Hej! Har haft gnagare som gnatat sig genom listen. Är det någon som vet vart man får tag i en sån här list och hur monterar man den? Måste man skruva loss något?

Tacksam för svar🙏

Jag lagade min list genom att linda armaflextape på en lagom tjock slang som passade inuti den gamla listen, har fungerat några år nu.

P Plutus skrev:
Jag lagade min list genom att linda armaflextape på en lagom tjock slang som passade inuti den gamla listen, har fungerat några år nu.
Tack för tipset ska testa det🙏

Behövde snarlik gummilist till den gamla trotjänaren i form av Car-In vikport från CarPro AB!

Eftersom porten är i helt okej skick i övrigt, förutom en kåpa till ventilen och låscylindern (fixade med 3D-printer) så var det egentligen bara denna släplist som behövdes.

Dock omöjligt att hitta i rätt mått och profil, i alla fall där jag sökt med ljus och lykta, över hela nätet!

Tur i oturen så hämtade jag upp en bekant från dennes lägenhet, eller rättare sagt så pulade han litegrann med garageporten åt hyresvärden, precis när jag kom dit. I det fallet så var det en fjäder till porten som behövde bytas, men där på golvet låg även 50 meters rullar med samma gummilist!!

Ja, porten var av samma modell och tillverkare då väldigt många garageportar är av denna typ här i stan. Det komiska var att hyresvärden beställt hem en hel drös med gummilister, för att byta ut på samtliga deras flerbostadshus portar, så jag kunde helt sonika plocka med mig 3 meter fick jag till svars.

Tydligen hade de beställt hem runt 150 meter gummilist från https://www.formgummigruppen.se/produkter/gummilister/ - genom att skicka dit en stump av den gamla listen, varav de tog fram rätt profil.

Ingen aning om kostnaden dock, då det blev "gratis" för mig. Verkar dock som att de kan ordna ganska små upplagor / MOQ om så är fallet, men knappast 3 meter, det kan jag inte tänka mig...

Nu återstår bara lite ny färg på på porten, dock har någon klantskalle målat dem med hammarlack (silikon) tidigare, så det blir en trevlig stund att få bort allt sådant från aluminiumet... Annars kanske man väljer hammarlack igen, i någon snygg kulör. Insidan är av den klassiska bruna färgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.