RoTe
OlaE skrev:
RoTe
Om man ska ha billyft så måste man väll ha betydligt högre takhöjd typ 3,5-4 meter?

SaabAero
Det är möjligt.

/Ola
Japp Men en normal bil är bara så hög över taket och taket är inte över hela bilen.
Räcker oftast med att man bygger garaget utan takstolar. Lägg limträbalkar över mot gavlarna istället.

Hej,
Ville bara visa hur mitt garage kommer att se ut. Har just gjutit klart plattan. Det finns klara likheter.
Lycka till.
/Magnus

• garage neu-web.jpg
Hej Lowlooping.
Trevligt, vad har du för mått på platta, takhöjd inne, portar mm?

/Ola

Tar upp denna tråd igen då jag har fått nya krafter. :)
Mina funderingar denna gång gäller konstruktionen av plattan då detta är en stor del av kostnaden.
Ska man satsa på en riktigt isolerad platta med kantelement etc. eller räcker det med att isolera under plattan med cellplast och spika vanlig form?
Det blir ingen golvvärme i garaget men jag tänker mig nog någon form av värme i framtiden t.ex. luftvärmepump eller liknande.

Hur har ni gjort, skulle in med facit i hand gjort på annat sätt?

/Ola

Jag hade inte till en början tänkt haft golvvärme, men med tanke på kostnaden för luftvärmepump eller väggradiatorer så insåg jag att vattenburen golvvärme faktiskt var det billigaste alternativet (2000 kr för ca 60 kvm golvvärmeslang) även fast kulvertröret var ganska dyrt (240kr/m), fast detta hade jag ju även åkt på om jag velat ha vattenburen radiatorvärme.

Om golvvärme skall användas så måste ju även isolering under plattan vara av betydlig tjocklek, och isolering är ju inte billig. Men för att undvika att det går 15m3 cement när man gjuter så måste man ju vanligtvis även bygga upp underlaget av makadam i olika nivåer (med tjock kantbalk och tunn platta) vilket kan vara lite besvärligt med tanke på att allt skall padda också, så jag valde att köpa lite mer isolering och lägga den i lager så att plattan blev 10 cm tjock och kantbalken 20 cm tjock. Och då kunde jag ju tillgodoräkna mig kostnaden för isolering i form av arbetstid.

Jag valde att göra gjutformen i trä (2"8) utan kantbalksisolering, fast flyttade in golvvärmeslangen ca 1 meter, så att inte allt för mycket värme skall sticka iväg (slangen räckte inte till mer heller :D) .Kantbalken går ju att tilläggsisolera i efterhand också. Men kostnaden för isolerade kantelement tror jag är mycket svår att få igen, kanske om man kör elektrisk golvvärme.

Jag använde billig expanderad cellplast under hela plattan, utom under kantbalken där S200 användes. En väl armerad platta vilar ju huvudsakligen på kantbalken.

Eftersom jag eldar ved så valde jag att nöja mig med 15cm isolering under plattan. Har inte sett några riktigt bra tabeller över förlusten nedåt så jag vet vad den besparingen kostar mig.

Glöm inte att lägga exempelvis avloppsrör mellan garageplatta och huvudbyggnad (om det inte är allt för långt) så att diverse el och vatten kan levereras till garaget.

Tack tomtefan för ditt uttömmande svar.
Golvvärme i plattan känns dock på tok för påkostat med allt som det drar med sig.
Jag har tänkt mig 100 mm isolering under plattan.
Ingen annan som har någon input?

/Ola

Jag har lagt tjälisolering utanför plattan också. Detta är extra viktigt om man inte tänker värma byggnaden och extra extra viktigt för mig som byggt på tjälfarlig mark (skjuter ca 2dm)

Annars gjorde jag som tomtefan förutom att jag köpte färdiga kantelement.

Lite ny info.
Plattan: 7x13,5 m, 300 mm L-profil med 100 mm isolering under (ev. 200 mm isolering om jag väljer golvvärmespåret i alla fall).
Portar 2 st 2,6x2,12 m
Dörrar 3 st 10x21
Fönster 5 st 11x8
Garagedelen är 9,5x6,75 meter 64m²
Förrådet är 3,5x6,75 meter 24 m²
Takhöjd 2,6 meter
Taklutning 30°

Vad tror ni?

/Ola

• Garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage utan tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser fint ut.... blir nog ett bra garage

Har du inte funderat på en stor garageport istället? Slippa mittstolpen är mycket värt...

Varför har du valt just 30 grader taklutning? 27 brukar ju annars vara lite av standard...

Hej tomtefan.
Re. bred garageport så vet jag inte, jag kan tycka att det ser klumpigt ut med en bred port.

Re. takvinkel.
Jag har 30° på en tillbyggd del på huset samt så tjänar jag 240 mm i höjd (mot 27°) för förvaring på vinden men jag vet inte, kanske ser smäckrare ut med 27° istället. Inte lika mycket "tak".

Sen är det ju 0, 15, 22.5, 30, 45 fasta lägen på kap/geringssågen :)

/Ola

Hei
Ser bra ut, velg takstoler med inntrekte staver, slik får du bedre plass på vinden. Se vårt garasjebygge fra 2004/2005 på www.lesjo.net/bilder.html

Som flere her ville jeg ha valgt litt større vinduer i gavel (ikke firkantig) for å minimere garasje-følelsen. prøv også å få litt mer takutstikk slik at du beskytter porter og dører bedre. Med takstoler denne retningen trenger du bæring over porter har du tatt høyde for dette?

Tack för input Bidda, jag har spanat på ditt garage tidigare.
Visst kan man ha större eller fler fönster i gavlarna framför allt då gavlarna inte har någon bärande funktion.

Jag är inte så haj på norska men jag tror att du undar om det finns plats för någon limträbalk över portarna?

Jag har kollat i http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/publikationer/44%20Skogs%20webb.pdf
och kommit fram till att 7 meters bredd på garaget samt max 3 meters öppning så ska det räcka med 90x315 vid snözon 2,0 eller 115x315 vid snözon 3,5. Jag bor 3 mil söder om Kalmar (snözon 2,0) så det borde få plats.

/Ola

.. och smart förslag ang. takstolarna, ska kolla upp med någon takstolstillverkare om det.

/Ola

Ja, ikke sant, vi er veldig fornøyd med de takstolene, løsningen gir mye bedre plass i høyden enn en kunne tro. 90x315 limtre går sikert har du har jo bare nesten 3 meter spenn.

En detalj som jag saknar i mitt garage, är att så fort jag slabbar med vatten så sugs det upp i gips plattorna på väggarna. Skulle jag bygga idag skulle det vara ett lecablock underst på alla väggarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.