Hej! Köpte en lgh för mer än 2 år sedan. Och nu det finns läckage pga tätskikt. När besiktningmannen gjorde läcksökning då han har sett att badrummet byggde fel, alltså alla är fel. Darför de vill göra om badrummet. Försäkringen sa de ersätter inte tätskikten.

besiktningmannen sa att jag måste leta efter den som byggde badrummet då garanti gäller 10 år.

Men nu jag frågade föreningen och de vet inte vem byggdes, hur och var ska jag vända mig om?

Bor i en bostadsrätt.

Tacksam för svar!

• Gilla
Nilsson11
  • Laddar…
P
A Angelica Cabading skrev:
Hej! Köpte en lgh för mer än 2 år sedan. Och nu det finns läckage pga tätskikt. När besiktningmannen gjorde läcksökning då han har sett att badrummet byggde fel, alltså alla är fel. Darför de vill göra om badrummet. Försäkringen sa de ersätter inte tätskikten.

besiktningmannen sa att jag måste leta efter den som byggde badrummet då garanti gäller 10 år.

Men nu jag frågade föreningen och de vet inte vem byggdes, hur och var ska jag vända mig om?

Bor i en bostadsrätt.

Tacksam för svar!
Du har inga garantier, dels för att du inga avtal har med det företaget som utfört arbetarna samt att det är förmodligen Reklamationsrätten som den som beställde jobbet har i så fall..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Blir lite osäker på vad du menar med "alltså alla är fel". är huset nybyggt för mindre än 10 år sedan. och alla badrum felbyggda?

Eller är detta ett badrum som förmodas ha renoverats för mindre än 10 år sedan?

Om det är en privatperson som låtit renovera badrummet, så har den personen rätt att reklammera i 10 år. Men han har ingen skyldighet gentemot dig att göra det.

Om vi tänker oss att du lyckas få kontakt med den som beställde jobbet en gång i itden (typ förre ägaren?), så kanske du kan få uppgifter om vilken firma det var. Och är det en seriös firma som gjort fel, så är chansen stor att de tar på sig att åtgärda felet, även om de inte har ngn skyldighyet att göra det mot dig (du är inte deras kund).

Men om det är fel på tätskiktet så är det väldigt stor risk att det inte är ngn speciellt seriös firma som gjort det. Så det kan bli rätt mycket jobb för dig att hitta firman, med låg sannolkhet att du får hjälp.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.