859 läst ·
4 svar
859 läst
4 svar
Garagevärme med VP
Bygger nytt hus med frånluftsvärmepump. Brevid huset ska ett fristående garage byggas.
Frågan är: Kan man dra ut vattenrör från husets värmesystem till garaget och där ha ett konvektorelement eller liknande för uppvärmning.
Avståndet mellan garage och hus är bara 2m (VP står närmast garaget)
Någon som har gjort något liknande?
Frågan är: Kan man dra ut vattenrör från husets värmesystem till garaget och där ha ett konvektorelement eller liknande för uppvärmning.
Är det verkligen ingen som har byggt på detta sätt.
Kan det bero på att det inte är något att rekomendera.
Om det inte är att rekomendera så vad ska man då har för uppvärmning i garaget. Vanliga direktverkkande EL element eller kanske bara en 9kW byggfläkt i ett hörn?
Kan det bero på att det inte är något att rekomendera.
Om det inte är att rekomendera så vad ska man då har för uppvärmning i garaget. Vanliga direktverkkande EL element eller kanske bara en 9kW byggfläkt i ett hörn?
Jag ställde frågan till min VVS-installatör när det var dags men det skulle bli så dyrt med grävning för kulvertar, isolering osv så jag tänker sätta upp några el-element när jag isolerat klart i garaget.john100 skrev:Bygger nytt hus med frånluftsvärmepump. Brevid huset ska ett fristående garage byggas.
Varför inte försöka räkna på det hela?
Vilken COP räknar du med?
Du måste (om nu rätt dimensionerat) troligen gå upp en storlek på VP. Tyvärr så kommer garagelasten på toppen när pumpen har det som jobbigast.
Kulverten har stora förluster
...men en kulvert när man ändå håller på kan var en bra investering på sikt (släng också ner ett rör som du kan dra tex kabel i sen)
Vilken COP räknar du med?
Du måste (om nu rätt dimensionerat) troligen gå upp en storlek på VP. Tyvärr så kommer garagelasten på toppen när pumpen har det som jobbigast.
Kulverten har stora förluster
...men en kulvert när man ändå håller på kan var en bra investering på sikt (släng också ner ett rör som du kan dra tex kabel i sen)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden