Hej,

Vi har tänkt att bygga ett garage med platta på mark i utkanten av vår tomt. Det är en lite höjdskillnad på knappt en meter. Hela plattan kommer att höjas ca 1 meter för att få det hela i nivå med huset. Det finns nämligen en bergknallen innan den blivande garagporten som skulle fungera som en ramp (Ena långsidan av garaget kommer att ligga ca 1 meter från 1 meter stup). Vi hade tänkt att fylla med lite sprängsten eftersom vi behöver spränga lite på tomten.

Behöver man L-stöd så att inte grunden glider över kanten? Det kommer ju att bli en liten vall på ca 1 meter. Är det någon som hajar vad jag menar så får ni gärna svara.

/Honeybun

Mikael_L
Jag antar att det finns någon maximal möjlig lutning på en slänt för att den ska kunna anses vara stabil nog för att bygga grund på (eller invid egentligen).

Om du inte kan få en tillräckligt långt sluttande slänt så blir du nog tvungen att säkra den med något, och jag kan tänka mig att L-element, mursten, gjuten betongkonstruktion och lite andra prylar kan lösa det problemet.

Vad du ska ha eller det egentliga utförandet har jag ingen susning om, du kan kanske hitta lite information på hemsidorna till dessa produkter eller kanske någon husbyggnadsbok.
Om nu ingen här på forumet vet bättre råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.