Jaha, då har jag funnit ytterligare en sak som den tidigare ägaren av huset schabblat till som behöver åtgärdas.
Garaget är ombyggt och en bärande vägg har tagits bort.
En gång i tiden hade garaget måtten 7x3m med ett vanligt sadeltak av råspont och takpapp.
Ägaren ville expandera garaget till 7x5m och slände helt enkelt upp en ny yttervägg 2m från den första.
Efter detta lade han en regel från den nya väggen och upp på den gamla takpappen och en mellan den nya väggen och den gamla takstolen, inget överlapp utan bara kloss mot, ändträ mot ändträ.
Ovanpå detta lade han ny råspont och nytt takpapp.
Inga problem så här långt.

Sen så tog han helt sonika bort 5m av den gamla ytterväggen på 7m och lät ett utrymme på 25m2 hänga fritt.
Det nya garaget delade han i två delar med en enkel vägg placerad mitt emellan två av takstolarna.

Jag köpte huset några ägare senare och kollade så väggen inte var bärande och tog bort den då jag behövde få in två bilar. Nu ett halvår senare tycker jag mig se att taken har sjunkt i mitten, nu har det gjort det sedan vi köpte huset men jag tycker mig ana att det ökat en aning.
Jag tog mig upp obanför innertaket och upptäkte då att takreglarna inte var hela längder utan skarvade både längstgående och tvärgående och inga överlapp någonstans..

Nu kan jag komma på två lösningar.
1. En längsgående stålbalk på 5m som stöttar upp takbalkarna där de är "skarvade"
2. Såga upp innertaket vid skarvarna, trycka upp med en domkraft och sätta en regel på nån meter över skarven stabilisera denna.

Alt 1 borde ju vara det säkraste medan alt 2 inte tar nån plats.
Jag har uppskattat takvikten till nånstans mellan 1500-2000kg
Det svarta är originaltakstolarna och det grå är tillbyggnaden.
Hur hade ni gjort? (riva taket och göra om är inte aktuellt i dagsläget)

Illustration av ett ombyggt garage med delvis borttagen bärande vägg och skarvade takreglar, samt beräkning av takvikten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar med synliga skarvar och en röd skottkärra i ett ombyggt garage.
Skapa konto
Skarvade takreglar utan överlapp i ett ombyggt garagetak illustrerar bristande konstruktionsstyrka.
Skapa konto

Det bästa vore väl dels en längsgående balk där ytterväggen stod tidigare, dels sätta ordentliga skarvlappar över alla skarvar.

J justusandersson skrev:
Det bästa vore väl dels en längsgående balk där ytterväggen stod tidigare, dels sätta ordentliga skarvlappar över alla skarvar.
Det är det jag är inne på.
Det ställer till det lite med garageportsöppnare och så men få kolla på det.
Jag skulle ju kunna sätta en balk under den mittersta takstolen med, lite jämte den borttagna mellanväggen men det är ju en avgjort sämre lösning.
Dvs rakt under EN av takstolarna.
Det hade löst allt men då lastar det ju bara av en liten del men så har det ju funkat i över 10 år.

Det finns många sätt att lösa ditt problem på, men det gäller att välja ett som är kostnadseffektivt. Det här med snölaster är lite lurigt. De är uträknade som maxvärden under en 50-årsperiod. Det betyder att det kan gå flera år utan någon nämnvärd snömängd, och så smäller det till.

J justusandersson skrev:
Det finns många sätt att lösa ditt problem på, men det gäller att välja ett som är kostnadseffektivt. Det här med snölaster är lite lurigt. De är uträknade som maxvärden under en 50-årsperiod. Det betyder att det kan gå flera år utan någon nämnvärd snömängd, och så smäller det till.
Jag har börjat komma till insikt om det.
Som tur är så är nyrekryterade chefen tydligen konstruktionsutbildad så jag presenterade tankenöten till honom och han for iväg som ett skott (efter han erbjöd mig en bättre begagnad limträbalk).
Väntar med spänning på domen nu :)

Ett besök på plats är nog särskilt värdefullt i detta fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.