15 680 läst ·
70 svar
16k läst
70 svar
Garagebygge - VATTEN!!
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Om det varit en kant så brukar man mura upp en kil och sedan stryka den med ett tätskickt. Nu har vi inte sett hur det ser ut nedtill. Jag hade nog försökt att få en helt slät övergång mellan leca och sula och sedan lagt på ett tätskickt så långt ner som det går. Sedan kanske en Plantonmatta.
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Tack. Tack alla som svarat.
Fråga: Det är väl upp till byggaren att lösa detta? Han visste förutsättningarna när han tog projektet...
Fråga: Det är väl upp till byggaren att lösa detta? Han visste förutsättningarna när han tog projektet...
OK, det är alltså dränerat och det finns grus mellan plattan och berget, dock ganska tunt (10 cm). Har dräneringen blivit igensatt av lera (pga att det inte ligger geoduk runt grusbädden)? Eller har det helt enkelt lagt sig så mycket snö och lera ovanpå dräneringen att vattnet inte når röret utan trycker in mot väggen? Det måste ju i så fall motverkas genom att väggen tätas med tex platonmatta och motfylls med makadam. Det måste dock väggen vara konstruerad för!
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Skall kolla detta med byggherren imorgon. Tanken från början var att fylla igen hela hålet - men det är jag glad att han inte gjort nu. Min farsa frågade sig om de använt geoduk runt dräneringen - men för Guds skull, man måste väl anta att deBob_the_builder skrev:OK, det är alltså dränerat och det finns grus mellan plattan och berget, dock ganska tunt (10 cm). Har dräneringen blivit igensatt av lera (pga att det inte ligger geoduk runt grusbädden)? Eller har det helt enkelt lagt sig så mycket snö och lera ovanpå dräneringen att vattnet inte når röret utan trycker in mot väggen? Det måste ju i så fall motverkas genom att väggen tätas med tex platonmatta och motfylls med makadam. Det måste dock väggen vara konstruerad för!
Vi har ett skriftligt avtal, dock står det ingen klausul om just vatten/dränering där.Bob_the_builder skrev:
Hunnit med att säkerställa att det inte läcker? Kanske, men då skall man väl inte regla upp, isolera och gipsa väggarna?peternicklas skrev:
På tal om det, behöver man byta gipset/reglar eller kommer det torka upp? Det är ju inte mer än 1 cm vatten på plattan...
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Eftersom jag fått så bra respons och svar i denna tråd så ställer jag frågan här:
Mitt garage är utan golvbrunn, finns det några regler för hur golvet skall vara utformat då (avrinning tänker jag på)?
Mitt garage är utan golvbrunn, finns det några regler för hur golvet skall vara utformat då (avrinning tänker jag på)?
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Tror också det är enda alternativet. Som jag skrev tidigare hade jag gjort så om jag hade gjort jobbet själv. Tagit till och sprängt bort mer av berget och skapat en väldränerad grusbädd mellan berg och garage...Jonatan79 skrev:
Gubbarna är här och grejar nu. Får se vad deras boss säger när han kommer kl 13...