute black.
Skivan ser ju inte skadad ut. Bara viss ytbehandling som är borta. Troligtvis pga någon spillt något starkt lösningmedel, som stått några timmar. Gör bara rent och på med bivax. Det konstiga är att inte tillverkaren givit er instruktioner för hur ni ska fixa det.
Medlem
· Stockholms län
· 20 inlägg
Tvärtom, köksleverantören kom och tittade och hävdade att det var något som inte gick att åtgärda och frånsade sig samtidigt allt ansvar. Jag har dock tappat allt förtroende för denna leverantör så jag prövar gärna ditt tips. Menar du vanlig rengöring med standardköksprodukter eller med något starkare? Vilken typ av bivax och hur ska denna appliceras?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
En sida om underhåll av Absolute Black: http://diapol.se/materials/granit/absolute-black/
Står bland annat att man behöver torka upp direkt för att inte få fläckar och vid vissa ytbehandlingar kan metallföremål repa.
Tillägg:
De skriver också om speciella rengöringsmedel avsedda för natursten.
Står bland annat att man behöver torka upp direkt för att inte få fläckar och vid vissa ytbehandlingar kan metallföremål repa.
Tillägg:
De skriver också om speciella rengöringsmedel avsedda för natursten.
Redigerat:
Ja, gör rent med vanligt rengöringsmedel. Bivaxet appliceras med en trasa, gnid in det ordentligt. Efter några minuter torkar du av överskott. Anpassat bivax hittar du hos återförsäljare och tillverkare av stenskivor.sk61bulldog skrev:Tvärtom, köksleverantören kom och tittade och hävdade att det var något som inte gick att åtgärda och frånsade sig samtidigt allt ansvar. Jag har dock tappat allt förtroende för denna leverantör så jag prövar gärna ditt tips. Menar du vanlig rengöring med standardköksprodukter eller med något starkare? Vilken typ av bivax och hur ska denna appliceras?
Hej,
Ursäkta men, det har alltså blivit en fläck i stenskivan pga något har stått där och åsamkat fläcken och du försöker skylle detta på leverantören?
På sin höjd kan du hävda att hyresgästen varit oaktsam men min åsikt är att den typen av fläckar räknas under normalt slitage och är något du som hyresvärd bör räkna med (så länge det inte är mängder med liknande småslitage även på andra ställen i fastigheten).
Granit är ett naturmaterial som visserligen oftast är relativt portätt och därför mer fläcktåligt än ex kalksten men om man ex spiller apelsinjuice och inte torkar upp direkt så blir det en fläck.
Ursäkta men, det har alltså blivit en fläck i stenskivan pga något har stått där och åsamkat fläcken och du försöker skylle detta på leverantören?
På sin höjd kan du hävda att hyresgästen varit oaktsam men min åsikt är att den typen av fläckar räknas under normalt slitage och är något du som hyresvärd bör räkna med (så länge det inte är mängder med liknande småslitage även på andra ställen i fastigheten).
Granit är ett naturmaterial som visserligen oftast är relativt portätt och därför mer fläcktåligt än ex kalksten men om man ex spiller apelsinjuice och inte torkar upp direkt så blir det en fläck.
Redigerat:
Berätta gärna hur det går! Har inte fått uppfattningen att granitskivor skulle vara speciellt slitagetåliga... har kompisar som haft skivor i granit innan det blev mainstream och de hade ofta liknande fläckar...