peternicklas
Står lecan i ytterkant på sulan eller finns det någon kant kvar?
 
peternicklas skrev:
Står lecan i ytterkant på sulan eller finns det någon kant kvar?
Ytterkant, inget över alls. Bra/dåligt?
 
peternicklas
Om det varit en kant så brukar man mura upp en kil och sedan stryka den med ett tätskickt. Nu har vi inte sett hur det ser ut nedtill. Jag hade nog försökt att få en helt slät övergång mellan leca och sula och sedan lagt på ett tätskickt så långt ner som det går. Sedan kanske en Plantonmatta.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Tack. Tack alla som svarat.

Fråga: Det är väl upp till byggaren att lösa detta? Han visste förutsättningarna när han tog projektet...
 
Bob_the_builder
OK, det är alltså dränerat och det finns grus mellan plattan och berget, dock ganska tunt (10 cm). Har dräneringen blivit igensatt av lera (pga att det inte ligger geoduk runt grusbädden)? Eller har det helt enkelt lagt sig så mycket snö och lera ovanpå dräneringen att vattnet inte når röret utan trycker in mot väggen? Det måste ju i så fall motverkas genom att väggen tätas med tex platonmatta och motfylls med makadam. Det måste dock väggen vara konstruerad för!
 
Bob_the_builder
rockin_john skrev:
Tack. Tack alla som svarat.

Fråga: Det är väl upp till byggaren att lösa detta? Han visste förutsättningarna när han tog projektet...
Absolut. Har ni något skriftligt avtal?
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
peternicklas
rockin_john skrev:
Tack. Tack alla som svarat.

Fråga: Det är väl upp till byggaren att lösa detta? Han visste förutsättningarna när han tog projektet...
Han kanske inte har hunnit med detta ännu.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
OK, det är alltså dränerat och det finns grus mellan plattan och berget, dock ganska tunt (10 cm). Har dräneringen blivit igensatt av lera (pga att det inte ligger geoduk runt grusbädden)? Eller har det helt enkelt lagt sig så mycket snö och lera ovanpå dräneringen att vattnet inte når röret utan trycker in mot väggen? Det måste ju i så fall motverkas genom att väggen tätas med tex platonmatta och motfylls med makadam. Det måste dock väggen vara konstruerad för!
Skall kolla detta med byggherren imorgon. Tanken från början var att fylla igen hela hålet - men det är jag glad att han inte gjort nu. Min farsa frågade sig om de använt geoduk runt dräneringen - men för Guds skull, man måste väl anta att de



Bob_the_builder skrev:
Absolut. Har ni något skriftligt avtal?
Vi har ett skriftligt avtal, dock står det ingen klausul om just vatten/dränering där.


peternicklas skrev:
Han kanske inte har hunnit med detta ännu.
Hunnit med att säkerställa att det inte läcker? Kanske, men då skall man väl inte regla upp, isolera och gipsa väggarna?

På tal om det, behöver man byta gipset/reglar eller kommer det torka upp? Det är ju inte mer än 1 cm vatten på plattan...
 
peternicklas
Har det blivit fuktigt så får det nog göras något åt det. Ta kort så du kan visa.
 
WP_20160221_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
peternicklas skrev:
Har det blivit fuktigt så får det nog göras något åt det. Ta kort så du kan visa.
Typ...
 
  • WP_20160221_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20160221_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag fått så bra respons och svar i denna tråd så ställer jag frågan här:

Mitt garage är utan golvbrunn, finns det några regler för hur golvet skall vara utformat då (avrinning tänker jag på)?
 
Varför sänkte ni marken/plattan med 50cm? Ang golvet är det krav på fall vid golvbrunn.
 
Jonatan79 skrev:
Varför sänkte ni marken/plattan med 50cm?
För att få altan i nivå med våningsplan
 
Ok, förstår, det var chansartat :( Ett alternativ är att spräcka berg och gräva ner och lägga en dränering till utanför den gamla, blir dyrt men svårt att lösa fuktproblemet annars :(
 
Jonatan79 skrev:
Ok, förstår, det var chansartat :( Ett alternativ är att spräcka berg och gräva ner och lägga en dränering till utanför den gamla, blir dyrt men svårt att lösa fuktproblemet annars :(
Tror också det är enda alternativet. Som jag skrev tidigare hade jag gjort så om jag hade gjort jobbet själv. Tagit till och sprängt bort mer av berget och skapat en väldränerad grusbädd mellan berg och garage...

Gubbarna är här och grejar nu. Får se vad deras boss säger när han kommer kl 13...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.