65 455 läst ·
109 svar
65k läst
109 svar
Garagedomkraft, vad behöver man?
Tror den StefanN länkar till är riktigt bra. Har själv denna https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-002094/
Med den lyfter jag min XC60 och lyfthöjden klarar precis att lyfta både fram och bak samtidigt så det räcker med två lyft för att byta alla fyra däck. Den är dock tung så man lyfter den helst inte men att rulla omkring i garaget är inga problem.
Med den lyfter jag min XC60 och lyfthöjden klarar precis att lyfta både fram och bak samtidigt så det räcker med två lyft för att byta alla fyra däck. Den är dock tung så man lyfter den helst inte men att rulla omkring i garaget är inga problem.
Har samma, fast min är blå och det står Biltema på den, köpt för 10 år sen.M Myckling skrev:Tror den StefanN länkar till är riktigt bra. Har själv denna [länk]
Inget fel på funktionen, men ett as att bära, 35 kg !!!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Någon som kan tipsa om en garagedomkraft, helst i aluminum?
Varför aluminium?
Den här är billig men duger nog för de flesta.
https://m.clasohlson.com/se/Garaged...VHIGyCh0dMg6sEAQYASABEgK-VfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Den här är billig men duger nog för de flesta.
https://m.clasohlson.com/se/Garaged...VHIGyCh0dMg6sEAQYASABEgK-VfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Hur är det med nedsänkningen? Jag har en billig som den sista som länkades och den har en spårskruv man släppet på för att sänka = väldigt svårt att smyga ner, blir mest pang - ner
Bytte svänghjul + koppling på min volvo med en sån och svor över dumsnålheten
Bytte svänghjul + koppling på min volvo med en sån och svor över dumsnålheten
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Jag har den här ;R Robert-san01 skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...fter/domkraft-aluminiumstal-25-ton-2000038408
Från biltema ... Har funkat bra i några år ...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Just den har jag på min lista över kandidater. Verkar finnas under en massa OEM namn och jag tror det var en sådan jag lånade av grannen men med röda detaljer. Var helt OK!Dan_Johansson skrev:
Kanske skall tillägga att jag har en 1,25t alu idag men den har en dum konstruktion med en massa stag som lätt blir lite skeva om den inte lyfter helt optimalt och rakt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Förvisso drar man mest runt den, men det har hänt att jag använder domkraften till annat än bilen och då tänkte jag att låghöjd och aluminium får det bli. Händer också att den behöver tas med och då är 30 eller 40/50kg rätt stor skillnad.richardtenggren skrev:
Har någon av Biltemas allra minsta aluminiumdomkrafter, tror den är på 1,5 ton. Har fungerat bra i många år nu. Hittar inte just den på sidan nu. Min ser ut som den med rulle i fram men med hjul istället.
Att jag vill ha en lätt och liten domkraft är just för att jag ofta tar med den för att lyfta exempelvis båttrailern av och på pallning. Och då är låg lägstahöjd och låg vikt viktigt. Tror min väger runt 15kg. Det tråkiga med 1,5 ton kapacitet är att jag inte kan lyfta en större bil i fram, utan får ta ett hjul i taget. Men det uppvägs väl av att domkraften är så smidig att hantera.
Att jag vill ha en lätt och liten domkraft är just för att jag ofta tar med den för att lyfta exempelvis båttrailern av och på pallning. Och då är låg lägstahöjd och låg vikt viktigt. Tror min väger runt 15kg. Det tråkiga med 1,5 ton kapacitet är att jag inte kan lyfta en större bil i fram, utan får ta ett hjul i taget. Men det uppvägs väl av att domkraften är så smidig att hantera.
Har aldrig träffat på nån som varit nöjd med sin Alu/racingdomkraft, generellt så är de mycket sämre, kan inte svara på varför men de går sönder bra fort oavsett om du betalar b-temapris eller 4.000kr +. Det är min uppfatting iaf.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Är Bahco 2t i stål på Bauhaus bästa valet just nu? 45kg är kanske hanterbart iaf...